“Zaměřili jsme se nejen na poměr publicity vybraných kandidátů, ale také na analýzu témat, v jejichž kontextu byli zmiňováni,“ říká Tomáš Berger ze společnosti Monitora Média o analýze.
Od začátku roku do středy 24. ledna má Miloš Zeman na kontě 14 268 mediálních výstupů, Jiří Drahoš pak 9 025. Současný prezident podle Tomáše Bergera denně získává náskok o 230 zmínek napříč médii. „Nižší zájem o Jiřího Drahoše lze částečně přisuzovat jeho nové pozici v politice, neboť podstatná část publicity Miloše Zemana logicky pramení z jeho vykonávaného prezidentského postu,” podotýká Berger.
Nejčastěji se u Miloše Zemana zmiňují témata jeho vztahu k Rusku, zdravotního stavu a sponzorů jeho kampaně. Pozornost o Jiřího Drahoše po prvním kole volby stoupla, a to zejména o otázky jeho názoru na migraci, údajnou minulost v STB a sponzoringu kampaně.
V minulých volbách se dostalo do popředí téma Benešových dekretů
Před první přímou volbou prezidenta média neupřednostňovala Miloše Zemana nad Karlem Schwarzenbergem. Schwarzenbergovi připadlo 48 % pozornosti, kdežto Miloši Zemanovi 51 % zmínek. Ten nakonec volby vyhrál s náskokem 10 procent.
Zatímco tištěné tituly a onliny více zmiňovaly Karla Schwarzenberga, v rozhlase a televizi byly jejich síly vyrovnané. Slovenská média, která české volby také sledovala, pak jednoznačně častěji zmiňovala Miloše Zemana.
Raketový nástup v médiích zaznamenalo před druhým kolem téma Benešových dekretů. Další negativní publicitu kandidátům způsobovala témata rodinné vazby knížecí rodiny za druhé světové války, podpora Václava Klause Miloši Zemanovi nebo korupční kauzy ČSSD i TOP 09.