Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Místa, která zmizela z mapy Prahy. Výroba volantů i počítače, co ladily Favorita

Ekonomika

  13:25
PRAHA - Výrobních závodů a dalších míst, které nějakým způsobem přispěly ke vzniku Škody Favorit, je po Česku opravdu hodně. Některá místa dodnes fungují, jiná ale zmizela doslova v propadlišti dějin. To je i případ dvou pražských lokalit.

Dnes je budova ÚVMV v Lihovarské ulici změněna k nepoznání, samotný ústav už neexistuje foto: Martin Mičánek

Praha byla kdysi centrem českého autoprůmyslu, ale v době vzniku Favorita to už dávno neplatilo. Přesto tam najdeme místa, která se k tomuto auto – které v září oslaví 30. výročí od premiéry – pojí.

Setkání Bertoneho 'dětí': Alfa Romeo vede v luxusu, Favorit je spolehlivější

Jsou dvě a neleží zas tak daleko od sebe. Prvním místem je bývalý Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV), který sídlil v Lihovarské ulici v Praze 9, doslova za rohem od známé křižovatky Na Balabence. Působil v něm i inženýr Petr Hrdlička, než byl „naverbován“ do Škody za úkolem vyvinout Škodu Favorit.

A protože měl s tamními zaměstnanci dobré vztahy a v rámci vývoje bylo potřeba některé činnosti maximálně urychlit, zadával Hrdlička některé práce právě do ÚVMV.

Podívejte se, kam se po stopách Škody Favorit vypravili reportéři serveru Lidovky.cz:

Favorit 30 let

V ústavu tehdy disponovali relativně moderním počítačovým vybavením a mohly se tam tak počítat některé náročné úkoly – třeba dimenzování převodovky. Na zkušebních stavech probíhaly i některé životnostní pevnostní zkoušky prototypů auta.

Dnes je místo někdejšího sídla ústavu úplně jiné. Původní třípatrová budova byla zcela přestavěna, stojí tam kancelářský dům se šesti podlažími. Zašlou zelenou barvu původní fasády nahradila zářivá oranžová. Samotný ústav už neexistuje, v roce 1992 do něj vstoupil zahraniční investor TÜV SÜD, který se věnuje spíše zkušebnictví než vývoji.

V pražské Lihovarské ulici se nacházel Ústav pro výzkum motorových vozidel,...
V ÚVMV pracoval před nástupem do Škodovky za účelem vývoje Favorita jeho...

Ústav jako takový zanikl v roce 1997, TÜV SÜD však nadále v Česku v oblasti zkušebnictví působí.

Druhé místo pojící se k Favoritu leží v Horních Počernicích na tamní hlavní dopravní tepně, Náchodské ulici. Tady se v podniku Auto Volant Horní Počernice vyráběly volanty, včetně toho pro Favorita.

Na výrobu volantů nebyla potřeba tak rozsáhlá plocha, takže výroba v Počernicích zůstala docela dlouho, po revoluci se dostala do rukou koncernu TRW (stejně jako jablonecké Autobrzdy) a ten tam vyráběl volanty i pro celou řadu vozů – od Octavií až třeba po luxusní vozy Audi.

V roce 2013 se ale firma rozhodla pobočku TRW Volant uzavřít a přestěhovat výrobu do Rumunska. Rozhodnutí padlo zejména s ohledem na náklady na pracovní sílu, které jsou v Praze samozřejmě vyšší než kdekoli v Česku, ale svým způsobem mohla být komplikací i logistika. Závoz materiálu do továrny situované byť na okraji Prahy nemusel být jednoduchou záležitostí.

Dnes tedy místo bývalé továrny patří jiné zahraniční skupině – Eberspächer. Ta vyrábí nezávislá topení, klimatizace a součásti výfukových soustav. V Praze má servisní a prodejní středisko prvně dvou jmenovaných kategorií. Katalyzátory a tlumiče výfuku se vyrábí v Rakovníku nedaleko místa, kde mimochodem tehdejší pobočka jabloneckých Autobrzd vyráběla právě klimatizační jednotky.