Nejvyšší pokuta za loňský rok je pro České dráhy, konkrétně 368 milionů korun. Státní podnik podle ÚOHS zneužil své dominance v soutěžích o rychlíky na tratích Pardubice - Liberec a Plzeň - Most, kde jezdily podle smlouvy do roku 2014.
ÚOHS loni v oblasti kartelů vydal sedm rozhodnutí a u zneužití dominantního postavení dvě. Většinu důkazů o kartelech ÚOHS zajišťuje při neohlášených místních šetřeních. Loni udělal takových přepadových kontrol 21. Výsledky této činnosti se pak v pokutách většinou odrazí až v dalších letech.
Podle Jitky Linhartové z advokátní kanceláře Nedelka Kubáč advokáti s.r.o. vítají odborníci snahu ÚOHS o osvětu ohledně soutěžního práva mezi malými a středně velkými podniky. „Oceňujeme úspěchy UOHS v potírání bid riggingu, tedy u kartelových dohod u veřejných zakázek,“ uvedla Linhartová z advokátní kanceláře, která se zaměřuje na soutěžní právo.
ÚOHS ve výroční zprávě uvedl, že v řadě případů nastává takzvané narovnání mezi ÚOHS a sankcionovanými firmami. Společnosti tak s úřadem spolupracují výměnou za snížení pokuty.
„Institut narovnání je sice ekonomicky výhodný, jak pro účastníky řízení, tak pro ÚOHS. Obecně však vede k úbytku judikatury, což do budoucna může ohrozit právní jistotu. ÚOHS totiž v případě narovnání vydává pouze krátká rozhodnutí, u nichž chybí přezkum ze strany soudu. Tímto postupem hrozí, že pro trh ubude přehled, jak UOHS různé typy protisoutěžního jednání posuzuje,“ uvedla Linhartová.