Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Zrušení palivových příplatků? Letos to budeme řešit, říká šéf Lufthansy

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Příjemný rok prožila tradiční letecká společnost Lufthansa - výrazně vydělala díky levnějším palivům, ale i větší ochotě lidí cestovat. K zisku 1,7 miliardy eur pomohli německé firmě i čeští cestující, kterých loni přibylo. I díky nové trase z Brna do Mnichova.

Šéf Lufthansy pro střední a východní Evropu Ofer Kisch. foto: ČTK

Česko je pro Lufthansu tradiční a stabilní trh, na němž působí už 50 let. Týdně nabízí z Prahy 69 letů do Mnichova a Frankfurtu. I těchto spojení se ale citelně dotkla středeční stávka na šesti německých letištích.

“Lufthansu silně zasáhla,” přiznává v rozhovoru pro Lidovky.cz Ofer Kisch, šéf Lufthansy pro střední a východní Evropu.

Airbus dodal zákazníkovi první letadlo vyrobené na ‚území nepřítele‘

Lidovky.cz: Jak se stávka dotkla regionu, který řídíte?

Stávky se zúčastnila část zaměstnanců německých letišt například pracovníci bezpečnostních kontrol nebo hasiči, proto jsme byli nuceni zrušit některé naše lety z Prahy do Frankfurtu a Mnichova.

Lidovky.cz: Projeví se stávka na příjmech z prodeje letenek?

Snažili jsme se co nejvíc snížit dopad na zákazníky v Česku tím, že jsme jim přerezervovali letenky na lety společností Austrian a Swiss, které patří do skupiny Lufthansa. Nemyslím si, že by se tato stávka měla dotknout našich příjmů.

Lidovky.cz: Loňský rok byl pro Lufthansu - navzdory dalším stávkám - úspěšný především díky levné ropě. Uvažovali jste o snížení cen letenek?

Naše ceny zpravidla přizpůsobujeme podmínkám na trhu. Část dopravců v současné době mění svou filozofii ohledně palivových příplatků. Sledujeme vývoj této záležitosti a v průběhu roku se rozhodneme, jak se zachováme.

Německá Lufthansa je opět ve stávce

Lidovky.cz: Na druhou stranu, tradiční evropští dopravci šetří. České aerolinie loni (ve většině případů) zrušily bezplatné občerstvení a děje se to i u jiných dopravců. Jak se stavíte k této strategii?

Stejně jako České aerolinie jsme tradiční dopravce, který se musí přizpůsobit nové situaci na evropském trhu a postavit se konkurenci. Loni v září jsme představili změnu v tvorbě našich cen pro Evropu - nastavujeme nový systém. Začínáme na velmi nízké cenové úrovni a jdeme postupně nahoru. Ale s růstem ceny se také zvyšuje kvalita služeb. Myslím, že cílem do budoucna je mít základní cenu za let a od ní se budou odvíjet platby za všechny další služby, které si chcete koupit. Jde o to si jednoduše kliknout na počítači a objednat, o co přesně máte zájem.

ROK LUFTHANSY

  • Lufthansa loni vydělala 1,7 miliardy eur (zhruba 46 miliard korun), zisk vzrostl z „pouhých“ 55 milionů eur v předchozím roce.
  • Růstu nezabránily ani stávky zaměstnanců či pád letadla dceřiné Germanwings, při němž loni v březnu zahynulo všech 150 lidí na palubě.
  • Firma přepravila rekordních 107,7 milionu cestujících.
  • Na českých linkách to bylo 1,5 milionu, což je nárůst o 3,2 procenta.
  • Lufthansa létá z Prahy do Mnichova a Frankfurtu a ve spolupráci s aerolinkami BMI také do Brna.

Lidovky.cz: Co si o této cestě myslíte vy? Někteří cestující jsou na bezplatné občerstvení zvyklí a jen neradi se ho vzdávají.

Nevnímám ji negativně, je to zkrátka trend. Nastavili jej sami zákazníci a nízkonákladové společnosti. Pokud chcete v této oblasti přežít, musíte se nové situaci přizpůsobit. V konečném důsledku si lidé opravdu objednají jen to, co opravdu chtějí. V minulosti někteří říkali: proč platím tolik za něco, co vlastně vůbec nechci? Byli i zákazníci, kteří si přáli některé služby, ale my jsme nebyli dostatečně flexibilní. Teď máme nový koncept a můžeme jim nabídnout víc.

Lidovky.cz: V Česku se vám loni dařilo, vaše letadla přepravila na zdejších linkách o 3,2 procenta více lidí než v předchozím roce, bylo jich celkem přes milion a půl. Můžou tato čísla vést k navýšení letů mezi Prahou a německými městy?

Nezapomínejme, že Praha je turistická destinace, kde se poptávka po letenkách mění podle ročního období. Nyní se snažíme nasadit co nejvíce dostupné kapacity v létě. Minulou zimu jsme z letového řádu vzali jedno letadlo a vrátili jej do oběhu pro turistickou sezonu. Výsledky na českém trhu nám dělají velkou radost, ale nemyslím si, že bychom teď přidávali další lety. Nicméně snažíme se o nasazování větších strojů, když je přes týden větší zájem o letenky.

Lufthansa

Lidovky.cz: Jaké typy letadel v Česku používáte?

Airbus 321 (úzkotrupé letadlo určené pro krátké a střední trasy – pozn. red.) je pro létání po Evropě maximum. Na A380 (největší letadlo světa určené pro osobní dopravu – pozn. red.) to zatím opravdu není.

Lidovky.cz: Loni jste se vydali i mimo Prahu a zavedli linku z Brna do Mnichova. Jak se vám na ní daří?

Do Brna létáme ve spolupráci s aerolinkami BMI (součást skupiny British Airways – pozn. red.), využíváme jejich stroj i posádku. Měli jsme problém sehnat pro tuto trasu letadlo. Společnost BMI měla volný stroj, proto jsme se pro tuto spolupráci rozhodli. Zákazníci můžou využívat služeb sítě naší společnosti, jde v podstatě o lety Lufthansy.

OFER KISCH

  • Zastoupení Lufthansa Group vede ve střední a východní Evropě.
  • V regionu zastává vedoucí pozici od roku 2010.
  • Pochází z Izraele, narodil se v roce 1964.
  • V minulosti šéfoval také zastoupení Lufthansy v Izraeli a Turecku.

Lidovky.cz: Počítáte s linkou dlouhodobě?

V tuto chvíli není náš záměr nijak omezený, počítáme s linkou v dlouhodobém horizontu. Ale samozřejmě s podmínkou, že bude zisková. V tuto chvíli napínáme veškeré snahy v Brně a okolí na uzavírání dohod, které by nám měly pomoci získat co nejvíce potenciálních zákazníků, zejména firemní klientelu.

Lidovky.cz: V poslední době se zajímavě rozvíjí letiště v Ostravě. Od září odtud budou létat například spoje do Dubaje. Je pro vás toto město zajímavé?

Naši lidé samozřejmě zvažují všechny možnosti, propočítávají výnosnost tras. Máme však omezený počet letadel a na konci takových strategických sezení si vždy řekneme, co je pro nás prioritou a kam budeme létat. Můžeme Ostravu zvážit příští rok, protože nyní pro ni nemáme volné letadlo. Jak jsem říkal, nejprve si musíme spočítat, zda by se nám to vyplatilo.

Z Ostravy přímo do Dubaje. Města uhlí a ropy spojí SmartWings

Lidovky.cz: Pro tradiční aerolinky je čím dál těžší ustát konkurenci nízkonákladových dopravců u kratších letů po Evropě. Jak se s tímto trendem vyrovnáváte?

Naší strategií pro konkurování těmto společnostem jsou Eurowings, lowcostové aerolinky ze skupiny Lufthansa. V porovnání s mateřskou společností jsou o dvacet až pětadvacet procent levnější. Soustředíme se na jejich rozvoj, aby byly schopné konkurovat evropským nízkonákladovým dopravcům.

Lidovky.cz: Jak silnými soupeři jsou pro vás aerolinky z Blízkého východu, které mají výhodu například v přístupu k levnějším palivům?

Konkurence je užitečná věc, která vám pomáhá zlepšovat se a být efektivnější. V mém regionu je velkou výzvou postavit se společnostem z oblasti Perského zálivu nebo aerolinkám jako jsou Turkish Airlines, které nabízí dobré služby skrze Instanbul. Snažíme se udržet náš podíl na trhu pro cesty na Blízký i Dálný východ, posilovat spolupráci s partnerskými aerolinkami. Ale více se nyní soustředíme na to být nejvýznamnějším dopravcem do Severní Ameriky. Na tomto trhu cítíme velký potenciál.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...