Vedle aut značky Volkswagen se to týká i vozů Škoda, Audi a Seat.
Volkswagen po vypuknutí skandálu v září 2015 přiznal, že softwarem umožňujícím podvody při testech emisí bylo po celém světě vybaveno zhruba 11 milionů vozů. Téměř o dva roky později bylo v Evropě upraveno asi 5,5 milionu z 8,5 milionu dotčených aut, z toho 1,8 milionu na domácím, tedy německém trhu.
ČTĚTE TAKÉ: |
Dodatečnou úpravu softwaru mnoho řidičů odmítá. Obávají se, že jakákoliv změna, po které bude auto splňovat emisní normy, způsobí, že vůz pak bude pomalejší a spotřebuje více paliva. Dodatečnou úpravu přitom nedoporučují ani někteří odborníci.
Focus uvedl, že v závislosti na tom, kdy obdrželi oznámení o úpravě softwaru, by mohli majitelé přijít o registraci vozu již v srpnu. Budou také muset zaplatit veškeré poplatky s tím související. Mluvčí Volkswagenu se ke zprávě odmítl agentuře Reuters vyjádřit.
Obří kartel?
Skandál s manipulací testů emisí ale není jediným, kterému Volkswagen čelí. Spolu s automobilkami Daimler, BMW, Audi a Porsche také čelí podezření z dlouholetých kartelových dohod. Záležitost vyšetřuje Evropská komise.
Zřejmě aby předešel možnému finančnímu trestu, oznámil Volkswagen v minulosti záležitost úřadům. Daimler tak ale podle listu Süddeutsche Zeitung učinil ještě dřív, díky čemuž by se právě on mohl v celé kauze vyhnout pokutě. Ta může být velmi vysoká.
Loni Evropská komise vyměřila pokutu čtveřici výrobců nákladních aut v celkové výši tři miliardy eur. Automobilka MAN, která je dceřinou společností Volkswagenu, tehdy jako jediná nemusela nic platit, protože s úřady spolupracovala jako korunní svědek.