Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Zbytečné zdražování bytů v Praze. Dlouho čekáme na razítka, tvrdí developeři

Slovensko

  7:00
PRAHA - Pět a více let čekají v Praze developeři na vyřízení všech povolení, aby mohli začít stavět. V době boomu poptávky po bytech, kdy zároveň kvůli průtahům klesá počet dokončených jednotek, a snižuje se tedy nabídka, to vede k jednoznačnému závěru. Byty se zbytečně prodražují, v některých případech až o statisíce, a poškozen je kupující.

Ilustrační foto. foto: central-group.cz

„Celý povolovací proces v Praze může trvat tři až pět let, ve výjimečných případech i déle. Vždy záleží na tom, o jaký projekt se jedná,“ říká Marcel Soural, ředitel developerské společnosti Trigema, která se dlouhodobě zabývá analýzami rezidenčního trhu.

Údaje potvrzují zkušenosti největších pražských developerů. „Například realizace rezidenčního projektu s cca 200 bytovými jednotkami může trvat od nákupu pozemku až po předání bytů uživatelům za současného stavu deset i více let,“ tvrdí mluvčí Finepu David Jirušek.

Developer boří areál slavného Sola Sušice. Nahradí ho obchodní centrum

O obdobné praxi hovoří i Central Group. „Průměrná doba od pořízení pozemku nebo projektu do kolaudace trvá osm let,“ říká mluvčí společnosti Marcela Fialková. Dodává, že ve srovnání se západní Evropou je to až dvojnásobně dlouho.

To ostatně dokládá i studie Světové banky Doing Business 2016. Na žebříčku sestaveném dle složitosti získání stavebního povolení zařadila Česko na 127. místo ze 189 hodnocených států.

Skoro jako v Iráku

Údaje Světové banky poukazují na to, že vyřízení stavebního povolení trvá v Česku v průměru 247 dnů, což je pouze o dva dny méně než v Iráku. Do statistiky jsou navíc zahrnuty i malé stavby, které průměrnou dobu potřebnou k získání stavebního povolení podstatně vylepšují.

„Problémem jsou nejen neúměrně dlouhé lhůty, které navíc úřady často ani nedodržují, ale také možnost kohokoliv stavební záměr v kterékoli povolovací fázi opakovaně napadnout a jeho realizaci tím oddálit a často úplně znemožnit,“ říká generální ředitel společnosti Ekospol Evžen Korec. Developeři poukazují i na údajně „protirozvojové“ zaměření řady radnic.

Novostavba-ilustrační foto

I když by municipality neměly zasahovat do výkonu státní správy, realita je prý zcela jiná. „Obsazení radnic hraje při rychlosti povolování zásadní roli,“ tvrdí mluvčí Central Groupu Marcela Fialková.

Na více než polovině stavebních úřadů v Praze nebylo v loňském prvním pololetí vydáno ani jedno stavební povolení na rezidenční projekt. „V mnoha městských částech bylo za poslední zhruba tři roky povoleno jen několik nových rezidenčních projektů s pár desítkami bytových jednotek,“ doplňuje David Jirušek z Finepu.

Domnívá se, že Prahu čeká za pár let velký problém s počtem nových bytů, které by měly být na trhu, ale nebudou.

Za úplatu to prý již nejde

Zaznívají i názory, že v dřívějších dobách využívali někteří pražští developeři prostředníků, kteří měli kontakty na vlivné osoby, a ti jim byli schopni potřebná povolení vyřídit. Existovaly jakési nepsané ceníky, takže developeři dobře věděli, kolik stojí zajištění územního rozhodnutí a kolik obstarání stavebního povolení. Tato praxe je ale dnes již minulostí.

Faktem je, že počet dostupných bytů na trhu klesá. Dle údajů Českého statistického úřadu se v Praze v roce 2005 dokončilo v bytových domech 5072 bytů, o pět let později jich bylo 4675 a loni již jen 3996. Omezení povolování se pomalu začíná projevovat nedostatkem bytů na trhu.

Slevomat bude nabízet domy i auta. Na Slovensku prodal přes dvacet budov

Jen loni se v Praze prodalo 6500 bytů, nově zahájených ale bylo jen necelých 4000. Koncem prvního čtvrtletí letošního roku bylo v Praze dostupných 5400 bytů, což představuje meziroční pokles téměř o pětinu.

Mluvčí Finepu Jirušek poukazuje na pravidlo týkající se rozvoje měst. Dle něho by se každý rok mělo obnovit minimálně jedno procento městského bytového fondu tak, aby byl zachován jak přirozený rozvoj města, tak aby byla zachována obnova bytového fondu ve stoletém cyklu. V Praze je přibližně 600 tisíc bytových jednotek.

„Dle výše uvedeného pravidla to znamená, že každý rok je třeba na trh uvést alespoň šest tisíc nových bytů,“ říká Jirušek.

Liknavost úřadů zaplatí klient

Čím komplikovanější a zdlouhavější je celý proces schvalování výstavby bytů, tím vyšší jsou náklady. To se samozřejmě promítá do ceny, kterou kupující za byty v Praze platí. „Někde to může být jen několik tisíc korun, jinde desetitisíce až statisíce v přepočtu na jednu bytovou jednotku,“ říká Marcel Soural z Trigemy.

Na prodražení až o stovky tisíc korun u bytové jednotky v určitých lokalitách kvůli zdlouhavému povolování staveb poukazuje i Finep. „Před časem jsme vypočítali, že kvůli neúměrným průtahům a neoprávněnému zdržování se zvedne cena bytu až o pět procent. U bytu za tři miliony tak zájemce kvůli liknavosti úřadů a špatné legislativě zaplatí až o 150 tisíc korun více, než by musel,“ upřesňuje Evžen Korec z Ekospolu.

Stavba (ilustrační foto)

Každý developer větších komplexů dnes musí absolvovat roztříštěná dílčí povolovací řízení, kterými jsou proces EIA, tedy posuzování vlivu na životní prostředí, územní řízení, stavební řízení a řadu dalších řízení podle zvláštních zákonů. „Celý proces obecně komplikuje především vstup velkého množství orgánů, právní úprava je obsažena v přibližně 45 zvláštních zákonech, a investor si musí komplikovaně obstarávat jejich závazné stanovisko,“ říká Veronika Vároši, mluvčí ministerstva pro místní rozvoj (MMR), pod které spadá stavební zákon.

„A doba, kterou stavebník potřebuje pro získání všech těchto závazných stanovisek, je automaticky sčítána s vlastním postupem stavebního úřadu,“ dodává Vároši.

Developeři, nejen ti rezidenční, volají po jednotném povolovacím řízení, které je založeno na jednoduchém principu – jedno řízení, jeden kontaktní úřad a jedno výsledné povolení. Ministerstvo pro místní rozvoj považuje jednotné řízení v budoucnu za reálné. Jenže doposud jde jen o proklamace.

Z nejrůznějších míst zaznívá, že důvodem, proč se změny zatím nedaří prosadit, je neochota jednotlivých ministerstev, která do povolování promlouvají, vzdát se svých kompetencí. To ostatně nezastírá ani MMR. „Snaha novely o ‚integraci‘ jednotlivých procesů je limitovaná rozdílnou působností mnoha stavebních úřadů. Pokud se opravdu nezmění kompetence, k výraznému zlepšení situace investorů nemůže dojít,“ říká Veronika Vároši.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!