9. ledna 2017 14:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Zákazníci mobilních operátorů víc ochrany nepotřebují, míní Mládkův úřad

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 41Diskuse
Jan Mládek - ministr průmyslu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jan Mládek - ministr průmyslu | foto: ČTK

PRAHA Ministerstvo průmyslu a obchodu změnilo postoj k ochraně telekomunikačních zákazníků a posilování jejich postavení už neplánuje. A to přesto, že zákonná pravidla smluv s operátory odporují evropské směrnici i občanskému zákoníku.

Ministerstvo průmyslu a obchodu se brání kritice, že v novele zákona o elektronických komunikacích zapomnělo na ochranu spotřebitele. Postavení zákazníků a operátorů je prý vyvážené, přestože ještě v polovině loňského roku tvrdilo něco jiného.

Senátoři se tehdy neúspěšně snažili zamezit jednostranným změnám smluv operátory. Ministerstvo je přitom plně podpořilo, včetně samotného ministra Jana Mládka (ČSSD) v rozhovoru pro LN.

„Řešením se nabízí širší novelizace zákona o elektronických komunikacích, která by zohlednila veškeré registrované požadované a akceptovatelné změny a kterou by projednala ke konci roku 2016 pracovní skupina i za účasti regulátora, tj. Českého telekomunikačního úřadu,“ uvedlo samo ministerstvo ve svém tehdejším stanovisku, které má LN k dispozici.

Senátorská novela se opírala o tři body: povinnost uvést přímo ve smlouvě, jak moc ji může operátor jednostranně změnit a jak to má zákazníkům oznámit, širší možnost zákazníka od smlouvy odstoupit, pokud se mu změna nebude líbit, a jasné lhůty při přenosu čísla ke konkurenci.

MPO: Zákazník se může bránit

Jak první upozornily LN, v před Vánocemi předložené ministerské novele ale zbyl jen ten třetí. Podle jedné z předkladatelek původního senátního návrhu Aleny Dernerové ten nejméně důležitý. Ministerstvo se nyní brání, že zákazníci mají ve stávajícím zákoně dost silnou oporu.

„MPO chce zamezit zmatení veřejnosti, proto zdůrazňuje, že účastník může již dnes bez jakékoli sankce odmítnout akceptovat nové podmínky operátora, pokud vedou ke zhoršení jeho postavení,“ uvedlo ve vyjádření.

Jak reklamovat služby operátora a kde tak učinit?

Jak reklamovat služby operátora a kde tak učinit?

Zákazník sice od smlouvy bez sankce odstoupit může, má to ale háček. Jen v případě zhoršení svého postavení a o tom, kdy k němu dojde, rozhoduje sám operátor, který smlouvu jednostranně mění. Právě to chtěli senátoři odstranit i proto, že evropská směrnice nařizuje státům zajistit, aby lidé mohli smlouvu ukončit bez postihu při jakékoliv změně.

Současný zákon z těchto důvodů už v závěru roku 2014 začala neformálně vyšetřovat Evropská komise. Mnohamilionové sankce se Česko zatím sice nedočkalo, podle zdroje LN blízkého eurokomisi však hlavně proto, že v současné době se horlivě vyjednávají nová pravidla telekomunikačního sektoru. Pro takováto rozhodnutí tak není čas ani vůle.

Proti české i evropské legislativě

„Vzhledem k tomu, že proti nám není vedeno žádné řízení, máme za to, že tato úprava, která je v českém právním řádu, je v pořádku,“ uvedl včera pro Český rozhlas Plus ředitel odboru elektronických komunikací MPO Luděk Schneider.

Navíc je ale podle spotřebitelských organizací i samotného telekomunikačního regulátora současný zákon v rozporu i přímo s českým občanským zákoníkem. Ten říká, že vždy musí být ve smlouvě sjednán rozsah její možné změny a změna musí být pro spotřebitele očekávatelná.

„Již v době, kdy byla neblahá novela zákona v roce 2014 v legislativními procesu, opakovaně a veřejně jsme upozorňovali nejen na nesoulad změn s evropskou směrnicí, ale i s novým občanským zákoníkem. Zákon však byl přijat v podobě, která spotřebiteli není příznivě nakloněna, as důsledky se v praxi potýkáme dodnes,“ řekl mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Podle organizace dTest lze dnes legislativu vyložit tak, že spotřebitel může od smlouvy odstoupit při jakékoliv změně podmínek. Současná praxe operátorů tomu ale neodpovídá.

Na otázky LN ministerstvo odpovědělo pouze, že legislativní proces u předložené novely zákona ještě stále probíhá.

Rozdělení českého telekomunikačního trhu.
  • 41Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz