Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Za nemoderní stanice nového metra může dopravní podnik, tvrdí studenti. Navrhli vlastní

Ekonomika

  6:04
PRAHA - Studenti druhého ročníku Fakulty architektury ČVUT představili vlastní návrhy plánovaného metra D. Nelíbily se jim původní vizualizace společnosti Metroprojekt, které podle nich nejsou dost odvážné. Problém ale nevidí ve špatné práci architektů, nýbrž v přísných normách a požadavcích Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Vizualizace stanice Nádraží Krč plánované trasy metra D vytvořená studentem Markem Barjakem. foto: Soukromý archiv studentů

Z původně semestrálních prací vznikl projekt, který se na facebookových stránkách těší stále větší oblibě mezi veřejností. Šest studentů z ateliéru Rothbauer na nich v reakci na iniciativu Metro D jinak a lépe zveřejnilo návrhy šesti zastávek nové linky metra od počáteční stanice Náměstí Míru až po Nemocnici Krč. „Metro je velmi specifická stavba, které se tu tolik architektů nevěnuje. Její návrh nás velmi lákal. Že se nyní i líbí je druhotný efekt,“ řekl serveru Lidovky.cz Jan Bittner, autor zastávky Náměstí Míru.

Žižkov metro nepotřebuje, tvrdí studie. Kam bude ‚déčko‘ pokračovat?

Se svými spolužáky se rozhodl vytvořit odvážnější koncepty, které by působily více umělecky, ale přesto vycházely z reálných základů. „Nechtěli jsme žádné futuristické plácnutí do vody, které by k ničemu nevedlo. Oslovili jsme Metroprojekt, který nám poskytl veškerou potřebnou dokumentaci, abychom se seznámili s technickými parametry metra,“ uvedl Bittner.

Své práce průběžně konzultovali i s architekty a techniky, kteří stanice navrhovali. „Metroprojekt nám během konzultací vyšel ve všem vstříc. Dokonce by se o náš projekt i zajímal. Problém je ovšem v požadavcích dopravního podniku, které změnu neumožňují,“ podotkl. Uznal zároveň, že spoustu faktorů jako finanční stránku či rozmístění technických prostorů ve stanicích z důvodu obsahového přesahu jejich semestrální práce nebrali v potaz.

Bezpečnost především

Dopravní podnik původní projekt metra hájí slovy, že je postupně upravován, aby obstál i v mezinárodním měřítku. Podnětům, které nebudou v rozporu s dokumenty o územním rozhodnutí a stavebním povolení, se nebrání. Bittnerovo tvrzení ale požaduje za zavádějící. „Projekt musí splňovat požadavky vycházející ze zákona a potřebné parametry bezpečnosti cestujících. Ta je pro nás jednoznačnou prioritou,“ napsal serveru Lidovky.cz tiskový mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Jiří Štábl.

Hlavním záměrem studentů bylo vrátit stanicím metra obdobnou nálepku, jakou měly před rokem 1989. „Tehdy byly stanice chápány jako výkladní skříně dopravy. Nyní jde o čistě technický prostor plný necitlivě umístěných reklam a podivných obchodů,“ nelíbí se Bittnerovi. Metro by podle něj nemělo být pouze prostředkem na vydělávání peněz. Inspiraci s kolegy mimo jiné čerpal i v zahraničí. Návštěvou podzemních drah v Berlíně, Mnichově a ve Vídni se chtěli přesvědčit, že prvky jimi použité nejsou nesmyslné a fungují již v jiných městech.

Vizualizace stanice Náměstí Míru plánované trasy metra D vytvořená studentem FA...
Vizualizace stanice Náměstí Míru plánované trasy metra D vytvořená studentem FA...

Postmoderní stavba

Projektovou dokumentaci nového metra trasy D vytvořenou společností Metroprojekt dlouhodobě kritizují i občané Prahy, kteří návrhy nepovažují za vhodné. Podle aktivistů iniciativy Metro D jinak a lépe nenesou známky soudobé architektury a působí jako postmoderní stavby devadesátých let, jak stojí v elektronické petici za vyhlášení veřejné architektonické soutěže, kterou od poloviny srpna podepsalo téměř devět tisíc lidí.

Vizualizace studentů Fakulty architektury se zamlouvají i autorům iniciativy. „Nejedná se o holou fantazii, nýbrž reálnou snahu vtisknout nové trase jasnou logiku a scéničnost tak, aby nešlo o pseudomoderní architekturu bez hlubšího smyslu jako nyní,“ píše se na facebookovém profilu aktivistů. Ti nyní proti původnímu návrhu bojují rovněž za pomoci papírové petice. Aby se pražské zastupitelstvo jejich protestem zabývalo, musejí do 6. září nasbírat alespoň tisíc podpisu.