Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Vozy MHD jsou pojízdné pekárny. V hromadné dopravě je hůře než venku

Ekonomika

  6:00
Praha/Brno - Lékaři nabádají, aby se v tomto tropickém počasí lidé vyhýbali pobytu venku, ovšem v městské hromadné dopravě je ještě o něco hůř. Pasažéři se cítí jako vařená šunka. Klimatizovaných vozů městské hromadné dopravy sice zvolna přibývá, venkovní teploty ale stoupají rychleji. LN zjišťovaly, jak jsou dopravní podniky připravené na nové klimatické poměry.

16:10, před zastávkou tramvaje na Smíchově, 38 stupňů. foto:  Petr Topič, MAFRA

Ve středu naměřily LN v neklimatizované pražské tramvaji 38 stupňů Celsia. V klimatizované se cestující cítili o něco lépe, teploměr ukázal 30 stupňů. Ovšem nepoměr mezi počtem vozů s chladicí technikou a bez ní je podle zjištění LN v Česku výrazný.

Češi hledají způsob, jak se zchladit. Jako první kupují malé větráčky a slunečníky, až potom klimatizaci

Po pražských ulicích jezdí 109 tramvají s klimatizací z celkových 854 vozů. Do konce letošního roku by se měl park klimatizovaných tramvají o 20 kusů navýšit. „Tyto vozy jsou snadno rozpoznatelné, jako jediné v Praze mají žlutou čelní masku a z boku tramvaje u každých dveří je umístěn piktogram klimatizace,“ říká tisková mluvčí Aneta Řehková z Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP).

Dopravní podniky slibují

Klimatizační zařízení v těchto typech vozů pracují téměř v automatickém režimu. Řidič může pouze navýšit, nebo snížit teplotu v prostoru pro cestující o dva stupně. Mluvčí DPP dodává, že v současné době připravuje podnik investiční záměr na doklimatizování dalších 124 vozů, takže už by šlo téměř o třetinu tramvají. Jedná se o vozy, na které podnik v roce 2005 podepsal smlouvu se Škoda Transportation. Cena se vyšplhala téměř na 19 miliard korun a polovina tramvají byla dodána bez klimatizace, kterou ovšem zadávací dokumentace nepožadovala.

Podobná situace je i ve vybavenosti pražských autobusů MHD. Z 1168 autobusů má klimatizaci pouhých 154. I v tomto případě by se měla situace údajně brzy zlepšit. DPP uzavřel smlouvu na dodávku 300 kusů moderních autobusů.

Na tepelné podmínky si cestující v těchto dnech stěžují častěji. „Za poslední týden evidujeme kolem 20 podnětů či dotazů ve vztahu k horku v MHD,“ dodala mluvčí Řehková.

S teploměrem do tramvaje nebo na Karlův most. Extrémní teploty dosahovaly i 40 stupňů

V Brně mají pouze neklimatizované tramvaje. „Je to peklo, v šalině je tak 35 stupňů. Ale jela jsem klimatizovaným trolejbusem a to byla fakt paráda,“ říká dvaatřicetiletá Markéta z Brna. Takových trolejbusů ovšem jezdí po městě pouhých pět ze 147. 

Lépe jsou na tom Brňané cestující autobusy. Z 322 vozů jich je klimatizací vybaveno 60, u 56 autobusů probíhá postupné zabudování chladicí jednotky. „Všechny objednávky na nové vozy asi dva roky zpět mají v zadávacích podmínkách právě klimatizaci,“ říká tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna (DPMB) Barbora Doležalová.

Poslední dodávka nových autobusů s klimatizací došla o prázdninách. Do konce srpna by mělo dorazit dalších pět trolejbusů s klimatizací,“ popsala plány DPMB Doležalová. Dodala, že všechny další nové vozy, které bude DPMB v budoucnu nakupovat, budou klimatizované. Stížnosti, které v Brně evidují, se týkají převážně cestujících, kteří otevírají okénka v klimatizovaných vozech.

Zlín drží primát

Tím, že jeho obyvatelé byli v roce 2012 mezi prvními v Česku, kdo se mohl klimatizovaným autobusem svézt, se pyšní Zlín. Od loňského léta přibylo do vozového parku Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice osm nových autobusů, všechny s klimatizací. V současnosti se Zlín může pochlubit klimatizací ve třetině vozového parku – 17 trolejbusech a 16 autobusech. „Ve Zlíně a Otrokovicích máme určitý náskok, takže podíl klimatizovaných vozů je u nás nyní asi největší ze všech dopravních podniků v Česku,“ poznamenal ředitel zlínského dopravního podniku Josef Kocháň.

Autoři: