24. dubna 2014 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Vzácné vozy Maserati vystavuje Národní technické muzeum

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Italská automobilka Maserati se do historie automobilového sportu zapsala ve 20. až 50. letech minulého století.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Italská automobilka Maserati se do historie automobilového sportu zapsala ve 20. až 50. letech minulého století. | foto: Michal Šula, MAFRA

PRAHA Do pátku 25. dubna jsou v Národním technickém muzeu v Praze na Letné vystaveny vzácné vozy italské značky Maserati. Dva z nich byly zapůjčeny ze světoznámé sbírky rodiny Paniniových, kteří patří k jejich největším sběratelům na světě. První zájemci je zhlédli už o Velikonočním pondělí, kdy sem byly instalovány.

Unikátem je mezi čtveřicí exponátů závodní monopost 6C-34 s kompresorem přeplňovaným šestiválcovým motorem o objemu 3729 cm a výkonu 270 koní. Na voze stejného typu dojel v září 1934 Tazio Nuvolari třetí ve Velké ceně na Masarykově okruhu v Brně.

Z Paniniho muzea je zapůjčeno i coupé Maserati A6G54 z let 1954-1957, vyrobené v sérii pouhých dvaceti kusů. Automobilka se však koncem 50. let přeorientovala na výrobu cestovních vozů. Dokumentuje to řadový šestiválec 3500 GT. Vzniklo jich jen 1972 a mezi jejich majiteli byli třeba monacký princ Rainier III. a herci Alberto Sordi a Anthony Quinn.

ČTĚTE TAKÉ:

Současnost firmy, která nyní spadá pod koncert Fiat, přibližuje unikátní supersport Maserati MC12, který si majitel v Česku před deseti lety pořídil za zhruba 27 milionů korun. Dodnes je tu jediný, jeho maximální rychlost činí 330 kilometrů za hodinu.

Pojištění na den a vůz se podle Roberta Pergla ze společnosti Scuderia Praha, která je jediným oficiálním prodejcem značky s trojzubcem ve znaku v Česku, pohybuje řádově v tisících eurech.

Pražský Maserati klub

Podle Oldřicha Smoly z pražského Maserati klubu sdružuje klub kolem tří desítek členů. "Veteránská sekce se však buduje poslední dva roky - tam těch aut je málo, nejstarší pocházejí z 50. let. Majitelé občas mají poněkud paranoidní přístup a nechtějí se příliš ukazovat. Věřme však, že se to časem zlepší," řekl na dnešním setkání s novináři. Počet registrovaných vozů této značky je v Česku kolem dvou stovek, z toho veteránů jsou necelé dvě desítky.

"V Monaku se bude letos prodávat závodní monopost, který jezdil do roku 1967. Vyvolávací cena činí kolem deseti milionů dolarů (zhruba 199 milionů korun)," dodal Smola.

Skromně stranou je na výstavě kolekce zapalovacích svíček, na které se továrna Maserati ve svých počátcích zaměřila. Podle vedoucího oddělení dopravy NTM Petra Kožíška ji muzeum získalo ve 20. letech od firmy darem.

Italská automobilka Maserati se do historie automobilového sportu zapsala ve 20. až 50. letech minulého století. Tehdy sbírala vavříny i v nejvyšší kategorii Grand Prix, později označovaných jako závody formule 1. Nyní se prosazuje výrobou luxusních vysokovýkonných cestovních vozů. Letos slaví 100. výročí svého vzniku.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz