Víceletý průzkum portálu AkčníCeny.cz ukazuje, že předloni utratila za Velikonoce víc než tisícovku jen desetina respondentů, loni už to byla téměř čtvrtina. Letos plánuje utratit více než 1000 korun už celých 34 procent dotazovaných.
Vejce přitom stojí stejně jako loni, od 2,16 koruny za kus, což je o polovinu méně než ve zbytku roku. Na Velikonoce je ale polovina Čechů raději nakupuje mimo velké řetězce.
"Po výkyvech cen vajec v roce 2012 si mnozí zákazníci našli vlastní zdroj čerstvých vajec, ať už se jedná o domácí nebo farmářské chovy," říká projektový manažer portálu AkčníCeny.cz Ondřej Hloupý. Barvená vařená vejce, jaká nyní vídáme v chladicích boxech prodejen, si podle průzkumu kupují jen 3 % zákazníků.
Kolik stojí koleda
|
Na velikonočních tradicích Čechům záleží. Domácího beránka peče 66 % respondentů, pomlázku si plete 42 % dotazovaných. Dalších 22 % ji sice uplést umí, ale většinou si ji koupí.
Jedním z hlavních důvodů je nedostatek čas. Do velikonočních příprav, včetně nákupů, investujeme podstatně méně času, než před vánočními svátky.
Celých 56 % respondentů se snaží vše stihnout za méně než pět hodin, 38 % zvládá přípravy za dvojnásobek času. Jen 6 % se na Velikonoce chystá pečlivěji než Vánoce.
Západní zvyky Čechy neoslovují
Nové zvyky a nejrůznější marketingové produkty Češi v průzkumu odmítli. Zcela propadly čokoládové velikonoční kalendáře, tolik podobné kalendářům adventním, a hledání poschovávaných velikonočních vajíček.
Tuto novodobou tradici dodržují jen necelá 2 % respondentů. V akčních nabídkách se označení "velikonoční" dočkaly i potraviny, které jsou jinak běžně dostupné v celoročním prodeji. Jde například o velikonoční šunku nebo velikonoční slaninu. Ve velikonoční edici lze podobně zakoupit i letní směs do ostřikovačů.