24. dubna 2015 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Zkontroluje vám pojistku, nabízí podvodníci. A lahev vína navrch

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Podomní prodej. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Podomní prodej. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Mají pečlivě připravenou taktiku: vyhlédnutou oběť přesvědčí o tom, že by si měla nechat zkontrolovat pojistnou smlouvu. Kvůli změnám v zákonech. Když člověk přistoupí na schůzku, podvodník mu šikovně vnutí novou – často méně výhodnou – smlouvu.

Nejde o novinku, ale o různě obměňovanou strategii, která může člověka stát peníze, které si stačil naspořit v rámci stávající smlouvy, třeba na životní či důchodové pojištění.

Například Česká asociace pojišťoven praktiky podvodných finančních poradců monitoruje tři roky. A má proč. Filutové při oslovování obětí totiž její jméno různě ohýbají, či ho dokonce přímo používají, aby působili důvěryhodným dojmem.

ČTĚTE TAKÉ:

„Volající se představí jako zaměstnanec Asociace pojišťoven ČR (která neexistuje – pozn. red.) nebo České asociace pojišťoven a snaží se klientovi nabídnout audit pojistných smluv, tedy analýzu pojištění s případnými úpravami,“ popsala počínání nepoctivých finančních poradců Jolana Ackermanová z České asociace pojišťoven.

Podle ní je už samotné oslovení klienta podezřelé. Pojišťovna totiž z důvodu změn ve smlouvách kontaktuje klienta většinou jen v případě valorizace. Podvodníci nejen že se zastřešují „důvěryhodnou“ asociací, ale klienta se snaží získat i věcným dárkem.

„Nejčastější scénář, z toho co víme od klientů, je, že volající nabízeli láhev vína jako výhru za ‚dobrou platební morálku‘. Chtěli si domluvit schůzku na druhý den s tím, že překontrolují všechny pojistné smlouvy, protože kvůli změnám legislativy by se tam mohly objevit nedostatky omezující jejich platnost,“ dodává Jolana Ackermanová.

Znají vaše smlouvy?

Fintu s neexistující organizací už půl roku registruje také společnost Partners, která patří mezi největší poskytovatele finančního poradenství v Česku. A tyto aktivity podvodníků ji logicky poškozují.

Firma upozorňuje, že tito nepoctiví poradci dokáží velmi dobře vzbudit dojem, že znají podrobnosti z klientových smluv, byť tomu tak ve skutečnosti není.

„Hřeší na neznalost spotřebitelů a zneužívají změn či novinek týkajících se finančních produktů. Teď to byly změny daňových režimů u životního pojištění, na přelomu let 2012 a 2013 zase zavedení druhého pilíře důchodového spoření,“ popisuje vedoucí právního oddělení Partners Stanislav Holeš.

Lidé se ale můžou stát obětí nejen tím, že podepíší smlouvu, o níž vlastně nestáli. Podvodníci můžou zneužít také jejich osobní údaje, které při schůzce získají. Podvodníky následně není snadné zpětně vystopovat a potrestat. Nechávají na sebe zpravidla neexistující kontakty.

Řešením je proto hlavně obezřetnost. Právě opatrní klienti se po nabídkách podvodníků obrátili na Českou asociaci pojišťoven či na své poskytovatele služeb.

„Neustále upozorňujeme spotřebitele, aby neuzavírali smlouvy bezprostředně po oslovení, aby si vše dobře rozmysleli. V tomto případě je třeba se zamyslet nad tím, zda je skutečně reálné, že by nějaká instituce skutečně kontrolovala všechny smlouvy o životním pojištění,“ dodává Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace.

mipMichal Pavec
  • 1Diskuse