Důvod je jednoduchý. Tuto trasu zrychlí s novými jízdními řády více než stokilometrový upravený úsek mezi Erfurtem a Norimberkem, kde budou soupravy svištět rychlostí až 300 kilometrů v hodině.
Právě tyto moderní koleje zkrátí čas cesty do Vídně přes německé území více než o dvě hodiny. Pro srovnání: v Česku je maximum nastaveno na 160 km/h, ale tímto tempem mohou vlaky uhánět jen někde. Vysokorychlostní tratě vzniknou na našem území nejdříve kolem roku 2030.
Z Berlína přes Prahu do Vídně nyní trvá nejrychlejší cesta 8 hodin a 45 minut. Navíc jde o spoj, u něhož je třeba ještě přestoupit v Břeclavi, přičemž v blízké budoucnosti se na tom těžko něco změní. Na to, že už se na této trase časově nevyplatí jet přes Česko, upozornil jako první server Zdopravy.cz.
Vysokorychlostní políček od Německa přijal ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) spíše jako výzvu. „Musíme stavět. Je to potvrzení, že naše snaha o urychlení výstavby vysokorychlostních tratí byla správná,“ řekl Ťok LN. V současné době je nejdále příprava tras Praha–Drážďany a Brno–Břeclav, obě se však stále nacházejí ve fázi studií. U první jmenované – kterou bude zdobit unikátní tunel pod Krušnými horami – je důležité, že ji spolková vláda přeřadila do kategorie staveb s vysokou prioritou.
Tři české problémy
Na skutečnost, že na německém území došlo k zajímavému zrychlení, zareagoval i státní dopravce České dráhy, který podle svého vyjádření dlouhodobě upozorňuje na riziko objíždění Česka po vysokorychlostních tratích budovaných v sousedních státech. Byť je takové cestování kilometrově delší.
„Praktický dopad nové vysokorychlostní tratě Lipsko/Halle – Erfurt – Norimberk můžeme zaznamenat v budoucnosti, kdy se nám vyhnou tranzitní cestující, ale obecně se to může projevit v rámci celého Česka například tím, že se nám vyhnou turisté nebo investoři kvůli špatným dopravním cestám a pomalým spojům,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Nejrychlejší vlakové spojení z Berlína do Vídně? Vyhnout se českým kolejím |
Zrychlení cestování v Německu je v tuto chvíli spíše symbolickým zdůrazněním zaostávání tuzemské železnice. Protože například podle organizace Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP), mezi jehož klíčová témata rychlé tratě patří, necestuje přímo z Berlína do Vídně zase tolik lidí, natož vlakem.
„Srovnání nicméně dobře ilustruje, jak moc chybí nová rychlá trať v daném směru, zejména mezi Brnem, Prahou a Drážďany. Hlavní problémy jsou tři: nízká rychlost, příliš dlouhá trať, vedená údolími řek, a nízká kapacita. Největší přínosy je ale nutné hledat především uvnitř samotné České republiky,“ uvedl ředitel CEDOP Tomáš Záruba.