Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Zeman vedle Gotta a Bílé. Lidé vnímají prezidenta jako celebritu

Média

  7:00
Jaromír Jágr v reklamě na potraviny, Karel Gott na obuv či oděvy a Lucie Bílá jako tvář kosmetické firmy. Jak se hodí české celebrity pro reklamu, kteří lidé jsou pro veřejnost okoukaní a kdo to vůbec „celebrita“ je? Podle průzkumu „celebrity monitor“ například i prezident Miloš Zeman.

Prezident Miloš Zeman se zúčastnil 12. února v Abú Zabí v rámci návštěvy Spojených arabských emirátů recepce pořádané českým velvyslancem. foto: ČTK

Popularitu osobností českého kulturního, společenského a sportovního života monitorují pravidelně dvakrát do roka studenti Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomie v Praze. Průzkum z posledního čtvrtletí roku 2014 ukázal, že lidé si pod pojmem „celebrita“ představí nejčastěji Karla Gotta. Na druhém místě skončil prezident Miloš Zeman, třetí pak zpěvačka Lucie Bílá. „Dotazovaní měli spontánně zmínit 5 osob, které si pod pojmem „celebrita“ vybaví,“ popisuje vedoucí průzkumu Radek Tahal.

Koho vnímá veřejnost jako celebritu? Průzkum „celebrity monitor“ provedla Fakulta podnikohospodářská VŠE.

V závěsu za Lucií Bílou skončil hokejista Jaromír Jágr, Helena Vondráčková a Jan Kraus. V první desítce se umístili také Andrej Babiš, Marek Eben, Petra Kvitová a Václav Havel. Karel Gott vévodí žebříčku monitoru vysoké školy ekonomické pravidelně, na rozdíl od prezidenta Miloše Zemana, který si v loňském roce oproti předchozímu šetření několikanásobně polepšil. Procenta u lidí ztratil naopak Jaromír Jágr.

V další fázi průzkumu dotazovaní sdělovali, jaké osobnosti by chtěli vídat v médiích a které jsou podle nich spíš okoukané. „S naprostou převahou vyhrála Barbora Špotáková, kterou by si 77 % respondentů přálo v médiích vidět častěji. Stoprocentně pozitivně je hodnocen i Tomáš Klus a oblíbenost sklízí také Marek Eben,“ popisuje Tahal. 

CELEBRITY MONITOR

  • Výzkum, který s půlroční periodicitou monitoruje popularitu osobností českého kulturního, společenského a sportovního života
  • Je realizován na reprezentativním vzorku české populace, kombinací osobního a elektronického dotazování
  • V rámci výzkumu je zjišťována spontánní výbavnost českých osobností, zmíněné pořadí a „okoukanost“ (tzn., zda lidé chtějí osobnost vídat častěji, stejně často nebo méně často než doposud)
  • Dále výzkum zjišťuje, zda si lidé umí osobnost představit jako tvář nějaké kampaně (a v jaké produktové oblasti)

Poslední část výzkumu se zaměřovala na reklamní potenciál českých osobností -respondenti odpovídali na otázku, zda si dané osoby umí představit jako tváře nějaké společnosti, značky či jako osobnost reklamy. Podle oslovené části veřejnosti by se tak Karel Gott hodil do reklamy na obuv a oděvy, dobře by ale reprezentoval i oblast vzdělávání. Lucie Bílá je naopak ideální pro reklamu na kosmetiku, obuv a oděvy, ale i finanční produkty.

„Výsledek ukázal, že si lidé jako tvář nějaké značky umějí představit většinu českých sportovců. Sázkou na správného reklamního koně je například Gabriela Soukalová, Roman Šebrle, Martina Sáblíková, Petra Kvitová a Jaromír Jágr,“ informuje Tahal. Slavného hokejového útočníka vnímá podle něj jako vhodného reprezentanta nějaké značky 98 procent respondentů. „Nejvíce by se hodil pro propagaci sportovních potřeb, někteří by si ho ale dokázali představit i v reklamě na auto či potraviny,“popisuje Tahal. Martina Sáblíková by se hodila do reklamy na potravinové doplňky a vitamíny, Petra Kvitová pro kosmetické produkty. „Zřetelně se ukazuje, že umělci a sportovci jsou z marketingového pohledu značkou. Spousta z nich si ve svém oboru vybudovala své jasně definované místo a jen vyslovení jejich jména vyvolává v lidech emoce,“ uzavírá Radek Tahal.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...