Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Zimní olympiáda? Zájem je zatím spíš vlažný

Média

  0:01
Olympijské studio České televize, největší od roku 1956, bude graficky ztvárněno v korporátních barvách jednoho z hlavních partnerů. Klasická reklama v ČT bude zřejmě vyprodaná. Jinak však firmy speciálními reklamními akcemi spíš šetří.

Díky speciálním lištám a několika motorům bruslí Martina Sáblíková i na bigboardu. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Zimní olympijské hry (ZOH) začnou v kanadském Vancouveru tento pátek. Česká televize (ČT), která zajišťuje jejich přenosy, hlásí velký zájem o reklamní časy kolem přenosů, byť i tuto reklamní aktivitu poznamenává nepříznivý vývoj ekonomiky.

"Vzhledem k situaci na trhu je poptávka celkem vysoká. Klasická reklama bude v tomto období stoprocentně vyprodaná. Největší zadavatelé se rekrutují ze segmentů automobilový průmysl, zahradní technika, mobilní operátoři, nápoje a potraviny," řekl LN Josef Hladík, marketingový ředitel společnosti Media Master, která má na starost prodej reklamních časů České televize.

Hladík LN potvrdil i zájem klientů o prezentaci na internetu a v rádiu (Media Master prodává i reklamu Českého rozhlasu a internetových serverů veřejnoprávních médií). "Kromě standardních komunikačních formátů přišla letos ČT se zajímavou spoluprací s jedním z hlavních partnerů v podobě grafického ztvárnění studia v jeho korporátních barvách," uvedl pro LN Hladík. Nedodal však, o kterého klienta jde. Olympijské studio České televize by mělo být podle dřívějšího vyjádření mluvčího ČT Ladislava Štichy největším od roku 1956, kdy přinesla první přímé přenosy ze ZOH v Cortině d'Ampezzo.

Výdaje? V řádu desítek milionů

Mediální agentury, které nakupují reklamní prostor pro své klienty, se zatím vyjadřují spíš skepticky a předpokládají, že budou-li inzerenti investovat do reklamy spojené s olympiádou, zaměří se hlavně na klasické televizní spoty. "Nezaznamenali jsme nijak výrazný zájem o ZOH, ve srovnání s minulými olympiádami mám subjektivně pocit, že zájem je spíše nižší. Samozřejmě, klasické reklamní bloky na ČT budou (i díky limitům reklamy pro ČT) vyprodané, ale nejsem si jistý, zda to bude znamenat nějaký velký zájem o nestandardní formy komerční komunikace. Vzhledem k všeobecné chuti šetřit a menší odvaze v době recese riskovat si nemyslím, že bychom se dočkali nějakých specialit," řekl LN Petr Miláček, ředitel strategického plánování mediální agentury PHD.

Jeho názor potvrzuje i David Menšík, obchodní ředitel mediální agentury GroupM: "Poptávku jsme zaznamenali, ale vše samozřejmě negativně ovlivňují snížené rozpočty – pozůstatek loňského propadu investic do reklamy. Těžko říct, jaký přínos bude olympiáda znamenat pro Českou televizi. Velká část peněz, které se uvolní na televizní inzerci v blízkosti programu ZOH, je generována přesunem v rámci ročních rozpočtů klientů. Odhaduji, že půjde řádově o desítky milionů korun."

"Formy komunikace zadavatelů pro ZOH kopírují trendy komunikace v období krize. Oproti poslední zimní olympiádě je vidět příklon ke klasické spotové reklamě na úkor speciálních formátů," potvrzuje Josef Hladík z Media Master. Odhad celkových investic do reklamy odmítl uvést s odkazem na to, že všechny smlouvy ještě nejsou finálně uzavřeny.

Určitý dopad by mohla mít olympiáda podle Miláčka na trochu větší rozšíření přístrojů schopných přijímat televizní signál ve vysokém rozlišení (HDTV).

Sáblíková na motor

Vzhledem k jasné převaze televize na reklamním trhu se jeví spíše výjimečná reklamní aktivivita společnosti GE Money Bank, která se rozhodla vsadit během olympijských her zejména na venkovní reklamu. Banka odstartovala začátkem roku svou už druhou kampaň zaměřenou na propagaci partnerství s Českým olympijským týmem. Jako hlavní plochy využila nejen výlohy poboček GE Money Bank po celém Česku, ale také jednu z největších reklamních plachet, jaké se zatím na českém trhu objevily, překrývající garáže Slovan u Státní Opery.

Za zmínku stojí i netradiční pojetí takzvaného double bigboardu na Barrandovském mostě. Pohybuje se na něm 3D postava rychlobruslařky Martiny Sáblíkové, která "bruslí" díky speciálnímu pohonu několika motory. Kampaň připravila reklamní agentura Mark/BBDO.