Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Zemřel Alain Chevalier. Muž, který spojil Luis Vuitton, Moët a Hennesy a vytvořil luxusní gigant

Ekonomika

  11:11
PAŘÍŽ / PRAHA - Alain Chevalier, muž, který vytvořil světový gigant zaměřený na luxusní zboží s názvem LVMH, zemřel. O tom, že nešlo zdaleka jen tak o někoho, svědčí i to, že s informací o jeho smrti přišel v neděli jako první Elysejský palác, tedy sídlo francouzských prezidentů.

Alain Chevalier spojil značky Louis Vuitton, Moët a Hennesy. foto: Reprofoto

Nejvyšší představitel státu – Emmanuel Macron – v prohlášení ocenil „vizionáře“. Podle prezidenta Chevalier „dal svou inteligenci a talent do služeb politiky a průmyslu“. Dle deníku Le Monde Chevalier přispíval svou vizí a odhodláním k tomu, aby dostal Francii na první místo ve světě v oblasti luxusu.

Chevalier začal šampaňským

Velká kariéra Alaina Chevaliera začala v roce 1970, kdy se stal generálním ředitelem společnosti Moët & Chandon. Postupně přetvořil tuto firmu na luxusní značku, která má nyní nejvyšší mezinárodní pověst. Chevalierem vytvořený koncern LVMH dnes vlastní majetek v hodnotě přesahující 68 miliard eur, což je téměř 1,8 bilionu korun.

04.listopadu 2018 v 16:19, příspěvek archivován: 05.listopadu 2018 v 11:10

FRENCHNEWTECH Alain Chevalier, confondateur de LVMH, est décédé https://t.co/A6t24zyyhE #lepoint #economie #actualite https://t.co/wsOZxOx2Qd

Rok po příchodu Chevaliera se Moët & Chandon spojil se značkou Hennessy a v roce 1987 pak společně s Henrym Racamierem (zemřel v roce 2003) přidali do impéria také značku Louis Vuitton. Tím vlastně koncern LVMH vznikl. Ještě rok před touto fúzí přitom Chevalierovi nabídl Jacques Chirac (tehdejší francouzský premiér, později, od roku 1995 do roku 2007, francouzský prezident – pozn. red.) post ministra průmyslu. Tuto nabídku od svého spolužáka z vysoké školy ale Alain Chevalier odmítl a raději dál pokračoval s byznysem.

Jenže fúze zmíněných značek pro něj znamenala v podstatě konec kariéry, uvedl deník Le Monde. Sedmaosmdesátiletý byznysmen totiž nepatřil nikdy k ak cionářům firem, které vedl. Byl pouze manažerem a nedokázal vzdorovat většinovému vlastníkovi firmy Bernardu Arnaultovi. Ten se stal postupně hlavním akcionářem LVMH prostřednictvím holdingové společnosti Arnault Family Group, která vlastní přes 46 procent akcií firmy LVMH a jejíž hlasovací práva činí více než 60 procent. Arnault je dnes nejbohatším Francouzem a také nejmajetnějším Evropanem. Magazín Forbes ho zařadil na čtvrté místo nejbohatších lidí světa.

Hlavní dovedností Alaina Chevaliera bylo hlavně řízení firem. V roce 1989 však skupinu kvůli vlivu akcionářů LVMH opustil. „Čas manažerů je minulostí. Akcionáři nyní přebírají kontrolu,“ okomentoval tehdy svůj odchod Chevalier.

Móda, alkohol či kosmetika

Od roku 1979 do roku 1981 byl Chevalier také členem představenstva CNPF (Národní rady francouzských zaměstnavatelů). Mezi lety 1989 a 1991 měl na starosti módní značku Pierre Balmain. I díky Chevalierovi se dnes francouzský obchodní gigant LVMH skládá z více než 60 dceřiných společností, které zaměstnávají zhruba 150 tisíc lidí po celém světě. Tyto společnosti jsou často spravovány nezávisle na centrálním vedení firmy.

Stávka v srdci luxusu. Značce Louis Vuitton se daří, lidé chtějí více peněz

Pod koncern LVMH spadají společnosti zabírající široké spektrum obchodních aktivit, od alkoholu přes módu a kosmetiku až po šperky. Mezi nejznámější značky kolosu patří kromě Moët & Chandon, Hennessy a Luise Vuittona také Dior, Sephora či TAG Heuer. Nejstarší značka koncernu je výrobce vín Château d’Yquem, která pochází z roku 1593.

Firma chce šířit luxus

Společnost LVMH provozuje více než 2400 obchodů po celém světě. Jejím současným cílem je udržování a zvyšování vnímání luxusu výrobků společnosti. Například ty od Louise Vuittona se prodávají pouze prostřednictvím stejnojmenných butiků, které se nacházejí ve vybraných lokalitách v bohatých městech. Na začátku letošního roku oznámil koncern rekordní prodej výrobků za 42,6 miliardy eur za rok 2017, což je o 13 procent víc než v předchozím roce. Všem divizím firmy se totiž v prodejích výrazně dařilo.

Je otázkou, jak by vypadal svět luxusních značek bez fúze, kterou měl před třiceti lety na svědomí Alain Chevalier s Bernardem Arnaultem. Světový gigant luxusního zboží by možná neexistoval.

Autor: