Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Získá zpět stamiliony od Škody? Ťok poslal do Bruselu stížnost na arbitráž

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Spor Českých drah a Škody Transportation o více než miliardu korun se přesunul do Bruselu. Ministerstvo dopravy poslalo na konci června k Evropské komisi stížnost na verdikt arbitrážního soudu, který loni dopravci nařídil vyplatit firmě 1,2 miliardy korun.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Petr Topič, MAFRA

Několik let trvající spor se týkal zpožděné dodávky lokomotiv pro České dráhy. Obě strany u arbitrážního soudu usilovaly o částky kolem miliardy korun. Škoda hájila prodlení tím, že předání mašin řady 380 zpozdila hlavně změna norem z roku 2008. Kvůli ní musela změnila vývoj stroje. Firmě se zase nelíbilo, že ČD před pěti lety neuhradily splátku 208 milionů – zadržely ji pro případ, že jim Škoda nezaplatí penále za prodlení.

V listopadu loňského roku pak arbitři rozhodli ve prospěch plzeňské strojírny. Dráhy jí nejprve vyplatily dlužnou částku z kupní ceny (468 milionů) a následně i takzvané inflační navýšení (753 milionů s DPH). Verdikt manažeři drah napadli žalobou u civilního soudu.

Mašina Zátopek pro Deutsche Bahn se poprvé ‚rozběhla‘ po zkušebním okruhu

Ministerstvo dopravy nyní přidalo stížnost k Evropské komisi, kterou podle informací serveru Lidovky.cz podalo skrze český antimonopolní úřad 29. června. „Chci se od Evropské komise dozvědět, jestli zaplacením skandálního rozsudku rozhodčího soudu nevnikla nedovolená veřejná podpora soukromé společnosti Škoda Transportation,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Ve stížnosti jde zejména o druhou z výše uvedených částek. Takzvané inflační navýšení de facto představuje nárůst původní kupní ceny (jeden stroj po přičtení této částky vyjde na 195 milionů korun). Ministr už v minulosti verdikt rozhodčího soudu hodnotil velmi emotivně, mimo jiné mluvil o tom, že dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah.

Nyní Ťok věří, že posouzení v Bruselu může znamenat návrat peněz na účet státního dopravce.

„Pokud Evropská komise rozhodne, že to je nedovolená veřejná podpora, tak bude muset Škoda Transportation peníze, které jí České dráhy na základě rozsudku zaplatily, vrátit. O to usilujeme nejen v Bruselu, ale i u českých soudů,“ dodal šéf resortu.

Lokomotiva 109 E

Plzeňská firma trvá na tom, že je v právu a opakovaně nabídla manažerům drah smírné řešení. Jednání ale skončila bezvýsledně a obě strany tak musí počkat, jak obstojí žaloba, kterou dopravce podal krátce po vynesení verdiktu. Požaduje jeho zrušení. Pokud by České dráhy přistoupily na nějakou kompromisní dohodu, vzdaly by se možnosti soudní spor vyhrát.

Zástupci Škody se brání tím, že arbitři, kteří rozhodli v jejich prospěch, vycházeli mimo jiné z existence inflační doložky, která byla zakotvena ve smlouvě na dodávku lokomotiv. Byla také součástí dokumentace veřejné soutěže.

Nejdražší mašiny v Česku budou stát ještě víc. Škoda vymáhá další desítky milionů

„Tedy i v případě vítězství jiného uchazeče by finální smlouva tuto doložku obsahovala. Z toho vyplývá, že se rozhodně nejedná o nedovolenou podporu. Podle našeho právního názoru by se tedy, v tomto případě, jednalo o zbytečnou stížnost, na kterou bude stát pouze nehospodárně vynakládat další veřejné finanční prostředky,“ reagovala na nejnovější tah ministerstva dopravy, stížnost k Evropské komisi, mluvčí Škody Lubomíra Černá.

České dráhy si u firmy objednaly 20 lokomotiv řady 380 za zhruba 2,7 miliardy korun. Stroje měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první ale dostal až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jí dopravce nezaplatil. Dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů.

Lokomotiva Škoda 109E
Nová lokomotiva Škoda 109e poprvé táhne osobní vlak.

Tu Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje předělat.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Spor mezi Škodou Transportation a Českými drahami byl u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH. Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdila.
  • Za minulého vedení ČD byl na stole návrh na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr však dozorčí rada ČD nakonec odmítla.
  • ŠT v arbitrážním sporu žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny či část kupní ceny.
  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.
  • Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu nález, který ŠT přiřkl doplacení zbývající části kupní ceny a její valorizaci o inflaci. Celkem jde zhruba o 1,2 miliardy korun. Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.
  • Dopravce už v listopadu zaplatil dlužnou částku z kupní ceny (468 milionů).
  • O plnění inflačního navýšení rozhodlo představenstvo drah v dubnu (753 milionů s DPH).
  • Nyní řeší zaplacení úroků z prodlení, které činí zhruba 21 milionů korun.
Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...