Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Žák: Výstavba dálnic v Česku? Supermarket, kde kradou úplně všichni

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Nejvyšší kontrolní úřad ve své nejnovější zprávě potvrdil dlouho známou skutečnost – výstavba dálnic v Česku vázne a je výrazně dražší než v zahraničí. Ředitelství silnic a dálnic sice tvrdí, že vysoké ceny už se řadou opatření podařilo snížit, nový ministr dopravy Zdeněk Žák však plánuje další změny. Prioritou by měly být úspory.

ministr dopravy Zdeněk Žák. foto: MAFRA - Michal Šula

„Nebudeme se vykrucovat a nabídneme řešení,“ říká Zdeněk Žák v reakci na alarmující šetření Nejvyššího kontrolního úřadu (ČTĚTE VÍCE). Ministr dopravy úřednické vlády, která dosud nezískala důvěru poslanců, už ve velmi krátké době stihl vyměnit vedení Českých drah. A změny chystá i ve výstavbě dálnic.

Lidovky.cz: Zpráva NKÚ vyčítá ministerstvu dopravy zejména chybějící dlouhodobou koncepci, která by určila, za kolik a v jakém harmonogramu by se měla síť dálnic a rychlostních silnic rozrůstat. Pokusy předchozích ministrů se vždy zadrhly. S jakými plány jdete do úřadu vy?
Stát se nyní pohybuje ve vlastním kruhu a kontrola popsala past, do které se chytl. Ne že by úplně chyběla koncepce, ale byla špatná. Nebyly nastaveny motivační mechanismy, aby systém fungoval. Nastavily se vysoké ceny, takže balík financí se vyčerpal dříve, než se plán podařil zrealizovat. Takže ve výsledku máme za hodně peněz spoustu cancourků sítě, která není propojená. A to platí v bledě modrém i pro železnici.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: V čem jsou tedy hlavní slabiny současného stavu?
Systém, který tu panuje, by nedokázala uhlídat ani vojenská diktatura. Všechny mechanismy jsou nastaveny tak, aby se všichni, kteří se v něm pohybují, chovali patologicky. Všichni snaží předražovat a stát se je neúspěšně snaží kontrolovat. Náš systém je nastavený opačně. Motivuje všechny k tomu, aby se chovali úsporně a v podstatě sankcionuje ty, kteří se z nějakých patologických důvodů takovému chování vymknou. Kontrolní kapacity se mohou vrhnout jen na ty, kteří nedodržují pravidla hry.

ŘSD: Ceny se daří snižovat

Ředitelství silnic a dálnic v reakci na zprávu NKÚ uvedlo, že předraženou výstavbu už se úspěšně daří krotit. "Jsme připraveni k diskusi o institutu tzv. 'bezpečné ceny', která má zajistit reálné ceny staveb, ovšem při zachování jejich kvality.", říká David Čermák, generální ředitel ŘSD.

„Důsledně připravené projekty, fungující víceúrovňové mechanismy na straně zadavatele, zadávací podmínky s minimalizací víceprací a s prodloužením reklamačních lhůt a otevřená výběrová řízení, to vše má vliv na cenu a kvalitu dopravních staveb a to vše ŘSD v rámci své činnosti od roku 2012 praktikuje a už s konkrétními výsledky,“ dodává Čermák.

Lidovky.cz: Jaké konkrétní kroky ale připravujete, aby k předražování nedocházelo? 
V podstatě začneme přenastavovat základní mechanismy, aby se začalo stavět efektivně. Je to jednoduché. Například dnes projektant dostane zaplaceno určité procento z objemu stavby. Když zvažuje tisíce možných technických řešení, tak si logicky vybírá ty nejdražší, protože se mu zvyšuje odměna. I kdybyste měl ten nejlepší kontrolní aparát na světě, tak mu nepřijdete na kobylku, protože on vám vždy dokáže obhájit, proč zvolil toto řešení. Ohání se normami, bezpečností, spolehlivostí, funkčností a tak dále. My chceme, aby byl hodnocen podle toho, o kolik jeho řešení stavbu zlevní oproti hranici, kterou umíme nastavit a která je běžně používána v civilizovaném světě.

Lidovky.cz: To se projeví i na vyšší odpovědnosti úředníků a projektantů. Plánujete pro ně také vyšší sankce?
Stát nastavil pravidla tak, že patologicky se v boji o přežití musí chovat všichni a všechny nemůžete nikdy pochytat. Představte si hypermarket nabitý lidmi, kde všichni v jeden okamžik začnou krást. I kdybyste měl jakoukoliv ochranku, tak vám ho stejně nakonec rozkradou. Tady to funguje úplně stejně. Když to řeknu hodně brutálně. Uhlídáme cenovou hranici a uvolní se nám ruce na ohlídání kvality. Nikoliv betonové směsi a tvrdosti svodidel, ale kvalitu užitných vlastností, které se dají po otevření stavby zkontrolovat. Je to podobné, jako když kamionům zlevníte mýto v noci. Je logické, že se budou snažit ušetřit a budou jezdit v noci. Spíš než trestat je smyslem motivovat k tomu, aby každý vydělal na tom, že se chová prospěšně.

Lidovky.cz: Vaše vláda zatím nezískala mandát od poslanecké sněmovny. Jaké jsou priority, na které by se mělo ministerstvo dopravy zaměřit, pokud získáte důvěru poslanců?
Jedním z hlavních cílů je dostavba dálniční infrastruktury, a to podle klíče v podobě prospěchu pro občana. Velmi stručně: peníze budou směřovány na to, aby aktivovaly jednotlivé úseky dálnic a propojily je. Nepodporujeme gigantické projekty s výjimkou dvou – nikdy nerealizované výstavby 'paralelní D1' a průplavu Dunaj-Odra-Labe za evropské peníze.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...