Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Zahraniční seriály si na webu žijí vlastním životem, musí se smířit ČT

Média

  6:14
PRAHA - Česká televize se u zahraničních seriálů musí vyrovnat s tím, že nejpopulárnější díla jsou divákům k dispozici dříve na internetu. Na veřejném zasedání Rady ČT to ve středu řekl programový šéf televize Milan Fridrich. Dalším médiem, které má v uvádění těchto děl přednost, jsou podle něj placené kanály.

"U Sherlocka u nové řady dohadujeme to, abychom ho měli ve chvíli, kdy ho bude vysílat BBC v premiéře," vysvětluje Fridrich. foto: Robert Viglasky_© Hartswood Films

Specifické prostředí je podle Fridricha zejména u takzvaných kultovních seriálů. "Silná fanouškovská obec se dívá již na premiéru v originálním jazyce. Další skupina má ten samý seriál druhý den s českými titulky na nějakém úložišti. To jsou desítky tisíc lidí," uvedl Fridrich. Podle něho to za rok a půl může být až 150 000 diváků. Ti podle něj budou dílo sledovat bez ohledu na to, že je distributor prodá tuzemské televizi. Seriál tak podle Fridricha "žije svým vlastním životem".

ČTĚTE TAKÉ:

Snahou České televize je podle programového šéfa zkrátit čas mezi prvním odvysíláním seriálu a jeho distribucí do volně šířeného kanálu, jakým je ČT. "Například s první řadou Hry o trůny jdeme do vysílání v době, kdy již diváci na internetu sledují třetí řadu," řekl Fridrich. Jako řešení se tak podle něj nabízí pouze regulace internetové komunity, jež dílo sleduje "načerno", nebo právě dřívější získání licencí. "To je příklad Sherlocka, kdy u nové řady dohadujeme to, abychom ho měli ve chvíli, kdy ho bude vysílat BBC v premiéře," popsal.

ČT prý neumí seriály dobře 'prodat'

Fridrich reagoval na slova člena rady Luboše Beniaka, že by ČT měla věnovat více energie propagaci nakoupených seriálů. "Myslím, že Česká televize sama nedovede dobře prodat to, co nepochybně za drahé peníze koupí. Seriály jsou fenomény a sbírají ceny mimo jiné proto, že mají obrovskou publicitu, kterou jim zajišťují jejich producenti a televize, které to vysílají. Česká televize v tom má velký dluh," míní Beniak. Seriály podle něho ČT nakupuje dobře; jmenoval například série Ve jménu vlasti, Panství Downton nebo Zločin.

Generální ředitel Petr Dvořák namítl, že ČT se propagaci věnuje, má ale omezený prostor, kde může o zahraničních akvizicích informovat. "Pro vlastní prezentaci máme limitovaný objem času, který používáme pro vlastní upoutávky v rámci vysílání. A pouze určitý objem, který jsme schopni prezentovat dále médiím," poznamenal Dvořák. Doplnil, že i nejdražší zahraniční seriál při přepočtu na minutu stojí několikanásobně méně než vlastní dramatická tvorba. U seriálu Panství Downton se prý propagace podařila, například seriál Ve jménu vlasti je ale podle něj spíše pro "fajnšmekry", kde nelze široký zásah očekávat.

Výběr seriálů

V zahraniční seriálové tvorbě je podle Fridricha nabídka na tuzemském trhu poměrně velká. "My si vybíráme ty, které jsou svým žánrem a pojetím náročnější, mají hodně mezinárodních cen a patří k tomu nejlepšímu, co v seriálové tvorbě vzniklo. Je to doplněk, který podtrhuje identitu ČT2 jako výlučného kanálu," uvedl.

Za úspěšné uvedení lze podle Fridricha pokládat vše, co je nad průměrem sledovanosti kanálu. "Většina seriálů takhle fungovala, i když nevedla k davovému šílenství, jako je tomu v některých zemích," připustil. Sledovanost podle něho není jediným cílem.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!