Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Zůstane Italům hlavní nádraží? České dráhy předaly citlivou věc správě železnic

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Manažeři Českých drah se zbavili nepříjemné záležitosti, kterou řešili několik let. Vyjednávání o tom, zda nájemníkem pražského hlavního nádraží zůstane společnost Grandi Stazioni, už přešlo do rukou budoucího vlastníka stanice, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Hlavní nádraží - Fantova kavárna. foto: Lidové noviny

Jde o problém, jehož řešení spěchá. Už 16. října tohoto roku skončí italské společnosti nájemní smlouva z roku 2003 a dodatek o pokračování spolupráce s Českými drahami se navzdory mnoha desítkám schůzek z různých důvodů nepodařilo podepsat.

Ve hře jsou roční zisky v řádu desítek milionů korun ročně – hlavně z pronájmu nádražních obchodů. Věc je citlivá i politicky. Kvůli pokračování Grandi Stazioni na hlavním nádraží v Praze se letos v zimě sešel italský velvyslanec Aldo Amati s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO). Bez zřejmého výsledku.

Italové tlačí na stát kvůli hlavnímu nádraží. Dlouhý pronájem už ne, říkají posudky

Nyní je jasné, že České dráhy důležité rozhovory nedokončí. „Agenda je předána a jednání o budoucnosti je již v působnosti SŽDC,“ potvrdil informace serveru Lidovky.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Správci železnice zdědili problém nejznámější české stanice kvůli tomu, že se v červenci stanou majiteli zhruba 1500 nádražních budov, za něž Českým drahám zaplatí 3,31 miliardy korun.

SŽDC, která mimo jiné zajišťuje provoz na vlakových tratích, zatím nechce mluvit o ničem konkrétním. „V první řadě vstoupíme do jednání se společností Grandi Stazioni. Do té doby nebudeme uvolňovat médiím jiné informace než oficiální prohlášení,“ vzkázal mluvčí Marek Illiaš. Podle něj dosud došlo pouze k představení managementů obou institucí.

Pokračování nájemního vztahu s italskou společností – která dokončila rekonstrukci odbavovacích prostor v roce 2010 – má hned několik úskalí. Prvním z nich je skutečnost, že firma zatím opravila jen část nádraží. Tu, která jí vydělává peníze. Ve smlouvě se však zavázala i k rekonstrukci historické části nádraží, Fantovy budovy. Z ní zatím dokončila práce jen v prostorách kavárny.

Hlavní nádraží
Hlavní nádraží - vstup.

Zbytek historické stavby měl být opravený už v roce 2013, ale po dohodě Grandi Stazioni s Českými drahami došlo k prodloužení termínu o tři roky. Aktuálně má být hotovo do 16. října - to ale není reálné stihnout. V případě podepsání dodatku slibují Italové dokončení prací na podzim roku 2018.

Se scénářem, že by spolupráce nepokračovala, manažeři Grandi Stazioni příliš nepočítají. Ve svých plánech pracují s protažením nájmu o dalších 30 let, během nichž by měla firma umořit své investice. Za opravu odbavovací haly a postavení obchodů na nádraží utratila už přes miliardu korun.

Porušení zákona?

Budoucí spolupráci ale ohrožuje i možný rozpor se zákonem. Proti prodloužení nájmu se mimo jiné právě kvůli tomuto důvodu staví dva právní posudky, které si České dráhy objednaly.

Názory kanceláří Vyroubal Krajhanzl Školout (VKŠ) a Weil, Gotshal & Manges (WGM) se shodují v tom, že kdyby České dráhy podepsaly pátý dodatek smlouvy, porušily by tím koncesní zákon. Ve stejném znění totiž nelze smlouvu prodloužit, ČD by musely na zakázku podle tohoto výkladu uspořádat soutěž.

„Existuje riziko, že změna Nájemní smlouvy provedená dodatkem č. 5 může být [...] Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže posouzená jako podstatná změna smlouvy,“ varuje mimo jiné zpráva kanceláře VKŠ ze 14. ledna tohoto roku. Tím upozorňuje na hrozbu možných pokut či zákazu plnění nájemní smlouvy ze strany výše zmíněného antimonopolního úřadu.

Právníci zároveň připustili, že by italská strana mohla žádat vyplacení neumořených investic – Grandi Stazioni mluví zhruba o 850 milionech korun.

K vývoji situace zatím italská společnost oficiálně mlčí. „Současný stav vyjednávání nebudeme komentovat,“ odvětil její mluvčí Martin Hamšík. V únoru označil dosavadní výsledky jednání za optimistické s tím, že firma na konci zmíněného měsíce začne s opravou fasády střední části Fantovy budovy.

V té době byla ale situace mezi oběma tábory, navzdory tomuto prohlášení, velmi napjatá.

„Za naši stranu se se závěrem právního posouzení, o kterém jsme dozvěděli pro nás zcela nepochopitelně a překvapivě na konci intenzivních, téměř ročních jednání a na která jsme vynaložili značné prostředky, protože uzavření dodatku se nám jeví po celou dobu pravděpodobné, nemůžeme ztotožnit,“ napsal jednatel české Grandi Stazioni Andrea Odoardi v dopise z 9. února adresovaném šéfovi ČD Pavlu Krtkovi.

Firma mimo jiné odmítala právní názor, že by dodatek ke smlouvě z roku 2003 mohl porušovat zákon.

JAK ŠEL ČAS S GRANDI STAZIONI

  • Společnost Grandi Stazioni ČR vlastní italská mateřská společnost (s majoritou tamních státních drah) a EBRD. Firma uspěla ve výběrovém řízení na revitalizaci hlavního nádraží v Praze a v prosinci 2003 podepsala smlouvu.
  • Zavázala se zrekonstruovat současnou odbavovací halu i historickou budovu nádraží. Platí nájem ČD a zároveň pronajímá obchodní prostory, což je její hlavní zdroj příjmů. Loni vydělala v Česku 54 milionů korun při tržbách 144 milionů.
  • Podobně jako hlavní nádraží opravila také stanici v Mariánských Lázních.
  • První část modernizace v Praze skončila po čtyřech letech v roce 2010, o tři roky později pak uzavřela stavební práce u Fantovy kavárny.
  • Zbytek historické budovy měl být opravený už v roce 2013, ale došlo k prodloužení termínu o tři roky. Nyní má být hotovo do 16. 10. 2016, což ale není reálné stihnout.
  • V případě podepsání dodatku slibují Italové dokončení prací na podzim roku 2018.
Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...