Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Zrušení palivových příplatků? Letos to budeme řešit, říká šéf Lufthansy

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Příjemný rok prožila tradiční letecká společnost Lufthansa - výrazně vydělala díky levnějším palivům, ale i větší ochotě lidí cestovat. K zisku 1,7 miliardy eur pomohli německé firmě i čeští cestující, kterých loni přibylo. I díky nové trase z Brna do Mnichova.

Šéf Lufthansy pro střední a východní Evropu Ofer Kisch. foto: ČTK

Česko je pro Lufthansu tradiční a stabilní trh, na němž působí už 50 let. Týdně nabízí z Prahy 69 letů do Mnichova a Frankfurtu. I těchto spojení se ale citelně dotkla středeční stávka na šesti německých letištích.

“Lufthansu silně zasáhla,” přiznává v rozhovoru pro Lidovky.cz Ofer Kisch, šéf Lufthansy pro střední a východní Evropu.

Airbus dodal zákazníkovi první letadlo vyrobené na ‚území nepřítele‘

Lidovky.cz: Jak se stávka dotkla regionu, který řídíte?

Stávky se zúčastnila část zaměstnanců německých letišt například pracovníci bezpečnostních kontrol nebo hasiči, proto jsme byli nuceni zrušit některé naše lety z Prahy do Frankfurtu a Mnichova.

Lidovky.cz: Projeví se stávka na příjmech z prodeje letenek?

Snažili jsme se co nejvíc snížit dopad na zákazníky v Česku tím, že jsme jim přerezervovali letenky na lety společností Austrian a Swiss, které patří do skupiny Lufthansa. Nemyslím si, že by se tato stávka měla dotknout našich příjmů.

Lidovky.cz: Loňský rok byl pro Lufthansu - navzdory dalším stávkám - úspěšný především díky levné ropě. Uvažovali jste o snížení cen letenek?

Naše ceny zpravidla přizpůsobujeme podmínkám na trhu. Část dopravců v současné době mění svou filozofii ohledně palivových příplatků. Sledujeme vývoj této záležitosti a v průběhu roku se rozhodneme, jak se zachováme.

Německá Lufthansa je opět ve stávce

Lidovky.cz: Na druhou stranu, tradiční evropští dopravci šetří. České aerolinie loni (ve většině případů) zrušily bezplatné občerstvení a děje se to i u jiných dopravců. Jak se stavíte k této strategii?

Stejně jako České aerolinie jsme tradiční dopravce, který se musí přizpůsobit nové situaci na evropském trhu a postavit se konkurenci. Loni v září jsme představili změnu v tvorbě našich cen pro Evropu - nastavujeme nový systém. Začínáme na velmi nízké cenové úrovni a jdeme postupně nahoru. Ale s růstem ceny se také zvyšuje kvalita služeb. Myslím, že cílem do budoucna je mít základní cenu za let a od ní se budou odvíjet platby za všechny další služby, které si chcete koupit. Jde o to si jednoduše kliknout na počítači a objednat, o co přesně máte zájem.

ROK LUFTHANSY

  • Lufthansa loni vydělala 1,7 miliardy eur (zhruba 46 miliard korun), zisk vzrostl z „pouhých“ 55 milionů eur v předchozím roce.
  • Růstu nezabránily ani stávky zaměstnanců či pád letadla dceřiné Germanwings, při němž loni v březnu zahynulo všech 150 lidí na palubě.
  • Firma přepravila rekordních 107,7 milionu cestujících.
  • Na českých linkách to bylo 1,5 milionu, což je nárůst o 3,2 procenta.
  • Lufthansa létá z Prahy do Mnichova a Frankfurtu a ve spolupráci s aerolinkami BMI také do Brna.

Lidovky.cz: Co si o této cestě myslíte vy? Někteří cestující jsou na bezplatné občerstvení zvyklí a jen neradi se ho vzdávají.

Nevnímám ji negativně, je to zkrátka trend. Nastavili jej sami zákazníci a nízkonákladové společnosti. Pokud chcete v této oblasti přežít, musíte se nové situaci přizpůsobit. V konečném důsledku si lidé opravdu objednají jen to, co opravdu chtějí. V minulosti někteří říkali: proč platím tolik za něco, co vlastně vůbec nechci? Byli i zákazníci, kteří si přáli některé služby, ale my jsme nebyli dostatečně flexibilní. Teď máme nový koncept a můžeme jim nabídnout víc.

Lidovky.cz: V Česku se vám loni dařilo, vaše letadla přepravila na zdejších linkách o 3,2 procenta více lidí než v předchozím roce, bylo jich celkem přes milion a půl. Můžou tato čísla vést k navýšení letů mezi Prahou a německými městy?

Nezapomínejme, že Praha je turistická destinace, kde se poptávka po letenkách mění podle ročního období. Nyní se snažíme nasadit co nejvíce dostupné kapacity v létě. Minulou zimu jsme z letového řádu vzali jedno letadlo a vrátili jej do oběhu pro turistickou sezonu. Výsledky na českém trhu nám dělají velkou radost, ale nemyslím si, že bychom teď přidávali další lety. Nicméně snažíme se o nasazování větších strojů, když je přes týden větší zájem o letenky.

Lufthansa

Lidovky.cz: Jaké typy letadel v Česku používáte?

Airbus 321 (úzkotrupé letadlo určené pro krátké a střední trasy – pozn. red.) je pro létání po Evropě maximum. Na A380 (největší letadlo světa určené pro osobní dopravu – pozn. red.) to zatím opravdu není.

Lidovky.cz: Loni jste se vydali i mimo Prahu a zavedli linku z Brna do Mnichova. Jak se vám na ní daří?

Do Brna létáme ve spolupráci s aerolinkami BMI (součást skupiny British Airways – pozn. red.), využíváme jejich stroj i posádku. Měli jsme problém sehnat pro tuto trasu letadlo. Společnost BMI měla volný stroj, proto jsme se pro tuto spolupráci rozhodli. Zákazníci můžou využívat služeb sítě naší společnosti, jde v podstatě o lety Lufthansy.

OFER KISCH

  • Zastoupení Lufthansa Group vede ve střední a východní Evropě.
  • V regionu zastává vedoucí pozici od roku 2010.
  • Pochází z Izraele, narodil se v roce 1964.
  • V minulosti šéfoval také zastoupení Lufthansy v Izraeli a Turecku.

Lidovky.cz: Počítáte s linkou dlouhodobě?

V tuto chvíli není náš záměr nijak omezený, počítáme s linkou v dlouhodobém horizontu. Ale samozřejmě s podmínkou, že bude zisková. V tuto chvíli napínáme veškeré snahy v Brně a okolí na uzavírání dohod, které by nám měly pomoci získat co nejvíce potenciálních zákazníků, zejména firemní klientelu.

Lidovky.cz: V poslední době se zajímavě rozvíjí letiště v Ostravě. Od září odtud budou létat například spoje do Dubaje. Je pro vás toto město zajímavé?

Naši lidé samozřejmě zvažují všechny možnosti, propočítávají výnosnost tras. Máme však omezený počet letadel a na konci takových strategických sezení si vždy řekneme, co je pro nás prioritou a kam budeme létat. Můžeme Ostravu zvážit příští rok, protože nyní pro ni nemáme volné letadlo. Jak jsem říkal, nejprve si musíme spočítat, zda by se nám to vyplatilo.

Z Ostravy přímo do Dubaje. Města uhlí a ropy spojí SmartWings

Lidovky.cz: Pro tradiční aerolinky je čím dál těžší ustát konkurenci nízkonákladových dopravců u kratších letů po Evropě. Jak se s tímto trendem vyrovnáváte?

Naší strategií pro konkurování těmto společnostem jsou Eurowings, lowcostové aerolinky ze skupiny Lufthansa. V porovnání s mateřskou společností jsou o dvacet až pětadvacet procent levnější. Soustředíme se na jejich rozvoj, aby byly schopné konkurovat evropským nízkonákladovým dopravcům.

Lidovky.cz: Jak silnými soupeři jsou pro vás aerolinky z Blízkého východu, které mají výhodu například v přístupu k levnějším palivům?

Konkurence je užitečná věc, která vám pomáhá zlepšovat se a být efektivnější. V mém regionu je velkou výzvou postavit se společnostem z oblasti Perského zálivu nebo aerolinkám jako jsou Turkish Airlines, které nabízí dobré služby skrze Instanbul. Snažíme se udržet náš podíl na trhu pro cesty na Blízký i Dálný východ, posilovat spolupráci s partnerskými aerolinkami. Ale více se nyní soustředíme na to být nejvýznamnějším dopravcem do Severní Ameriky. Na tomto trhu cítíme velký potenciál.

Autor: