Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Z reklamy ČT příští rok čeká jen 530 milionů

Média

  4:00
PRAHA - Hospodářská krize dopadá vedle komerčních stanic také na veřejnoprávní Českou televizi. Ta pro rok 2010 odhaduje své výnosy z reklam na 530 milionů korun.

Odhad ČT uvedla v podkladech pro meziresortní skupinu koordinující televizní digitalizaci a pro vládu, která využití peněz z reklamy na ČT podle zákona každoročně schvaluje.

Už letos přitom Česká televize čeká o zhruba dvě stě milionů horší výsledek, než původně očekávala. Začátkem roku odhadovala, že letos na reklamě vydělá 755 milionů.

Kvůli propadu reklamního trhu, který nyní označuje za "rekordní", ale v dubnu svůj předpoklad upravila na 648 milionů. A v neděli obchodní ředitel České televize Robert Kvapil na dotaz LN odhadl letošní výnosy z reklam mezi 530 a 560 miliony korun. "Záleží na listopadu," podotkl před blížícím se předvánočním obdobím, které pro televize vždy znamenalo nejvyšší příjmy v rámci roku.

Obchodní šéf ČT přitom souhlasí s odhady tuzemského komerčního lídra, televize Nova, totiž že televizní trh meziročně poklesne zhruba o čtvrtinu. Pesimističtější naopak Kvapil zůstává k vývoji v příštím roce, na kdy Nova odhaduje růst o 6 procent. ČT vidí stagnaci.

Mediální agentura OMD čeká napřesrok u televize další pokles o 13 procent s tím, že oživení na českém trhu přijde až v roce 2011. "Nejdříve se musí k růstu vrátit trhy zemí, ze kterých pocházejí nebo kde mají většinu svých aktivit zahraniční společnosti, jež jsou velkými inzerenty na českém trhu," uvedla OMD před měsícem.

Z peněz získaných na reklamě bude ČT přesto muset dál přispívat do fondu kinematografie 150 miliony ročně a na zvláštní účet telekomunikačního úřadu související s rozvojem digitalizace 15 miliony. Snížení výnosů naopak ovlivní výši částky, která jde na informační kampaň k digitalizaci. Po letošních 135 milionech a loňských 100 milionech na ni příští rok půjde jen 95 milionů.

Pokles už loni

Důsledky hospodářské krize začala ČT pociťovat už v závěru loňského roku. "V prosinci došlo ke zrušení některých zakázek v důsledku počínající finanční krize, kdy klienti začali snižovat reklamní rozpočty, a svoji roli sehrál i mírný meziroční pokles sledovanosti ČT1 a ČT2," uvádí televize ve své výroční zprávě o hospodaření za rok 2008.

Za to, že loňský výdělek 739 milionů byl o 11 milionů nižší než plán, mohla i změna mediálních zákonů, které ČT zakázaly kumulovat reklamní limity pro jednotlivé kanály. Proto musela reklamu rozložit rovnoměrněji a nemohla jí většinu soustředit na nejsledovanější kanál ČT1. Zároveň veřejnoprávní televizi uškodilo, že politici zákon měnili až na sklonku roku 2007, v době, kdy inzerenti už s komerčními televizemi o investicích na další rok jednali.

Plán naopak ČT loni překročila v případě jiných komerčních prezentací. Sponzoring pořadů, zvláště počasí a časomír, zajišťovaný přes mediální zastupitelství ARBO media (dnes Media Master) přinesl 224 milionů korun (velký podíl na tom měla letní olympiáda a hokejové mistrovství světa), vlastními silami si ČT zajistila 67,5 milionu korun (což je meziroční nárůst o 46 milionů). Z teleshoppingu měla dalších 67 milionů.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...