Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Záhada zmizelé nafty potvrzena: někdo obral český stát o palivo za 100 milionů

Ekonomika

  14:30aktualizováno  21:10
KRAILLING - Zatím to byla jen čísla na papíře, nyní je však zřejmé, že český stát někdo připravil o nouzové zásoby paliva v hodnotě zhruba 100 milionů korun. Vyšlo to najevo při plnění posledního vlaku, který ve čtvrtek odpoledne odveze strategickou naftu ze skladu v německém Kraillingu. Případ už několik let řeší česká policie.

Ilustrační foto. foto:  František Vlček, MAFRA

Jde o jednu z kapitol velkého průšvihu, kterým bylo uložení části nouzových zásob Česka za hranicemi země. Dnes už zkrachovalá firma Viktoriagruppe pro stát skladovala v Bavorsku naftu za zhruba miliardu korun.

Po její cestě do insolvence a dlouhých dohadech s konkursním správcem se palivo loni na podzim začalo ve vlakových soupravách přesouvat do Česka. Čtvrteční čerpání ale ukázalo, že do země nedorazí vše, co stát v minulosti zaplatil.

Poslední kapka naftového průšvihu? Kdepak, Česko může stanout u ‚miliardového‘ soudu

„Můžu potvrdit, že 6,3 milionů litrů nafty se podle očekávání skutečně neobjevilo. Toto množství nám tedy chybí,“ potvrdil pro Lidovky.cz Pavel Švagr, šéf Správy státních hmotných rezerv (SSHR), která má na starosti strategické zásoby Česka – včetně paliv.

Odkázal tak na několik let stará měření německých celníků, kteří monitorovali stav paliva poté, co jej po úpadku Viktoriagruppe zapečetili. Naměřené množství si pak čeští správci porovnali se zaplacenými fakturami a vyšlo jim, že chybí výše zmíněné množství. To si nyní ověřili v praxi.

POSLEDNÍ VLAK

  • Z Kraillingu ve čtvrtek odpoledne odjede poslední vlak s českou naftou.
  • Celkem jich tam ČD Cargo vypravilo 60. Náklady se vyšplhaly na bezmála 50 milionů korun. Oproti původním odhadům jde o úsporu asi 10 milionů.
  • Ve skladu zbývá dočerpat asi 420 kubíků (v hodnotě zhruba 5 milionů), které nelze odvézt vlakem.
  • Stát pro zbytky zřejmě pošle autocisterny.

Nabízí se otázka, jak k takové situaci mohlo dojít. Naftu mohl někdo z německého skladu tajně odvézt. Ve hře je i možnost, že tam toto množství ani nikdy nedorazilo a existovalo jen na papíře.

Čeští správci rezerv podali kvůli těmto podezřením trestní oznámení už v roce 2014. Případ převzala protikorupční policie, za níž si právo na informování převzalo Vrchní státní zastupitelství v Praze. Nic konkrétního však od jeho zástupců ještě nezaznělo. „Žádné další informace k případu neposkytuji,“ odvětil na dotaz státní zástupce Tomáš Minx.

SSHR s policisty spolupracuje, už jim poskytla velké množství dokumentů vztahujícím se k uskladnění české nafty v Německu. Dá se očekávat, že oficiální potvrzení množství zmizelé nafty může být pro kriminalisty impulsem pro další konání.

Zmizelá nafta však není jediná starost, která český stát v souvislosti s kauzou Viktoriagruppe ještě čeká. Odjezdem posledního vlaku nic nekončí.

Insolvenční správce této zkrachovalé společnosti Mirko Möllen si vymínil, že do roka a půl od uzavření dohody o odvozu může podat žalobu a soudně vymáhat po Česku peníze za naftu. Tvrdí totiž, že není jisté, zda zhruba 80 milionů litrů paliva, které postupně odjelo z Německa, skutečně patří našemu státu.

Premiér Bohuslav Sobotka při odplombování cisterny.
Čerstvě stočená nafta z cisterny, která dorazila z Německa.

Podle něj se mohlo v areálu smísit s motorovou naftou, patřící firmě Viktoriagruppe, byť neexistují doklady o tom, že by tam kdy nějaká byla uskladněna.

„Insolvenční správce má na podání žaloby 18 měsíců od převzetí skladu novým majitelem. Takže ji může případně podat do konce února 2018. Stále trváme na tom, že veškerá nafta, která byla v Německu uskladněna, patří České republice,“ popsal Jakub Linka, mluvčí SSHR.

KAUZA VIKTORIAGRUPPE

  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu. Uložila tam zhruba 80 milionů litrů v hodnotě 1,2 miliardy korun.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim v roce 2014 odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Firma se v prosinci roku 2014 sama poslala do úpadku.
  • Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva. Největším věřitelem Viktoriagruppe je Česko.
  • Nárokuje si nejen naftu ale i zhruba 600 milionů korun za nezaplacené daně a další poplatky. V únoru 2016 povolil správce odvoz české nafty. Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.
  • V červenci téhož roku koupila německý sklad firma Krailling Oils Development. Součástí dohody bylo i vyskladnění české nafty. Do Česka ji přiveze 60 vlaků.
  • Cena transportu, který zajišťují státní společnosti Čepro a ČD Cargo, nepřekročila částku 50 milionů korun.
  • Česko mohlo mít část zásob nafty uskladněnu v Německu na základě dodatku smlouvy o skladování specifických zásob z roku 2004.
  • Dodatek v roce 2010 uzavřela SSHR, předsedou správy byl Ladislav Zabo. SSHR tehdy argumentovala například tím, že stát uskladněním části zásob nafty v Německu ušetří desítky milionů korun.
  • Nynější šéf SSHR Pavel Švagr poté několikrát uvedl, že předchozí vedení správy neodhadlo všechna potenciální rizika, která z kontraktu vyplývala.
Autor:

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...