Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Zakázka na opravu lokomotiv záhadně vzrostla o miliardu

Ekonomika

  15:06
Velké nejasnosti provázejí miliardový tendr Českých drah na opravy a modernizaci přestárlých vlaků (tedy vagonů i lokomotiv). Sedm zakázek, které dráhy vypsaly v červnu, mělo přijít na 3,5 miliardy korun. Po měsíci a půl nyní firma vyhlásila vítěze a výsledná suma znenadání přesahuje 4,3 miliardy.

Takto budou v nových barvách vypadat lokomotivy a přípojné vagóny. foto: České dráhy

Cena se proti zadání zvýšila u všech sedmi zakázek, v průměru o sto milionů korun a více. "Výběrové řízení má cenu srazit dolů, a ne vyšroubovat nahoru. Tohle je přesně ten důvod, proč jsme podezírali vedení, že zadávání veřejných zakázek není v pořádku," komentoval rozdíl v cenách expředseda dozorčí rady drah Zdeněk Žák, který vedení firmy dlouhodobě kritizuje. Každou částku vydanou nad rámec rozpočtu by musel drahám hradit stát. Železnice ovšem tvrdí, že nezaplatí za opravy ani o korunu víc, než původně měla.

I když data z Informačního systému o veřejných zakázkách hovoří jasně – České dráhy vypsaly tendry v hodnotě 4,3 miliardy, tedy o 800 milionů vyšší, než plánovaly. Mluvčí drah Radek Joklík nepoměr vysvětluje tím, že k původní zakázce přibyla cena dalších oprav, které by se prý teprve mohly objevit. "Ve výběrovém řízení jsme poptali určitý rozsah oprav a požádali jsme i o ocenění víceprací, které se neprovádí vždy. Máme tedy maximální cenu a bude záležet na tom, kolik prací skutečně bude. V plánu ale zůstává původně naplánovaná částka a budeme provádět jen tolik oprav, na kolik nám tyto peníze stačí," popsal.

Jak dráhy samy sobě prodražily zakázku

* České dráhy na začátku června vyhlásily výběrové řízení na opravu elektrických lokomotiv s předpokládanou hodnotou 331 milionů korun.

* Ze čtyř nabídek uspěla firma DPOV, jejímž jediným akcionářem jsou České dráhy.

* Firma získala zakázku s hodnotou 486 milionů korun.

Zakázky si mezi sebou rozdělila trojice firem, z nichž jednu stoprocentně vlastní Škoda Holding a další samy České dráhy. Těm se tak podařilo vyhrát svoje vlastní výběrové řízení, a ještě navýšit hodnotu zakázky o víc než 150 milionů korun proti původnímu zadání.

"Dráhy mají velmi nejasnou strukturu svých dceřiných společností a tento případ není žádnou výjimkou," tvrdí Žák.

Vyšší cenu, než kterou dráhy poptávaly, navíc nezaplatí jen u oprav, na které se takzvané vícepráce vztahují, ale také v případě modernizace vlaků.

Modernizace 68 motorových vozů a 68 přípojných vozů měla původně stát 1,565 miliardy korun, nakonec se ale podobně jako zbytek zakázek prodraží o víc než 130 milionů na téměř 1,7 miliardy.

Podle expertů je u nás systém veřejných zakázek stále neprůhledný a chybí především efektivní kontrola. "Neustále zpřísňujeme zákon a zpřesňujeme pravidla, výsledek je ale jenom na papíře," postěžoval si ředitel české pobočky Transparency International David Ondráčka.

Zakázky by podle něj měly být hlavně průhledné a snadno pochopitelné. To ale kromě firem komplikuje složitostí systému i sám stát. "Mnohdy je téměř nemožné vyhovět všem, tedy splnit zákonné povinnosti a zároveň být průhledný," řekl Ondráčka.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...