Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Youngtimery přitahují stále víc nadšenců

  13:22
Praha - Svět je plný běžných aut, jejichž úkolem je praktická funkčnost a každodenní praktičnost. V každém období však existovala také auta, která byla něčím výjimečná. Těm, která zůstala výjimečná dodnes, se říká youngtimery.

Že nevíte, co přesně si máte pod označením youngtimer nebo kultovní auto představit? Přesné zařazení je celkem subjektivní záležitost, ale všeobecně se za youngtimery považují auta vyrobená na přelomu 70. a 80. let. Auta vyrobená před rokem 1975 jsou v současnosti už považována za oldtimery. Spolu s youngtimery se často vyskytuje také výraz kultovní vůz. Co si pod ním představit?

 Auto, které i přes svůj věk svým designem a svými vlastnostmi stále oslovuje nové a nové lidi, auto, které je nadčasové, auto, za kterým se otočíte, aniž byste byli bůhvíjakými fanoušky automobilismu, auto, které můžete spatřit na propagačních letácích na současné výrobky, auto, v němž se na veřejnosti v poslední době objevují známé tváře showbyznysu.

Široký záběr

O tom, jestli je to či ono auto kultovní, rozhoduje řada věcí. Jednou z nich jsou třeba úspěchy v motorsportu. Na druhou stranu to ale v žádném případě není nutná podmínka, jak připomíná Radek Pokorný ze společnosti Engine zabývající se dovozem historických vozů: „Vezměte si takový trabant. Ve své době byl jistým výrazem pokrokovosti soudruhů z NDR, na sportovním poli rozhodně nezářil, nejezdil v něm James Bond, a přesto dnes v západní Evropě zažívá obrovský boom. Existuje dokonce spousta trabantistických klubů.

Interval, v němž se lze pohybovat a stále mluvit o kultovním autě, je celkem široký. Nezáleží jen na sportovních úspěších, ale také třeba na ceně ve své době, na známých osobnostech, které jej vlastnily, na originálních konstrukčních řešeních nebo na počtu vyrobených kusů.“ Pořídit si dneska takové auto není jen tak, a když už vyrazíte na nákup svého vysněného youngtimeru, měli byste na to být pořádně připraveni. Kromě teoretických znalostí o daném modelu byste měli oslovit zkušené mechaniky a odborníky, kteří vám přímo na místě pomohou odhalit sebemenší nesrovnalosti. Vůbec nejlepší je rovnou se svěřit do rukou společností, které se zprostředkováním nákupu youngtimerů a kultovních aut zabývají. Je nutné si totiž uvědomit, že si ve většině případů nepořizujete žádné levné auto a vzhledem k jeho věku se vám mohou při špatné volbě velmi špatně shánět náhradní díly. Při neoriginálním stavu auto značně ztrácí na ceně.

 Ale i když youngtimery nejsou zrovna nejlevnější koníček, možná byste se divili, kolik jich u nás jezdí. Pro lepší obrázek přinášíme podrobnější informace o třech youngtimerech a kultovních vozech. Líbí se vám víc Lancia Delta Integrale, Ford Capri, nebo Subaru Impreza GT?

Lancia Delta

Když se řekne rally a přelom 80. a 90. let, většinu fanoušků napadne Lancia Delta HF Integrale. Lancia Delta byla také předobrazem monstra Delta S4 pro skupinu B, o jejímž zvuku se dodnes vyprávějí legendy. Málokdo ale ví, že delta jako sériový model vznikla už v roce 1979 a kabát jí navrhl Giorgetto Giugiaro, který si v té době ještě užíval slávy za design první generace golfu. Lancia Delta se v roce 1980 dokonce stala Autem roku. Automobilka pak začala připravovat sportovní deriváty.
 Prvním ostřejším modelem s pohonem všech kol a zároveň předobrazem Delty HF Integrale byla verze HF Turbo. Na první pohled ji od ostatních delt odlišovala čtveřice kulatých světlometů, označení HF na masce chladiče a nápisy Turbo na prazích karoserie. Delta HF Integrale byla po stylistické stránce agresivnější, měla rozšířené blatníky a přibylo několik spoilerů. Vůbec nejbrutálnější varianta se jmenuje Lancia Delta S4 Stradale a jedná se o homologační verzi pro ostré závodní auto skupiny B. Její výkon byl úžasných 500 koní! Jenže sehnat tohle auto je dnes prakticky nemožné. Ve druhé polovině svého automobilového života se Lancia Delta HF Integrale dočkala dvou evolucí a také řady limitovaných sérií. V letech 1991-1995 jich přišla na svět celá řada. Vyrobeno bylo například 295 kusů série Giallo Ferrari pouze ve žluté barvě, Martini 5 a Martini 6 byla zase auta v typickém zbarvení továrních speciálů pro světový šampionát v rallye. Z dalších limitovaných sérií zmiňme ještě Club Italia, Giallo Ginestra, Blue Lagos nebo 365 aut série La Perla v nádherné bílé perleti. O naprosté uzavření výroby Lancie Delta HF Integrale se postaralo 250 kusů příznačně pojmenované série Final Edition.

 Přelom 80. a 90. let byl bohužel ve znamení nekvalitní výroby italských aut, a kdybyste zatoužili po obyčejné deltě, tak pozor na korozi a mechanické díly. U limitovaných edicí nebo přímo u závodní Delty HF Integrale se toho bát netřeba, jsou to sběratelské kousky ve velmi dobrém stavu. Tomu ovšem odpovídá i cena. Lancia Delta HF Integrale se dá pořídit od 5 do 20 tisíc eur, kusy z limitovaných sérií, které se ovšem shánějí jen velmi těžko, přijdou na nějakých 30-40 tisíc eur a ryzí závodní Delta HF Integrale pro skupinu A může stát 110-160 000 eur.

Ford Capri

Nebýt častého opakování TV seriálu Profesionálové, mnozí už by si ani nevzpomněli na Ford Capri. K drsňákovi Bodiemu se docela hodil a možná by vás překvapilo, že celkem dostupné auto je to i dnes. Ale hezky od začátku. Ford Capri je auto, o kterém se dnes moc nemluví a ani o něm není příliš známo, že to je jeden z kultovních britských vozů. Capri vlastně mělo být v Evropě ekvivalentem v zámoří tolik opěvovaného a úspěšného legendárního mustangu. Proto také karoserie velkého kupé s dlouhou kapotou a cena nastavená tak, aby si jej mohlo pořídit hodně lidí.
 O lidovosti Fordu Capri svědčí i široká škála motorů, začínající na takřka směšném objemu 1,3 litru a končící u třílitrového vidlicového šestiválce. V letech 1968 až 1987 vzniklo 900 různých variant tohoto vozu. Klasické capri, tedy jeho první generace, se začalo vyrábět v roce 1969, a tam také spadají první sportovní modely s označením RS. Například RS 2600 se prodávalo jen v Německu, známé je také RS 3100. Druhá generace, která se vyráběla v letech 1974 až 1978, se designově příliš nepovedla a také nebyla zdaleka tak úspěšná jako ta první. Poslední, třetí generace se začala vyrábět v roce 1978 a ve výrobním programu vydržela až do roku 1987.

 Právě ve třetí generaci se na televizních obrazovkách proháněli Bodie a Doyle. Poslední generace ovšem postrádá sportovní varianty RS. Zůstal jen jeden sportovnější model s označením 2000 S. Výraznou slabinu, která by jej charakterizovala, Ford Capri nemá. Je prostě nutné si dát pozor na celkový stav auta. Poměrně příznivá situace je okolo shánění náhradních dílů. Tím, že se capri vyrábělo tak dlouho a že většina dílů pochází z Německa, je jejich shánění celkem jednoduchou záležitostí.

 Když se podíváte na internet, zjistíte, že nabídka Fordů Capri je celkem slušná, cenový rozptyl ale bývá docela velký. Nejvíce ceněna je první generace, tedy klasické capri, které v zachovalém stavu stojí okolo 15 tisíc eur. „Mrtvolu“ pocházející z jakékoli generace pořídíte v ceně okolo 2000 eur, za zachovalé auto z poslední generace se slušným počtem ujetých kilometrů zaplatíte přibližně 5 až 10 tisíc eur.

Subaru Impreza

GT Subaru Impreza GT - auto, z nějž vznikl vůbec první speciál WRC. Auto, ve kterém získal svůj jediný titul mistra světa Colin McRae. Auto, které si snad ani nelze představit jinak než v modré metalíze a se zlatými ráfky. Snad už nemusím dál zdůvodňovat, proč je to tip na kultovní auto, které stojí za to mít doma.

Subaru Impreza GT se vyrábělo od roku 1996 do roku 2000. Poháněl je dvoulitrový přeplňovaný boxer, který měl do roku 1997 výkon 211, později 218 koní.
 Rallyeový speciál WRC se pyšnil krásnou dvoudveřovou karoserií. Tu ale u nás budete shánět poněkud obtížně. Na evropském trhu se totiž nikdy dvoudveřové verze nikdy legálně neprodávaly. Dvoudveřová verze byla určena pro Japonsko a pokud ji na našich silnicích potkáte, pak jde o individuální dovoz. Na druhou stranu, když už si takové auto v Japonsku seženete, nebudete mít žádný velký problém s přestavbou levostranného řízení. Karoserie totiž paradoxně s takovou přestavbou počítá a veškeré výlisky jsou levostrannému řízení uzpůsobeny. Na vás je jen sehnat si správnou palubní desku a elektroinstalaci.

 Na co si dát pozor? Do roku 1997 neměla impreza pozinkovanou celou karoserii. Výraznou slabinou byly brzdy, které nebyly adekvátní k temperamentu motoru. Tenhle problém se dá řešit hledáním lepší kombinace kotouč-destičky nebo se dají použít brzdy z dnešní Imprezy WRX STi. Naopak motor je prakticky bezproblémový, i když má hodně najeto. Stačí mu dávat jen vše, co potřebuje -dobrý olej a často kontrolovat jeho hladinu. Jediným slabým místem je „váha“ vzduchu. Ta může být poškozena buď použitím sportovního filtru sání nebo prostě jen věkem. Bohužel ale diagnostika tuto chybu neobjeví, pouze senzor začne zkreslovat údaje, na jejichž základě může dojít k poškození motoru. Špatně fungující „váhu“ vzduchu poznáte podle nepravidelného běhu na volnoběh.

 Jestli se budete po Subaru Impreza GT pohlížet v ČR, raději se držte dál od aut, která stojí okolo 250 000 až 300 000 Kč. To jsou většinou auta po velkých bouračkách a opravy často nebývají kvalitně provedené. Zřejmě nejvhodnější je hledat auto z let 1999 a 2000, kdy už byla Impreza GT po faceliftu. Za takové auto zaplatíte až půl milionu korun.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!