Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Zákaz dieselů v Německu může platit i pro auta s novou emisní normou Euro 6

Ekonomika

  11:40
BERLÍN - Zákaz jízdy naftových aut v některých německých městech by mohl postihnout i vozy, které splňují novou emisní normu Euro 6. Údajně s tím počítají vládní úředníci, i když navenek kabinet vyjadřuje přesvědčení, že se zákazu jízdy bude prakticky úplně možné vyhnout.

Zákaz dieselů v Německu se může týkat i vozů s novou emisní normou Euro 6. foto: Shutterstock

Bič na diesely může potrápit i Čechy. Německá města mohou zakázat vjezd starým autům

Cestu k zákazům jízdy především starších dieselů otevřel koncem února Spolkový správní soud v Lipsku, který rozhodl, že německá města mají kvůli ochraně čistoty ovzduší možnost učinit takovéto opatření. Musejí přitom ale přihlédnout k zásadě přiměřenosti. Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu, se zákazy už ale počítá Hamburk a uvažuje o nich také Mnichov nebo Berlín.

Auta s novější normou paradoxně produkují více škodlivin

Většina městských zákazů, které nebudou plošné, by neměla postihnout auta splňující emisní normu Euro 6. Odborníci i vládní úředníci ale očekávají, že i na tyto vozy může dojít v případě, že se na soud obrátí majitelé aut splňujících starší normu Euro 5 nebo Euro 4. Novější auta totiž v provozu často produkují více emisí oxidu dusičitého (NO2) než tyto starší vozy. S touto informací o možném zákazu naftových aut s emisní normou Euro 6 přišel Spiegel.

Zákaz dieselů v Německu zvýší jejich export do Česka, míní experti

„Majitel dieselu normy Euro 5, kterého postihne zákaz jízdy, by se pak s odkazem na stejně tak špatný vůz normy Euro 6 mohl soudit, aby mu bylo umožněno dál jezdit do uzavřených oblastí,“ říká hlavní právník největšího evropského automotoklubu ADAC Markus Schäpe. Taková žaloba by podle některých vládních úředníků měla solidní šanci na úspěch.

Jistotu, že se vyhnou zákazům jízdy, tak podle Spiegelu mají v podstatě jen majitelé dieselových aut nejnovější normy Euro 6d, kterých je ale v porovnání s ostatními velmi málo.

V Německu je celkem asi 15 milionů osobních aut s naftovým motorem. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6.

Autor: