Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Zvrácená logika supermarketu aneb proč jsou větší jogurty dražší?

Ekonomika

  12:17
Nakupovat ve velkém se vyplácí. Ale ne vždy. Alespoň v supermarketech. Stává se, že koupit v Česku například několik malých jogurtů vyjde ve velké prodejně potravin levněji než pořídit jeden velký se stejnou hmotností či objemem. Podobné je to třeba u pracích prášků. Přitom žijeme v tržním hospodářství a trh by měl takové výkyvy regulovat. Anebo ne?
Jogurt (ilustrační foto)

Jogurt (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Výrobce v tržní ekonomice většinou stojí o co největší odbyt svého výrobku, a proto často poskytuje množstevní slevy. Navíc je výroba většího balení logicky levnější - větší obal mívá menší plochu než několik jednotlivých obalů na stejný objem výrobku, ušetří se tak materiál i energie na jeho výrobu. Také přeprava výrobků zabalených ve větších balení je levnější, protože se jich na stejnou plochu vejde více. Velká balení by tak měla být logicky, přepočítáno na objem či hmotnost, levnější.

Jenže občas nejsou. Proč? Zástupci supermarketů tvrdí, že ze dvou důvodů. Zaprvé malá balení mohou být v takzvané "akci" neboli výprodeji. Pak je velké balení v přepočtu na gram dočasně dražší. Druhým důvodem může být to, jak se stanovují ceny. Obchodníci totiž často chtějí, aby jejich nejprodávanější výrobky byly levnější nebo při nejhorším stejně drahé jako u jejich konkurentů.

Další Paradoxy Marka Hudemy čtěte ZDE


"V rámci obchodní strategie porovnáváme naše ceny s konkurencí. Podle nich nastavujeme naše ceny jako nejnižší na trhu. Pokud konkurence má v přepočtu na hmotnost nebo objem levnější menší balení než velké, může to dočasně ovlivnit poměr cen malých a velkých balení v našich obchodech," tvrdí mluvčí Teska Eva Karasová. Pokud funguje trh, mělo by rychle dojít k nápravě.

Kupující přestanou velká balení kupovat a donutí obchodníka zlevnit. Jenže procházka po některých supermarketech ukazuje, že vyšší cena na gram či jednotku objemu zůstává u některých výrobků ve větších baleních nezměněna po celé týdny, ne-li měsíce. Jde tedy o selhání trhu, kdy obchodníci buď nevydělávají, nebo se snaží "napálit" zákazníky?

Ne nutně. Prodejci možná využívají toho, že existují zákazníci, kteří mají velkou spotřebu určitého výrobku a jsou ochotni si připlatit za to, aby se nemuseli domů vláčet s platy malých jogurtů nebo desítkami balení malých pracích prášků a mohli si odnést kyblík nebo velkou krabici.

Třeba proto, že mají velkou rodinu a nemají auto. Nebo jogurt či jiný výrobek používají pro své podnikání: jogurty třeba na cukrárenské výrobky a prací prášky například v hotelové prádelně. Využívat malé balení by v takovém případě bylo zbytečně pracné.

Výsledkem je, že supermarkety nic nenutí velká balení zlevňovat, protože své zákazníky si najdou i za zdánlivě nelogickou cenu.

Autor: