Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Za vysoké poplatky si mohou lidé sami, nadávají, ale nic nedělají

Ekonomika

  11:14
Kdyby Češi méně nadávali a více konali, mohli by se dočkat nižších poplatků za bankovní služby, tvrdí Patrik Nacher, provozovatel serveru Bankovnípoplatky.com.

Patrik Nacher bojující proti nesmyslným bankovním poplatkům- poplatkožrouti foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

LN Jsou české banky levné v porovnání s peněžními domy v Evropě?
V poslední době se doslova roztrhl pytel s nejrůznějšími průzkumy, které ukazují to, co říkám už léta: Bankovní poplatky v Česku převyšují evropský i světový průměr. Český klient platí za bankovní poplatky v průměru asi 80 eur ročně. Bavíme se o běžném, normálním klientovi, který má platební kartu, využívá přímé bankovnictví a další služby.
V zemích platících eurem se poplatkový průměr pohybuje okolo 73 eur ročně. Celosvětově je průměr ještě o trochu nižší. Zajímavý je i vývoj v poslední době. Zatímco průměr bankovních poplatků šel ve světě v posledních letech spíše dolů, u nás tomu bylo přesně naopak. A to se ještě vůbec nebavíme o poměru této roční poplatkové sumy k průměrným platům obyvatel. V tomto ohledu platí Češi několikanásobek ve srovnání s lidmi v jiných evropských zemích.

LN Kde vidíte hlavní příčiny?
Jednou z příčin je specifikum českého bankovního trhu, který by se dal nazvat až oligopolem. Na druhou stranu ale musíme být spravedliví i sami k sobě. Do určité míry si za vysoké bankovní poplatky totiž mohou i lidé sami. Pro klienty není ideální, že si většinu bankovního trhu v Česku rozdělily tři největší banky. Na ostatní peněžní domy, které v tuzemsku působí, zůstávají už jen malé podíly.
Trojici největších bank tak konkurence tolik netlačí a to se samozřejmě projevuje i v poplatcích za služby. Mám-li ale být upřímný, ani se bankám tolik nedivím. Jde o to, že Češi jsou v evropském měřítku jedinečný národ. Lidé jsou zde sice kvůli cenám bankovních služeb naštvaní, nadávají – ve finále ale neudělají nic. Tedy že nepřejdou k levnější konkurenci. Natvrdo by se dalo říct, že si ti klienti ani nic jiného nezaslouží. Za vysoké poplatky si mohou do jisté míry sami.
A to je i důvod, proč jsem před léty založil server Bankovnípoplatky. com. Nechtěl jsem být v řadě stěžovatelů, kteří nejsou ochotni nic udělat. Takže jsem nejen změnil bankovní účet, ale také jsem založil platformu, kde lidé mohou získávat informace o bankovních poplatcích a mohou si své zkušenosti navzájem i vyměňovat. A hlavně zde získají srovnávací údaje o nákladech v jednotlivých bankách.

LN Bankovní poplatky detailně sledujete už několik let. Jaké trendy se u nich objevují?
Možné je jich zmínit hned několik. Jednak se banky snaží rušit poplatky, které jsou veřejností nejvíce kritizovány. Příkladem je poplatek za nadměrný vklad, poplatek za příchozí platbu či poplatky za blokaci karet. Na druhou stranu se ale zvyšují poplatky spojené s nezodpovědným chováním klienta.
To jsou například upomínky při pozdním splácením půjček, penále za nepovolené přečerpání konta a podobně. A to si myslím, že je v pořádku. Odpovědný klient, který neporušuje podmínky a pracovníky banky zatěžuje jen minimálně, protože hojně využívá služeb přímého bankovnictví, by měl utratit za poplatky co nejméně. Naopak nezodpovědný klient, ten ať platí. To je samozřejmě ideální stav. Zdaleka ale ne všechny změny v sazebnících bank z poslední doby se nesou v tomto duchu. Lze narazit i na výjimky.

LN Jaké výjimky to jsou? Patří mezi ně i nový poplatek v KB?
Asi nejkřiklavějším případem je právě poplatek, který od listopadu chystá Komerční banka. Poplatek za zjištění zůstatku na účtu v bankomatu vlastní banky jde zcela proti podstatě toho, co banky chtějí!
Tedy aby klienti co nejvíce používali platební karty. Zjištění zůstatku v domácím bankomatu by mělo být vždy automatickou součástí možností spojených s platební kartou. Přiznám se, že tento poplatek dost dobře nechápu. Zvláště v dnešní době, v době informačních technologií, se na tuto tuto službu zaměřovat, a dokonce ji ještě zpoplatnit, to je naprosto nepochopitelný krok. Místo tohoto poplatku by Komerční banka raději měla svůj systém vylepšit, aby klient vždy automaticky získal informaci o tom, kolik má na svém účtu a kolik mu tam ještě po výběru zůstane.

LN Bude tato poplatková novinka favoritem dalšího ročníku ankety o nejabsurdnější poplatek, kterou pořádá váš server?
Troufám si říct, že ano. Zcela jistě se tento poplatek v hlasování veřejnosti objeví. Jestli se nepletu, tak Komerční banka bude v Česku jediná, kdo zjištění zůstatku přes vlastní bankomaty u klientů zpoplatní. Podivné je i vysvětlení banky, že prý chce, aby klienti při zjišťování stavu svých financí více využívali internetové bankovnictví. To je sice hezké, ale je třeba si uvědomit, že ne každý je na internetu 24 hodin denně. Navíc není vůbec neobvyklé, že řada firem blokuje internet na takovéto aplikace. V zaměstnání tak mnoha lidem internetbanking nefunguje. Pak nezbývá než se na své konto podívat až doma. Pokud ale klienti potřebují informaci dříve, zbývají jen dvě možnosti: bankomat, nebo zajít na pobočku. A to doufám, že banky nechtějí – tedy aby lidé kvůli zjištění zůstatku na kontě chodili na pobočku.