Mirko Möllen je zatím neoblomný. Muž spravující vypořádání věřitelů zkrachovalé firmy Viktoriagruppe, bývalého správce části českých strategických naftových rezerv, stále odmítá uznat, že desítky milionů litrů nafty v bavorském Kraillingu patří Česku.
A to i přes pravidelné naléhání českých úřadů, které už spíše počítají s dlouhým soudním sporem.
KVALITA NAFTY
|
Naftu za 1,2 miliardy neohrožují jen tahanice o vlastnictví, ale i čas. Skladované palivo je třeba obměňovat a alespoň jednou ročně kontrolovat parametry jeho kvality. Může se stát, že i když případný soud rozhodne ve prospěch Česka, dostane znehodnocenou naftu.
Riziko roste
Čeští správci rezerv skladovali u firmy Viktoriagruppe v Německu naftu od roku 2010. Loni odtud ale podle německých celníků nikdo neodvezl a nepřivezl ani kapku – nedocházelo tedy k pravidelné obměně, která je standardní součástí péče o strategické zásoby.
V květnu se k městečku Krailling vydali manažeři Správy státních hmotných rezerv (SSHR), správci české železnice ze SŽDC či německého drážního úřadu, aby obhlédli nefunkční vlečku. Po ní dříve přijížděly k nádržím vlaky s cisternami nafty.
„Zjistili jsme, že tam více než rok nepřijel žádný vlak. Z toho se dá usoudit, že už rok a půl nedošlo k obměně nafty. A čím déle v Kraillingu zůstane, tím je větší riziko, že její kvalita půjde dolů,“ obává se šéf správy rezerv Pavel Švagr.
Rizik je ale více. V nádržích je logicky i starší nafta. Soudní spor může trvat několik let. K tomu je nutné připočíst dobu opravy neudržované vlečky, která je majetkem zkrachovalé Viktoriagruppe a měl by ji tedy zaplatit insolvenční správce.
Stát dává 4 miliony měsíčně za prázdný sklad. Platit ale měla Viktoriagruppe |
„Náklady na opravu vlečky se pohybují kolem pěti a půl milionu korun,“ říká předseda SSHR Pavel Švagr. Vychází z odhadů, které padly při výše zmíněné květnové návštěvě Kraillingu.
Insolvenční správce nekomunikuje
Práce, včetně projektu, můžou zabrat několik měsíců. Zanedbatelná ale není ani doba, kterou obnáší odvoz nafty do Česka. Palivo totiž zaplní celých šedesát vlaků.
Lidovky.cz oslovily experty s otázkou na možnou degradaci české nafty v průběhu příštích let. Odpovědi nejsou jednoznačné: hodně záleží na podmínkách a péči. Jak to konkrétně po této stránce vypadá v Kraillingu, ale není jasné – insolvenční správce Mirko Möllen na zaslané otázky neodpověděl.
ČESKÁ NAFTA V NĚMECKU
|
Odborníci na paliva zdůrazňují, že důležité je především to, zda nafta neobsahuje biosložku. Ta naštěstí v nádržích chybí, protože v opačném případě by nafta nebyla vhodná pro skladování delší než zhruba čtvrt roku.
Čas na obměnu
„Zásadní vliv na kvalitu motorových paliv má přístup kyslíku, vyšší teplota, vystavení slunečnímu záření, přítomnost vody (například zkondenzovaná vzdušná vlhkost z takzvaného dýchání nádrže) a popřípadě působené neošetřených kovových ploch v nádržích,“ vypočítává Milan Pospíšil z Vysoké školy chemicko-technologické.
K obměně nafty ve skladech by podle odborníků mělo dojít nejpozději jednou za pět let.
„Z uvedených údajů je určitě čas na obměnu a kontrolu kvality v rozsahu definovaném normou,“ uvádí Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Ke správné péči podle něj patří například pravidelné odkalování. Kontrola vlastností nafty by pak měla proběhnout alespoň jednou za rok. Ochránci paliva při ní kontrolují například obsah síry, hustotu či bod vzplanutí.