Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Za jak dlouho 'zestárne' nafta v Německu? Český stát přichází o peníze

Evropa

  6:00
KRAILLING/PRAHA - Česká nafta za 1,2 miliardy zadržovaná v Německu je zapečetěná celními plombami a nikdo netuší, jak - a zda vůbec - o ni insolvenční správce pečuje. Nafta navíc stárne, po pěti letech by se měla obměnit. Česku tak hrozí, že i v případě úspěchu dostane zpět znehodnocenou surovinu.

Zásobníky, v nichž Správa státních hmotných rezerv skladuje strategické suroviny. Ilustrační foto. foto: Archiv SSHRLidovky.cz

Mirko Möllen je zatím neoblomný. Muž spravující vypořádání věřitelů zkrachovalé firmy Viktoriagruppe, bývalého správce části českých strategických naftových rezerv, stále odmítá uznat, že desítky milionů litrů nafty v bavorském Kraillingu patří Česku.

A to i přes pravidelné naléhání českých úřadů, které už spíše počítají s dlouhým soudním sporem.

KVALITA NAFTY

  • Pokud je v naftě biosložka, měla by se použít nejdéle do čtvrt roku.
  • V případě, že nikoliv – což platí pro českou naftu v Německu – by mělo k obměně dojít nejdéle za 5 let.
  • Na kvalitu skladovaných paliv má vliv i ošetření stěn nádrže. Důležitý je přístup kyslíku, chlad a tma.
  • Při dodržení řádné péče by neměla kvalita nafty několik let utrpět.
  • Důležité je pravidelné odkalování (alespoň jednou za rok) a kontrola parametrů: obsah vázané vody, oxidační stálost, hustota či obsah síry.
  • Pokud dojde k degradaci nafty, je možné ji přepracovat v rafinerii.

Naftu za 1,2 miliardy neohrožují jen tahanice o vlastnictví, ale i čas. Skladované palivo je třeba obměňovat a alespoň jednou ročně kontrolovat parametry jeho kvality. Může se stát, že i když případný soud rozhodne ve prospěch Česka, dostane znehodnocenou naftu.

Riziko roste

Čeští správci rezerv skladovali u firmy Viktoriagruppe v Německu naftu od roku 2010. Loni odtud ale podle německých celníků nikdo neodvezl a nepřivezl ani kapku – nedocházelo tedy k pravidelné obměně, která je standardní součástí péče o strategické zásoby.

V květnu se k městečku Krailling vydali manažeři Správy státních hmotných rezerv (SSHR), správci české železnice ze SŽDC či německého drážního úřadu, aby obhlédli nefunkční vlečku. Po ní dříve přijížděly k nádržím vlaky s cisternami nafty.

Sklad firmy Viktoriagruppe v německém Krailingu.
Sklad firmy Viktoriagruppe v německém Krailingu.

„Zjistili jsme, že tam více než rok nepřijel žádný vlak. Z toho se dá usoudit, že už rok a půl nedošlo k obměně nafty. A čím déle v Kraillingu zůstane, tím je větší riziko, že její kvalita půjde dolů,“ obává se šéf správy rezerv Pavel Švagr.

Rizik je ale více. V nádržích je logicky i starší nafta. Soudní spor může trvat několik let. K tomu je nutné připočíst dobu opravy neudržované vlečky, která je majetkem zkrachovalé Viktoriagruppe a měl by ji tedy zaplatit insolvenční správce.

Stát dává 4 miliony měsíčně za prázdný sklad. Platit ale měla Viktoriagruppe

„Náklady na opravu vlečky se pohybují kolem pěti a půl milionu korun,“ říká předseda SSHR Pavel Švagr. Vychází z odhadů, které padly při výše zmíněné květnové návštěvě Kraillingu.

Insolvenční správce nekomunikuje

Práce, včetně projektu, můžou zabrat několik měsíců. Zanedbatelná ale není ani doba, kterou obnáší odvoz nafty do Česka. Palivo totiž zaplní celých šedesát vlaků.

Lidovky.cz oslovily experty s otázkou na možnou degradaci české nafty v průběhu příštích let. Odpovědi nejsou jednoznačné: hodně záleží na podmínkách a péči. Jak to konkrétně po této stránce vypadá v Kraillingu, ale není jasné – insolvenční správce Mirko Möllen na zaslané otázky neodpověděl.

ČESKÁ NAFTA V NĚMECKU

  • Viktoriagruppe pro Správu státních hmotných rezerv (SSHR) od roku 2004 zajišťovala skladování a obměnu části nafty, kterou musí mít Česko k dispozici pro krizové situace.
  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Česko musí podle nařízení EU držet zásoby minimálně na 90 dní.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Od roku 2010 má navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu. Odtud se jí ale zásoby odvézt nedaří.
  • Firma se v prosinci sama poslala do úpadku. Předběžný insolvenční správce následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.

Odborníci na paliva zdůrazňují, že důležité je především to, zda nafta neobsahuje biosložku. Ta naštěstí v nádržích chybí, protože v opačném případě by nafta nebyla vhodná pro skladování delší než zhruba čtvrt roku.

Čas na obměnu

„Zásadní vliv na kvalitu motorových paliv má přístup kyslíku, vyšší teplota, vystavení slunečnímu záření, přítomnost vody (například zkondenzovaná vzdušná vlhkost z takzvaného dýchání nádrže) a popřípadě působené neošetřených kovových ploch v nádržích,“ vypočítává Milan Pospíšil z Vysoké školy chemicko-technologické.

K obměně nafty ve skladech by podle odborníků mělo dojít nejpozději jednou za pět let.

„Z uvedených údajů je určitě čas na obměnu a kontrolu kvality v rozsahu definovaném normou,“ uvádí Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Ke správné péči podle něj patří například pravidelné odkalování. Kontrola vlastností nafty by pak měla proběhnout alespoň jednou za rok. Ochránci paliva při ní kontrolují například obsah síry, hustotu či bod vzplanutí.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...