22. května 2008 10:41 Lidovky.cz > Byznys > Auto - Aktuality

Výměna „palivo za jídlo“ je nepřípustná

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 34Diskuse
Biopaliva ženou ceny kukuřice prudce nahoru. To by se mělo v budoucnu změnit. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Biopaliva ženou ceny kukuřice prudce nahoru. To by se mělo v budoucnu změnit. | foto: FREDERIC J. BROWN AFP

Do tří let dodáme na trh biopalivo, jehož výroba nebude závislá na komoditách využitelných v potravinářském průmyslu. Biopaliva tak již nebudou zdražovat cenu potravin, říká Thierry Marin, regionální ředitel technologické společnosti DuPont pro střední Evropu.

LN DuPont hodlá již v příštím roce představit projekt výroby biopaliv třetí generace, na jejichž výrobu by se neměly využívat plodiny využitelné v potravinářském sektoru. Jak daleko je tento projekt?

Naším záměrem je vyrábět biopalivo nikoliv z obilných zrn využitelných k výrobě potravin, nýbrž z obilných zbytků, jako jsou například stonky obilí nebo biomasa. Ve spolupráci s firmou Danisco chceme založit společný joint venture, který se bude touto technologií zabývat. V rámci pilotního projektu bychom od roku 2009 chtěli začít vyrábět biopaliva nikoliv na bázi bioethanolu, ale na bázi celulózního ethanolu. Spojení firem DuPont a Danisco v rámci tohoto projektu je logické. Technologie DuPont umožňuje získávat z obilných složek cukr. Danisco naopak vyvíjí enzym, pomocí něhož lze takto vytěžený cukr přeměnit na ethanol.

LN Jak dlouho bude trvat, než se výroba biopaliva třetí generace přemění na komerční výrobu a celulózní ethanol bude dodáván na trh?

Počítáme, že to potrvá ještě zhruba tři roky. Ve Spojených státech, kde probíhá hlavní část našeho výzkumu, bychom chtěli biopalivo třetí generace uvést na trh v průběhu roku 2012.

LN Do jaké míry urychluje vývoj biopaliva třetí generace stávající kritika výroby bioethanolu, při které se využívá surovin pro potravinářský průmysl, a dochází tak ke zdražování potravin?

Celosvětová inflace potravin hraje určitě svoji roli. Naše nově vyvíjená technologie výroby biopaliv by měla jednoznačně oddělit zdroje k výrobě paliv od zdrojů využitelných v potravinářském průmyslu. Současná situace na světových trzích jasně ukazuje, že nelze v zájmu rozšiřování výroby biopaliv ohrožovat dodávky potravin. Je prostě neudržitelný stav, aby docházelo k obchodům typu „palivo za jídlo“ a naopak. Je v zájmu všech, aby tyto dvě oblasti byly co možná nejvíce odděleny.

LN Usilovné hledání biopaliva třetí generace, jehož výroba by neohrožovala dostupnost a ceny potravin, vyvolává dojem, že stávající plošné zavádění biopaliv je poněkud unáhlené a ti, co je prosazují, pravděpodobně nedomysleli veškeré dopady takového kroku. Souhlasíte?

Odpověď na tuto otázku je nesmírně obtížná. Iniciativa k rozšiřování biopaliv vznikla ve Spojených státech, avšak Evropská unie začala zdatně sekundovat a začala být v této oblasti nesmírně aktivní. Stačí se podívat na regulaci trhu s palivy. Nyní je v rámci EU požadováno, aby paliva obsahovala alespoň 5 procent biosložky. Její podíl má přitom v dohledné budoucnosti růst až na 15 procent. Již nyní zjišťujeme, že dosažení takového cíle je za současného stavu téměř nerealizovatelné, pakliže nechceme riskovat dramatický nárůst cen potravin a někde i ohrožení jejich dostupnosti. Z tohoto pohledu se tedy současný tlak na výrazné navyšování podílu biopaliv může jevit jako uspěchaný. V zájmu objektivity je ale nutné zmínit i druhý aspekt, totiž že tlak na šíření biopaliv je motivován i prudkým nárůstem ceny ropy a také omezeností jejích zdrojů. A právě při zvážení „ropného“ aspektu lze konstatovat, že jakkoliv kontroverzní rozhodnutí mohou občas ti, kdož chtějí biopaliva, prosazovat, celkový trend se ubírá správným směrem. Můžeme diskutovat o správnosti jednotlivých regulací v oblasti biopaliv, avšak celkově nastavený trend bychom opouštět neměli. Je to cesta do budoucnosti.

Thierry Marin, regionální ředitel technologické společnosti DuPont pro střední Evropu.
Thierry Marin, regionální ředitel technologické společnosti DuPont pro střední Evropu, byl na přelomu století nejprve regionálním, poté globálním marketingovým ředitelem pro Delrin, což je registrovaná značka firmy DuPont pro homopolymery a kopolymery, které nacházejí použití v automobilovém průmyslu, domácích spotřebičích, sportovním vybavení, elektronice, spotřebním zboží a mnoha dalších aplikacích.
LN Kdo je podle vás hlavním hybatelem směřování k biopalivům – národní vlády, ekologické organizace, zdražující ropa?

Určitě je to od všeho trochu. Bylo by chybné si myslet, že se jedná výhradně o ekologické hnutí. Příklad DuPontu jasně dokazuje, že i firmy samy o sobě usilují o udržitelný rozvoj a snaží se omezit možný negativní dopad svých výrob na životní prostředí. Již před zhruba 18 lety jsme pochopili, že zdroje ropy jsou omezené a že se nemůžeme spoléhat na paliva vyráběná z ropy. Vydali jsme se proto cestou takzvaně udržitelného rozvoje a začali zkoumat nové možnosti výroby paliv. Zdroje ropy jsou omezené. Snažili jsme se hledat jiné zdroje, a proto jsme prodali ropnou společnost Conoco Philips. Kdybychom tak neučinili, jenom těžko bychom pravděpodobně odolávali pokušení dále spoléhat na ropu. Zaměřili jsme se na obnovitelné zdroje a jejich výzkum nás dovedl do oblasti biologie a postupně až k dnešním biopalivům.

LN Mnoho spotřebitelů ale nemá jasno v tom, jakým směrem se bude trh s biopalivy vyvíjet a na co se vlastně mají připravovat. Příkladem mohou být například motoristé. Je podle vás načase rozhlížet se při nákupu aut po hybridních vozidlech?

Přestože se naše firma významně angažuje v automobilovém průmyslu, ani my nemůžeme na podobnou otázku poskytnout jednoznačnou odpověď, a pracujeme na technologiích pro dieselové i hybridní motory. Oba typy mají své výhody i nevýhody. Dieselové motory mají obecně delší životnost, ale zdražující ropa působí jako hrozba pro jejich provoz. Vysoká cena je však problémem i u hybridních motorů.

LN Mají podle vás budoucnost spíše auta s hybridními motory obsahujícími dobíjitelné elektrické články, nebo vozy poháněné biopalivem?

Jednoznačná odpověď v této chvíli neexistuje. Bylo by ale logičtější, kdyby tekutá paliva byla využívána v mobilních zařízeních, jako jsou například auta, a elektřina byla využívána spíše ve stacionárních provozech. Na výrobu tekutých paliv je stejně nezbytné využití elektřiny, a není proto logické, aby se pak po své výrobě tekutá paliva využívala v provozech, kde lze využít zdroj energie, ze které byla sama vyrobena. Mohlo by se totiž pak zdát, že výroba tekutých biopaliv je samoúčelná.

LN Nelze v současnosti vnímat příklon k výrobě biopaliv i jako snahu mnohých firem využít příležitost k přerozdělení poměru sil na již dávno konsolidovaných trzích, kde by se jinak jen s obtížemi prosazovaly?

 Ano (smích)... i takto někdo může na daný vývoj nahlížet. Ale nemyslím si, že by právě takové snahy byly hybatelem vývoje.

  • 34Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz