Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

‚Zeleným Benzinám‘ věštili zánik. Teď se derou na české dálnice

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Státní distributor paliv Čepro testuje za Ostravou své první dvě čerpací stanice umístěné na dálnici. Všechny pumpy Euro Oil, které jsou pozůstatkem po zkrachovalé části sítě někdejšího státního podniku Benzina, nyní procházejí modernizací interiéru a nabízených služeb.

Rekonstrukcí prošla i jedna z pražských pump Euro Oil foto: Čepropro Lidovky.cz

V devadesátých letech připomínaly čerpací stanici jen starým stojanem, plechovou boudou a obsluhou - mužem ve vaťáku. Řidiči je znali jako „zelené Benziny“. Šlo o jakýsi nevyhovující zbytek z celé tradiční sítě, z níž většina (v červené barvě) přešla pod společnost Unipetrol.

V roce 2001 převzal zbylou část 190 pump státní distributor pohonných hmot Čepro, přejmenoval je na Euro Oil, přebarvil je modrou a během sedmi let zajistil základní rekonstrukci.

Pumpa Euro Oil v Praze
Euro Oil v Lounech

Čepro chce dostat kdysi zaostalé benzinky, umístěné většinou v regionech a mimo vytížené silniční tahy, na úroveň předních konkurenčních firem. Modernizuje interiéry a služby, včetně nabídky potravinářského zboží, občerstvení nebo připojení wifi.

V únoru Čepro převzalo od společnosti Shell dvě pumpy u Antošovic na dálnici mezi Ostravou a hranicí s Polskem. Staly se prvními benzinkami Čepra stojícími přímo na dálnici.

Podle informací serveru Lidovky.cz nešlo o koupi. Pumpy patří soukromému investorovi, Shell byl v nájmu, který na základě vzájemné dohody přešel na Čepro a jeho značku Euro Oil. Po změně značky začaly v březnu sloužit řidičům. Zhruba rok bude Čepro vyhodnocovat jejich provoz.

„Je to vůbec poprvé, co s naší sítí vstupujeme na páteřní silniční tah České republiky. Chceme si tak otestovat sílu naší značky,“ uvedl generální ředitel Čepra Jan Duspěva.

Oživení už dorazilo ke 130 pumpám

Ostatní z nynějších 194 čerpacích stanic Euro Oil modernizuje Čepro od roku 2014 v rámci programu, nazvaného „Oživení“. Do konce loňska prošly kompletní úpravou interiéry 130 pump.

Letos přestaví Čepro dalších 43 pump Euro Oil, zbytek v příštím roce – po vzoru stanic v západní Evropě, označovaných jako „ convenience store“. To znamená, že kromě klasického prodeje pohonných hmot poskytují de facto službu prodejen se smíšeným zbožím.

Poláci chtěli ‚vymazat‘ název Benzina. Jejich značky ale v Česku neuspěly

Přední petrolejářské koncerny včetně Benziny, pump MOL, Shell nebo OMV, i menší sítě typu Robin Oil se předhánějí i v rozsahu a kvalitě občerstvení. A to i v takových detailech jako je kvalita nabízené kávy nebo párků v rohlíku. Do bitvy se nyní zapojuje i Čepro.

„Budujeme i místa k posezení, wifi připojení je k dispozici už u naprosté většiny stanic Euro Oil. Na projekt Oživení bude po roce 2018 navazovat modernizace exteriéru našich pump,“ říká vedoucí odboru čerpacích stanic ve společnosti Čepro Vladimír Vacek.

Konkurenti mají náskok

Čepru sice patří co do počtu tankovacích míst třetí pozice v Česku, ale s top značkami jako je Benzina, MOL, Shell nebo OMV se však těžko může měřit ve výkonnosti jednotlivých pump. Vytížené a dražší pumpy na dálnicích a velkých městech obsadily právě tyto nadnárodní koncerny.

Na druhé straně Čepro ve svých pumpách neprovozuje politiku nejnižších možných marží a tedy i cen, jako to dělají třeba nízkonákladové pumpy společnosti Tank Ono, které kromě základního servisu a prodeje většinou neposkytují žádné nadstandardní služby.

Důkladnou přestavbou za víc než miliardu korun prošly nedávno i (kdysi červené) stanice Benziny. Mateřský holding Unipetrol, ovládaný polským koncernem PKN Orlen, nejprve vytvořil dvě varianty – dražší a nejmodernější se značkou Plus a pak zbylé levnější. Nyní ale za další stamiliony přestavuje celou síť do jednotného kabátu pod značkou Benzina.

Autor: