Podle Jiřího Zouhara s analytické firmy PwC nižší zájem o nová auta souvisí s nejistou ekonomickou situací, která se odrazila ve větší opatrnosti domácností i menší ochotě firem investovat do obnovy vozového parku. "V roce 2014 očekáváme zlepšení důvěry spotřebitelů. Oslabení koruny do poptávky výrazně nezasáhne. V závislosti na míře ekonomického oživení by měl prodej automobilů letos vzrůst zhruba o pět procent," uvedl.
ČTĚTE TAKÉ |
Škoda prodala celkem 49 971 aut, což je pokles o sedm procent. Následuje Hyundai, který naopak o sedm procent posílil na 16 239 aut. Třetí skončil Volkswagen s poklesem o 1,5 procenta na 14 948 vozů.
Vozy nakupovaly hlavně firmy
Nakupovaly hlavně firmy. Jejich podíl se pohyboval kolem 63 procent. Z hlediska segmentů vede nižší střední třída s 24,5 procenta trhu, následují malé vozy a střední třída. Nejoblíbenější bylo provedení kombi s 28 procenty. Mírně převládaly benzinové vozy s podílem 55,5 procenta, diesely tvořily přes 42 procent.
Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia s 18 189 vozy, následují Fabia s 9890 auty a Škoda Rapid s 8355 prodanými automobily. Další místa obsadily Hyundai i30 a VW Golf.
Registrace lehkých užitkových aut loni klesly o 1,3 procenta na 11 669 vozů. První skončil Fiat s 1989 prodanými vozy, následují Peugeot s 1632 vozy a Volkswagen, který prodal o 26 aut méně. Nejprodávanějším modelem byl Ford Transit.
Prodej nákladních aut se o pětinu zvýšil
Prodej nákladních aut se proti roku 2012 zvýšil o pětinu na 8643 vozů. Za růstem stojí zejména doprodej vozů plnících emisní normu euro 5, kterou letos nahradí dražší euro 6. Nejvíce prodal Mercedes následovaný značkami DAF a MAN. Tahače měly podíl přes 57 procent.
Registrace autobusů se zvýšily o 22 procent na 891 vozidel. První je SOR s prodejem 292 vozů, druhé skončilo Iveco a třetí Mercedes Benz.
Zájem o motocykly se loni zvýšil o sedm procent na 16.262 strojů. Prodávaly se hlavně skútry do 125 ccm, které lze nově řídit i s oprávněním na osobní auto. První skončila Honda, následují Maxon a Piaggio.