Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Zákon proti 'šmejdům' má zastavit odírání seniorů na předváděčkách

Ekonomika

  16:11
PRAHA - Pořadatelé předváděcích akcí mají mít nově povinnost hlásit dopředu České obchodní inspekci podrobnosti o svých prodejních akcích. Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik těchto prodejců, se také budou moci obrátit na systém "Spotřebitelského ombudsmana". Na podzim by také měl vstoupit v účinnost zákaz řetězení živností.

Snímek z dokumentu Šmejdi foto: Silvie Dymáková

Návrh ministerstva průmyslu a obchodu chce omezit nekalé praktiky při předváděcích akcích. "Připravili jsme opatření, která mají okrádání spotřebitelů zabránit. Společným postupem ministerstva, kontrolních orgánů a spotřebitelských organizací tak zamezíme poškozování zákazníků," řekl novinářům ministr Martin Kuba.

O PŘEDVÁDĚCÍCH AKCÍCH PRO SENIORY VÍCE ZDE:

Firmy i jednotlivci, kteří předváděcí akce pořádají, budou mít nově ohlašovací povinnost. Podle navržené novely zákona o ochraně spotřebitele bude každý prodejce povinen ohlásit inspekci 15 pracovních dnů před konáním prodejní akce adresu a místo, kde bude akce uskutečněna, datum, časový harmonogram a předmět akce.

Agresivita stoupá

Firem, které oslovují zejména důchodce s předváděcími akcemi, je v Česku asi 500. Tyto akce tu fungují sice 20 let, ale agresivita se k nim přidala až v posledních sedmi letech a stále se stupňuje.

Už několik týdnů se také objevují po celé zemi podpisové archy "Petice proti šmejdům". Organizátorům petice se například nelíbí, že inspekce nemá možnost pořizovat audiovizuální záznam přímo v sálech a že bez policie tam její inspektoři nesmí.

Součástí ohlašovací povinnosti budou také údaje o organizátorovi. Stejné údaje bude muset pořadatel také uvést v nabídce k účasti, kterou rozešle spotřebitelům. Prodejce také bude muset konkretizovat jaké zboží či služby bude na akci nabízet. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta.

Okradli vás? Pomůže spotřebitelský ombudsman

Ministerstvo chce také vytvořit systém "Spotřebitelského ombudsmana", podílet se na něm má 227 obecních úřadů a ministerstvem finančně podporované nevládní spotřebitelské organizace. Lidé, kteří doplatili na účast na předváděcích akcích, se budou moci obrátit na živnostenský úřad, kde dostanou informace o možnostech dalšího postupu.

Získají tam například formuláře pro odstoupení smlouvy. Legislativní úpravy zákazu řetězení živností a ohlašovací povinnosti by měly podle MPO nabýt účinnosti na podzim.

Pokut přibývá

ČOI uložila v letošním prvním čtvrtletí za použití nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích pořádajícím firmám pokuty za 5,4 milionu korun. Porušení zákona zjistila v 81 procentech případů.

"Nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích, včetně agresivních, přibylo," uvedl v dubnu ústřední ředitel obchodní inspekce Vladimír Velčovský. Nejvyšší pokutu, 1,8 milionu korun, dostala Česká reklamní společnost.

Celkem inspektoři v prvním kvartále roku provedli 113 kontrol, porušení předpisů zjistili v 92 případech. ČOI provinilcům uložila celkem 37 pokut.

Autoři: ,