Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Diváci o Zemanovo poselství zájem neměli, novoroční projevy táhly víc

Média

  15:35
PRAHA - Vánoční poselství, s nímž se ve čtvrtek na obyvatele České republiky obrátil prezident Miloš Zeman, vidělo v České televizi 788.000 lidí. Od roku 2003 každý z projevů předchozích prezidentů, kteří ovšem takto promlouvali až 1. ledna, vždy přivedl před obrazovky České televize přes milion diváků.

Miloš Zeman při svém prvním vánočním projevu. foto: ČTK

Například poslední novoroční řeč Václava Havla 1. ledna 2003 vidělo 1,788.000 lidí a poslední novoroční projev Václava Klause počátkem letošního roku zhlédlo v České televizi 1,528 milionu. Vyplývá to z údajů, které ČTK poskytla tisková mluvčí veřejnoprávní televize Alžběta Plívová. Sledovanost před rokem 2003 Česká televize neuvedla.

Miloš Zeman při projevu svého vánočního poselství dne 26. prosince 2013.
Miloš Zeman při svém prvním vánočním projevu.

Čtvrteční Zemanův projev vysílala Česká televize od 13:00 na svém prvním programu, 788.000 diváků znamená, že ho tam vidělo 31 procent z těch lidí, kteří měli v tu chvíli zapnutou televizi na jakémkoli programu. Poměřováno ke všem potenciálním divákům starším patnácti let, tedy i těm, kteří ve čtvrtek ve 13:00 televizi zapnutou neměli, jde o devět procent.

Navázat na tradici

Vánoční poselství prezidenta Miloše Zemana vysílaly kromě České televize také Nova a Český rozhlas. Zeman již dříve řekl, že projevem v době vánočních svátků chce navázat na tradici první republiky, kdy měl vánoční proslovy prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Havel, Klaus i prezidenti před pádem komunistického režimu hovořili k obyvatelům 1. ledna.

Z novoročních promluv od roku 2003 měly v České televizi nejvyšší sledovanost výše zmíněné projevy, které byly pro Zemanovy předchůdce Havla a Klause poslední ve funkci. V mezidobí počet diváků, kteří na Nový rok v České televizi prezidentský projev viděli, většinou mírně překračoval milionovou hranici, v roce 2006 projev Václava Klause přivedl k obrazovkám téměř 1,5 milionu lidí. Většinu z deseti novoročních proslovů Václava Klause vysílala Česká televize na programech ČT1 i ČT24.

Ve čtvrtečním žebříčku sledovanosti programů České televize se jinak Zemanovo vánoční poselství umístilo na čtvrtém místě za večerní předpovědí počasí, večerními Událostmi a filmem Jak dostat tatínka do polepšovny. Snímek režisérky Marie Poledňákové z roku 1978 vidělo v České televizi téměř 1,6 milionu diváků.

Autoři: ,

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...