Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Za mizení letadel z radarů asi může český výrobce radiolokátorů

Ekonomika

  17:23
PRAHA/PARDUBICE - Loňské problémy s mizením letadel z radarů letových kontrolních středisek v Praze, Vídni, Bratislavě, Karlsruhe a Mnichově podle všeho souvisely s testy nejmenovaného českého výrobce radiolokátorů. Vyplývá to z konečné zprávy Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví (EASA), která ještě nebyla zveřejněna, ale jejíž závěry se dostaly na veřejnost.

V letadle (ilustrační foto). foto: Shutterstock

O zprávě v úterý informoval deník E15, který se odvolává na portál Air Traffic Management.

Porucha paralyzovala nebe nad Belgií. Letadla nepřistávala, ani neodlétala

Incidenty, během kterých byly přetíženy letové odpovídače na palubách letadel, takže stroje následkem toho zmizely z obrazovek dispečerů, se odehrály loni 5. a 10. června. Nejdříve se mělo za to, že problém souvisí s vojenským cvičením, což ale EASA nepotvrdila. Místo toho uvedla, že zdroj záření, který přetížil odpovídače, byl lokalizován někde v oblasti 111 kilometrů východně od Prahy.

„Na základě vyšetřování EASA jsme došli k tomu, že jistý civilní výrobce prováděl testy, které vyvolaly rušení napříč regionem,“ citoval Air Traffic Management ředitele EASA Patricka Kye. Jméno výrobce nicméně nesdělil.

Změť radarů ve střední Evropě

Uvedená lokalizace by zhruba odpovídala Pardubicím, kde sídlí firma ERA, výrobce pasivních radiolokátorů. Tato zařízení však nevysílají, ale přijímají signály.

Mluvčí ERA Lenka Stejskalová Reichová řekla, že podnik v souvislosti s vyšetřováním kontaktovaly příslušné instituce. Firma jim poskytla všechny relevantní údaje, jejich přesný obsah je však neveřejný. Společnost se proto k této problematice nemůže bez souhlasu vyšetřujících orgánů vyjadřovat, uvedla mluvčí.

Na ruzyňském letišti nouzově přistálo letadlo. Na palubě bylo 18 lidí

„Zjistili jsme, že střední Evropa je naprostou změtí radarů. Jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory, i když jsou ve skutečnosti potřeba dva či tři. To musí přestat,“ dodal Patrick Ky.

Kvůli incidentům kontrolní střediska přistoupila ve spolupráci s evropskou organizací pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol na mimořádná opatření, která v úhrnu vyústila v 6 tisíc minut zpoždění. „Ve střední Evropě jsme v podstatě na hranicích možností systémů,“ uvedl Ky s tím, že EASA vypracovala řadu doporučení, která zahrnují i vypnutí některých radarů.

Autor: