Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

ZÁPISNÍK ZE SILICON VALLEY: Zasekl se Apple v nekonečné smyčce?

Ekonomika

  8:55
V pátek jde do prodeje nový iPhone 7 a bude to hit. Navzdory pochybám po celém světě si jen málokdo poblíž Applu myslí, že by byl pět let od odchodu Steva Jobse v koncích.

Silicon Valley. foto: Lidovky.cz

Byl to dlouhý týden. Od představení nového iPhonu 7 se na Apple snášela kritika za všechno možné, na samotné firmě to ale prakticky nebylo znát. Žádná nervozita není znát ani v jejím sídle v kalifornském městě Cupertino, jednoho z nekonečných předměstí na jih od San Francisca, kterým se přezdívá Silicon Valley.

Z kritiky si zjevně nic nedělají usměvaví zaměstnanci v nízkých kancelářských budovách do kterých by kromě log s nakousnutým jablíčkem u vchodu nikdo neřekl, že jde o kampus jedné z největších firem světa. Sluníčko svítí, vánek si pohrává s trojicí vlajek USA, Kalifornie a samotné společnosti u hlavního vchodu a ranný přímořský podzim narušuje snad jenom padající listí.

Zabili disketu i sluchátka

Celý svět se přitom už poněkolikáté ptá, jestli Apple ztratil svoji proslavenou schopnost přinášet průlomové inovace. Nebo se zasekl v jakési nekonečné smyčce ve které bude jenom donekonečna drobně vylepšovat tahouna svých tržeb, iPhone. Příznačně také firma sídlí na adrese Infinity Loop 1 - tedy nekonečná smyčka 1 - což je jednoduše oválná ulice vedoucí kolem hlavní budovy.

Jenže přímo tady v Křemíkovém údolí se najde jen málokdo, kdo by pochyboval o budoucnosti firmy založené Stevem Jobsem. “Apple prochází stejnou transformací, jaká potká každou zdejší úspěšnou společnost. Viděli jsme to samé v minulosti u kolosů jako HP, IBM, Oracle, nebo třeba Intel. Je to přirozené,” říká jeden z investorů, který zde pracuje už několik desetiletí.

Stačí se přitom pořádně podívat na čísla. Je pravda, že když Jobs představil v roce 2007 první generaci průlomového telefonu, šlo o revoluci. Zatímco se ale on sám nedožil ani jeho pátých narozenin a prodeje se pohybovaly v milionech kusů, desáté výročí iPhone zastihne pravděpodobně útočící na hranici jedné a čtvrt miliardy prodaných přístrojů všech generací. A zároveň v pozici jasného pilíře tržeb společnosti.

Jen za poslední dva roky se pak celková čísla prodejů dokonce zdvojnásobila. To znamená, že na světě nebylo nikdy tolik jablečných telefonů a tedy ani takový trh na prodej příslušenství ale hlavně služeb a dalších zařízení z propojeného ekosystému Apple.

Exponenciální růst samozřejmě nemůže pokračovat donekonečna a je jasné, že musí alespoň trochu ukusovat z koláče telefonů s konkurenčním a dnes dominantním systémem Android od Googlu. Z pohledu snahy oslovit další zákazníky pak dává naprostý smysl rozšíření produktové řady na větší i levnější model, které někteří vidí jako zradu Jobsových ideálů.

Z hlediska příslušenství je pak smysluplné i kritizované zrušení klasického konektoru na sluchátka. Navíc když v USA už ta bezdrátová atakují podle některých čísel polovinu všech prodejů. Je to ostatně zcela obstarožní způsob připojení z analogové doby, v nejmenších iPodech ho musel Apple už jednou modifikovat kvůli úspoře místa a výměna za větší baterii a třeba vodotěsnost je jen logická. Pamětníci vzpomínají na obdobnou revoluci, kdy firma jako první odepsala diskety a mnozí jí za to také předvídali pád do zapomnění.

Čtyřikrát úspěšnější než minule

Jakákoliv sluchátka, diskutované hodinky, ale třeba i plánovaný automobil nemohou nicméně v brzké době představovat zdroj příjmů jen vzdáleně se blížící iPhonu. O ten se přitom firma v čele s Timem Cookem zjevně bát nemusí. Nový model přináší spoustu neviditelných vylepšení, je například výkonem srovnatelný s běžným stolním PC střední třídy.

A zákazníci to oceňují. Podle šéfa amerického T-Mobilu Johna Legara předobjednávky už překonaly čtyřnásobek hodnot u předchozího modelu. A i když se letos poprvé od Applu nedočkáme čísel hned po prvním víkendu, není už teď pochyb, že jen za dnešek vydělá několik miliard dolarů.

První předprodejní recenze pak v zásadě dávají hlasování peněženkou za pravdu. Apple splnil, co slíbil, telefon to není dokonalý, ale je skvělý a po pár dnech si ho každý zamiluje. Takže firma může doufat nejen v přetřásanou obnovu “vozového parku” stávajících zákazníků, ale i získávání nových.

Co je navíc skoro ekonomický zázrak, ceny přístrojů od Applu vykazují dlouhodobě extrémní stabilitu navzdory jakýmkoliv výkyvům inflace, o zdražení si vždy rozhodovala firma sama. To se ještě nikdy v historii u spotřební elektroniky nepovedlo a podle pozorovatelů to ukazuje na mimořádně robustní systém dodavatelských vztahů, dílo Jobsova nástupce Cooka.

Apple je tedy v nejlepší kondici. Snaží se navíc stále intenzivněji proniknout na nový trh korporací a spojil se kvůli tomu už třeba s dodavateli podnikových řešení jako HP, IBM nebo SAP. Otázku jestli jste na obchodní cestě a pokud ano, jestli se nechcete zapojit do programu pro firmy, vám ostatně položí i prodavač ve firemní prodejně v Cupertinu. Mimochodem jediném místě na světě, kde se dá koupit originální tričko, či hrníček s logem nakousnutého jablíčka.

Nevypadá to zatím, že by chtěli Jobsovi nástupci začít prodávat třeba oblečení, pokud by to ale udělali, byl by to nepochybně globální hit. Stejně jako bude nový iPhone a také jeho nástupce.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...