Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Z moře do dvou dnů na pult. Ale ani mražené ryby nemusí být špatné, zní z firmy

Ekonomika

  17:00
BRNO - Před sedmi lety začala rodina Baráčkova dovážet do brněnských restaurací mořské plody. Zájem byl tak velký, že záhy otevírali vlastní prodejnu, která vyústila v celou síť a nakonec i bistro. Firma Ocean48 prodá tuny ryb týdně.

Rodinná firma Ocean48 v Brně prodává čerstvé ryby. Provozuje síť obchodů i bistro. foto: Marie Stránská, MAFRA

Jestli se Čechům spílá, že konzumují málo ryb, jihomoravská metropole se tomuto trendu vymyká. Velkou měrou k tomu přispívá rodinný podnik Ocean48, který v Brně provozuje už pět prodejen s převážně čerstvými dary moře a také vlastní bistro.

K tomu Baráčkovi pořádají pravidelná grilování vrcholící každoročním food festivalem s názvem Slavnosti moře.

Potvrzují to i čísla. „Každým rokem rosteme zhruba o dvacet procent,“ říká Václav Baráček z Ocean48 s tím, že týdně z pultů zmizí tuny ryb. Rodina má ryby na talíři prakticky denně.

Reakce na poptávku

Původně přitom Baráčkovi začali ryby dovážet jen na objednávku do brněnských restaurací. Doma jim chyběl jejich oblíbený pokrm, když se vrátili z dovolené od moře, a také ve svých téměř padesáti letech toužili po pracovní změně.

„Jenže často bylo nutné vozit větší množství ryb, než požadovaly restaurace, a tak jsme zbytek rozprodávali po kamarádech, až z toho po roce vznikla potřeba mít vlastní prodejnu,“ popisuje spolumajitelka firmy Jana Baráčková. A tak se v roce 2011 otevíral obchod na Minské ulici v Žabovřeskách.

Rodinná firma Ocean48 v Brně prodává čerstvé ryby. Provozuje síť obchodů i...

Zní to jednoduše, ale zprvu bylo nutné navázat řadu zahraničních kontaktů. Baráčkovi po nich pátrali na internetu, pak museli za dodavateli z oblastí Středozemního a Severního moře, ale i Indického a Tichého oceánu cestovat.

„Ze začátku nám nikdo moc nevěřil. Naštěstí jsme narazili na skvělého italského distributora s osmdesátiletou tradicí. Dodnes si první setkání s majitelem pamatuji. Nedíval se na nás skrz prsty, i když jsme kupovali velmi malé množství ryb,“ vypráví Jana Baráčková. „Dnes jsme jedním z jeho nejvýznamnějších partnerů, máme spolu až přátelský vztah a dokonce i za námi jezdí do Brna.“

První lyže byly pro kamarády. Nyní mají Lusti z Žacléře punc světovosti

Na dovozy malých objemů žádný velký vstupní kapitál nebyl potřeba, a na první prodejnu si tak po roce vydělali. „Vůbec není moderně zařízená, naopak má osobitou duši starého domu a bazarových věcí. Nebyli jsme si jisti, jak se nám bude dařit a zda to má budoucnost,“ říká Baráčková.

„Paradoxně nám tam chodí naši nejmovitější zákazníci, protože pamatují, jak jsme ji budovali a kam jsme se od té doby posunuli,“ dodává. Dodnes k ní v Brně přibyly čtyři další a jedna v Olomouci.

A k tomu bistro na Palackého třídě, které bylo opět jen reakcí na poptávku, kdy si zákazníci oblíbili pravidelná páteční grilování před prodejnou na Minské apokrmy z ryb chtěli ochutnávat častěji. „Nebyl to náš cíl, vždy reagujeme na to, co lidé požadují. Gastro je složitý obor, vždy jsme se ho báli, a původně jsme chtěli ryby jen prodávat. Navíc restaurace pořád zavážíme, chceme, aby od nás co nejvíce nakupovali, a bistrem jim trošku konkurujeme,“ vnímá majitelka Ocean48.

K rybám patří rychlý prodej

Ryby a mořské plody z Ocean48 byste našli prakticky v každé brněnské restauraci, kde je připravují. Václav Baráček vzpomíná na důležité začátky s podniky Koishi a U Kastelána, přičemž první jmenovaná funguje a ryby odebírá dodnes.

Dodávky do restaurací tvoří asi patnáct procent z celkových tržeb, vlastní bistro se pak pohybuje na úrovni jedné lepší prodejny. Roční obrat firmy dosahuje desítek milionů korun.

Rodinná firma Ocean48 v Brně prodává čerstvé ryby. Provozuje síť obchodů i...
Rodinná firma Ocean48 v Brně prodává čerstvé ryby. Provozuje síť obchodů i...

Ambicí Ocean48 je prodávat ryby stále ve vysoké kvalitě a v takovém množství, aby si mohli říct, že žádná jiná vnitrozemská republika nemá trh tak dobře zásobený mořskými produkty. Pokukují tak i po dalších českých městech v čele s Prahou.

„Pokud by záleželo na nás, otevřeme prodejnu v každém větším městě. Je to ovšem o lidech, důležitou veličinou je pro nás prodavač a musíme mít v někoho spoustu kilometrů od nás důvěru. Náš předmět podnikání není nic, co by se dalo jen tak vyrobit, jednoduše skladovat a prodávat, je třeba se o surovinu velmi dobře starat,“ uvádí Baráčková.

Jestliže by se ovšem někde otevíral obchod s rybami, nejspíš by to znamenalo i další bistro, neboť si Baráčkovi vyzkoušeli, že tento koncept je správný. „K rybám patří rychlý prodej a jednoduchá úprava,“ míní. Návštěvníci v čele s food blogery si kupříkladu pochvalují lososový burger nebo klasické fish and chips podávané na vlastním „novinovém“ papíře.

Losos vede

Dalším krokem bude ale pravděpodobněji pojízdná prodejna po menších městech. Baráčkovi uvažovali i o rozvozech, ale jsou přesvědčeni, že většina lidí si chce rybu předtím, než si ji koupí, prohlédnout.

V nabídce firmy Ocean48 se střídá na 250 druhů produktů moře, přičemž na pultech je k mání vždy zhruba třetina. Nabídka se odvíjí od sezony, ale icen, které se u ryb mění dvakrát týdně.

Klobouky pro židy i muslimy. Novojičínský Tonak vyrábí pro celý svět

„Co lidé kupují, závisí na jejich ekonomické situaci. Člověk, který si může dovolit koupit rybu dvakrát do měsíce, protože má nižší příjem, půjde vždy po tom, co je nejlevnější a přitom se toho nejvíce nají. Zatímco delikátní kuchyně je spíš výsadou lidí, kteří mají více peněz adokážou ocenit drahé sousto,“ popisuje Baráčková.

Jedním z cílů Ocean48 je proto zákazníky vzdělávat, nabízet jim pestré a stále jiné druhy ryb a ukazovat jim, jak s nimi nakládat. Zájemci se mohou inspirovat také na tradičních Slavnostech moře, které se letos na Kraví hoře uskuteční 10. a 11. června. Jde o gastro festival, kde své speciality z čerstvých ryb připravují kuchaři z brněnských restaurací – odběratelů Ocean48.

I když lze okusit netradiční ryby, jako je cobia, mečoun či rejnok, a oblíbené jsou i krevety nebo slávky, co do hmotnosti vede losos, který tvoří třetinu objemu prodeje. Zájem o něj ještě stoupá v předvánočním období; před loňskými Vánoci se ho prodalo kolem deseti tun.

Vánoce jsou také jediným obdobím v roce, kdy do nabídky Ocean48, která zahrnuje v menším měřítku i sladkovodní druhy, propluje kapr. Přestože stále více Čechů sahá na Štědrý den po exotice, kousek tradice nesmí na stole chybět. S lososem bojuje v odbytu brněnské firmy nerozhodně.

Prioritou je cena

Podobně vyrovnaně jsou na tom i další aspekty nákupu. Milovníci vaření si raději koupí celou rybu a chtějí si ji sami naporcovat. Oproti tomu zejména matky malých dětí nebo starší lidé sáhnou po zpracovaném filetu bez kostí, kde oceňují rychlost přípravy.

Ocean48 dováží převážně celé ryby a filetují je buď ve vlastní provozovně, nebo přímo na prodejně před zraky zákazníka – tuto show by Baráčkovi rádi v budoucnu zařadili do všech svých prodejních míst.

Rodinná firma Ocean48 v Brně prodává čerstvé ryby. Provozuje síť obchodů i...

Stejně tak zatímco někteří zákazníci upřednostňují ryby lovené, někdo chce naopak výhradně ty chované, protože se obává možné infekce.

Někdo si koupí čerstvou rybu, jinému nevadí mražená. „Část sortimentu je mražená, a to z několika důvodů: dostupnost – transport z velké dálky by byl nákladný; sezonnost – někdo vyžaduje určitý druh po celý rok, iv období, kdy se zrovna neloví; a třeba chobotnici je žádoucí zamrazit i z hlediska úpravy. Prioritou je ovšem cena, jsou ryby, které bychom uměli nabízet čerstvé, ale lidé by je za danou cenu asi nekupovali,“ vysvětluje Václav Baráček.

A jeho manželka doplňuje: „Lidé už si zvykli, že mražená ryba nemusí být vždy úplně špatná. Záleží na způsobu zamražení a následném způsobu zpracování zákazníkem s tím, že náš prodavač jej o přípravě informuje.“ Podle ní by se laici měli při nákupu ryb řídit svým vlastním pocitem a sáhnout po takové rybě, která jim bude vonět.

Osmačtyřicítka v názvu firmy značí, že právě dva dny nanejvýš trvá, než se vylovená ryba octne na brněnském pultu. Produkty z větší vzdálenosti, jako je tuňák z Indonésie nebo cobia z Panamy, se dopravují letecky, zatímco ze Středomoří mohou cestovat kamiony po souši. „Dnes bychom se už klidně mohli pomalu přejmenovat, protože řadu ryb se nám tu daří mít i dříve,“ směje se Baráčková.

Před sedmi lety začínali manželé Baráčkovi podnikat sami ve dvou, dnes dávají práci dvaceti kmenovým zaměstnancům i několika brigádníkům. Později se k nim připojily také jejich dvě děti, které mají pod palcem povědomí o firmě a image společnosti – tedy kupříkladu profesionální fotografie pokrmů, kterými jsou spolu s těmi mapujícími historii firmy či Slavnosti moře vyzdobeny prostory bistra.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...