Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Tabákové firmy na festivalech obchází zákon, míní expertka

Ekonomika

  7:01aktualizováno  7:49
PRAHA - Krabičky cigaret představují jeden ze způsobů, jak tabákové společnosti lákají děti a mládež. Obal cigaret by podle odbornice na psychologii reklamy Jitky Vysekalové měl být v neutrální barvě, bez nápisů a značek.

Jitka Vysekalová foto: Pavel WellnerLidové noviny

Shoduje se tak s názorem psychologa Jeronýma Klimeše. Podle něj má být obal cigaret bílý, pouze se základními údaji. VÍCE K TÉMATU ČTĚTE ZDE

Reklama na tabákové výrobky je sice upravena zákonem a etickým kodexem, cigaretovým společnostem to ale nebrání ve snaze nalákat děti a mládež. "Většina české společnosti si již od začátku devadesátých let přeje zákaz nebo alespoň omezení tabákové reklamy. Konkrétně by se omezení měla týkat především reklamy zaměřené právě na děti a mládež," dodává Vysekalová, která je zároveň prezidentkou České marketingové společnosti.  

Lidovky.cz: Snaží se tedy výrobci cigaret oslovit děti a mládež?
Tabákové firmy samozřejmě hledají argumenty pro to, jak mládež získat. Například představují kouření jako symbol dospělosti, jakousi "vstupenku" do světa dospělých, případně apelují na tendenci mladých porušovat zákazy, podléhat módním vzorům. 

Tabáková reklama pro mladé

Lidovky.cz: Dá se u reklamy na tabákové výrobky toto zaměření vysledovat? Můžete jmenovat konkrétní případy?
Tabákové firmy se snaží obejít zákon o regulaci reklamy právě tím, že spojují značku cigaret se značkami módních produktů pro mladé (např. vyrábí se oblečení a boty značky Camel), ale našli bychom i další příklady. 

Někdy už ale nejde o obcházení, ale přímo o porušování zákona. Co říci na velkou stříbrnou sochu velblouda na hudebních festivalech a stánky s tabákovými výrobky značky Camel či sponzoring různých událostí. Ze sportovních akcí (kde je to povoleno) je asi nejznámější spojení s logy tabákových koncernů Formule 1.

Velbloud Camel se na Colours of Ostrava snažil oslovit mladé

Právě zmíněná společnost Camel využila popularity festivalů a hudby mezi mládeží. Pro letošní festival Colours of Ostrava připravila reklamní kampaň, kdy do designových krabiček cigaret vložila vouchery, které měl zákazník sbírat, a na základě toho mohl obdržet 50% slevu na vstupenku. Vzhledem k tomu, že letní festivaly jsou oblíbené především mezi mládeží, tak se nabízí argument, že kampaň cílí právě na tuto skupinu.

"V žádném případě. Kampaň je určena pro dospělé kuřáky," odmítla zástupkyně společnosti JT International Danica Siváková, pod kterou cigarety Camel patří. Podle ní je s každým voucherem ověřeno, zdali je zákazníkovi více jak 18 let. "Naše firma jednoznačně dodržuje zákony. Na tyto věci si dáváme veliký pozor," dodává Siváková.

Lidovky.cz: Co říkáte na návrh, aby krabičky od cigaret byly pouze v neutrální, resp. bílé barvě, bez nápisů, značek, apod.? Údajně tak krabička nebude poutat pozornost dětí a mládeže a nebude je lákat k nákupu cigaret.
Nemám k tomu konkrétní výzkum, ale obecně platí, že obal je významným prostředkem prodeje a ovlivňuje nákupní chování. Takže s tím souhlasím.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...