Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Záchrana ČD Cargo: tisíce vagonů do šrotu a masivní propouštění

Ekonomika

  13:48aktualizováno  14:32
PRAHA - ČD Cargo v příštím roce prodá 87 nadbytečných lokomotiv, nechá sešrotovat téměř 5000 vagonů a zvažuje propuštění až 2220 osob. Počítá s tím záchranný plán restrukturalizace na příští rok.

Ilustrační foto foto: ČTK

Rozsáhlé propouštění firma ještě projedná s odboráři. Ti se obávají, že mzdové úspory související s masivním propouštěním firmě k vyrovnanému hospodaření nepomohou, protože kvůli němu přijde o značnou část tržeb.

Restrukturalizační plán musí ještě schválit valná hromada dopravce. Nyní ČD Cargo zaměstnává zhruba 9500 lidí a vlastní téměř 30 000 vagonů, z nichž je však značná část v havarijním stavu a nevyužívá se.

ČTĚTE TAKÉ:

"Návrh (na propuštění) v plánu máme, ale projednáváme ho s ostatními účastníky," připustil člen představenstva ČD Cargo Petr May. Ztráty tržeb v důsledku snížení zaměstnanosti se totiž kromě odborářů obává i vedení společnosti. V současnosti se podle Maye analyzuje, jak velká míra propouštění je v Cargu možná i bez ztráty objemu tržeb.

Mašiny do Polska

Kromě propouštění plánuje dopravce v příštím roce ušetřit dalších 138 milionů korun na trakční energii a palivu, na poplatku za použití kolejí a dále například na vzdělávání zaměstnanců.

Od prodeje nadbytečných šestinápravových lokomotiv, které v Česku nesmějí být provozovány a které firma nyní pronajímá dceřiné firmě v Polsku Koleje Czeskie, si slibuje zisk 650 až 850 milionů korun.

Samotný plán předpokládá při propuštění celkem 2495 zaměstnanců, z nichž by však 275 mělo firmu opustit ještě v letošním roce, úsporu nákladů ve výši 715 milionů korun v roce 2013. Další zhruba miliardu by měl dopravce ušetřit v dalších letech.

Podle místopředsedy Odborového sdružení železničářů Radka Nekoly hrozí, že firma propuštěním téměř 2,5 tisíce lidí přijde o miliardu korun na tržbách.

Takový způsob šetření podle něj zahájí cestu k postupnému úpadku národního dopravce.

Hledání mzdových úspor je sice nezbytné, připustil šéf podnikového výboru odborů na Cargu s tím, že propustit je možné pouze takové množství zaměstnanců, které nebude mít dopad na tržby firmy.

Spojení se Slováky?

Počátkem letošního října se předsedou představenstva ČD Cargo stal šéf Českých drah Petr Žaluda. Představenstvo firmy opustil jeho dosavadní předseda Gustav Slamečka. Důvodem personální změny byla prý nespokojenost mateřské společnosti s hospodářskými výsledky ČD Cargo.

V posledních měsících se hovoří také o možném spojení společnosti ČD Cargo a slovenského nákladního železničního dopravce ZSSK Cargo. Zejména česká strana má o takové propojení obou firem, jež by podle odborníků mohlo lépe odolávat německé a ruské konkurenci, vážný zájem.

Dopravce nad propastí

ČD Cargo se v letošním roce potýká s hospodářskými problémy způsobenými propadem tržeb. Za nepříznivou situací dopravce, který pro letošní rok oficiálně uvedl odhadovanou provozní ztrátu ve výši 230 milionů korun, může zejména dlouhodobě ztrátová přeprava jednotlivých kusových zásilek, kterou má Cargo jako národní dopravce povinnost provozovat.

Loni výnosy firmy z nákladní dopravy meziročně vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy korun. Cargo loni snížilo ztrátu z předloňských 853 milionů korun na zhruba 60 milionů.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!