„Vypadá to, jako bychom byli blbci a nevěděli, co s tím dělat,“ říká na úvod rozhovoru o nové „výzvě“ cestujícím v metru Vondráček, šéf služby Dopravní zařízení. Doporučení má, jak napsala některá média, nabádat cestující v Praze, aby si na jezdící schody nestoupali jen vpravo. To prý kvůli tomu, že se eskalátor přetíží na jedné straně, čímž dochází k technickým potížím.
Přetížení? Stačí servis
Podle Vondráčka jde ale o „nafouknutou věc“, kterou kdosi mylně vypustil do světa. Žádná taková výzva ani doporučení neexistuje. „Ani v našich dopravních přepravních podmínkách není nic výslovně uvedeno. V minulých letech to tak bylo, ale od toho se upustilo,“ vysvětluje. Zatím lidem na eskalátorech velí jen slušnost.
Odborník navíc zmíněné opatření považuje za nesmysl. „Na stání pouze na pravé straně samozřejmě eskalátory reagují, nicméně to řešíme servisem a různými úpravami. Například střídáme směry jízdy či přidáváme nové komponenty,“ popisuje technickou údržbu schodů Vondráček.
Kde se tedy taková informace vzala? „Nevím, možná to bylo okurkovou sezónou,“ zoufá si. Kvůli údajné fámě prý pravidelně dostává různá doporučení od cestujících. „Měli bychom třeba k eskalátorům instalovat cedule ‚Stůjte vpravo‘ nebo ‚Stůjte vlevo‘, měnit směry toku cestujících nebo tam dát semafory,“ vypráví pobaveně.
Takové nápady ale označuje za zcestné. „Kdybychom měnili směry toku cestujících po dvou týdnech nebo měsících, tak by tam všichni bloudili a objevily by se ještě větší fronty,“ vysvětluje.
Střety mezi cestujícími
Důvodem, proč se dopravní podnik dříve uchyloval ke změnám, byli samotní cestující, nikoli stav eskalátoru. „Problémy se často objevují kvůli tomu, že dochází ke střetu mezi dvěma proudy cestujících. Mezi těmi, kteří stojí a těmi, kteří jdou na levé straně. Může dojít i k úrazům, což se bohužel skutečně děje,“ popisuje Vondráček, proč je stání na pravé straně někdy problematické.
Experiment v londýnském metru: Stůjte na eskalátorech vlevo a nechoďte po nich |
Jak ale sám vzápětí dodává, lidé jsou už na stání vpravo zvyklí a změny by znamenaly až „moc velký zásah do svobody cestujících“.
Česko není jedinou zemí, která řeší podobný problém. List Independent například popsal londýnský experiment. V tamním metru lidé dostávali pokyny, aby se postavili na jezdících schodech buď vlevo, nebo vpravo a pak zůstali stát. Etiketa v podzemce přitom dosud velela stát vpravo a levou část nechat chodcům. Třítýdenní pokus měl zjistit, zda lze takovým postupem urychlit ve špičce pohyb na eskalátorech.