Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

BYZNYS ŽIJE: Máme letadla pro starší i ‚ferrari‘, líčí výrobce ultralightů

USA

  17:00
HRADEC KRÁLOVÉ - Začínal těsně po revoluci ve sklepě rodinného domu jen se svým kamarádem a několika málo desetitisíci v kapse. Dnes patří firma TL-Ultralight Jiřího Tlustého mladšího mezi čtyři nejlepší na světě a vyrobí kolem stovky ultralehkých letadel ročně. Přitom má potenciál výrobu stále navyšovat.

Firma TL-Ultralight Jiřího Tlustého mladšího patří mezi čtyři nejlepší svého druhu na světě a vyrobí kolem stovky ultralehkých letadel ročně. foto: Ondřej Littera, MAFRA

Když jeho vrstevníci vyrazili občas večer na pivo nebo na diskotéku, on trávil čas v dílně s rukama od oleje. Bylo mu kolem pětadvaceti a dřel na svém prvním motorem poháněném stroji, rogalu, aby o sedmadvacet let později mohl šéfovat úspěšné firmě. Jiří Tlustý mladší nikdy nezalitoval, létání je jeho život.

„Lidé se mě často ptají, jak to udělat, aby byli bohatí nebo aby se jim v podnikání dařilo. Já v tom ale nevidím žádný zázrak, není to o ničem jiném než chodit do práce. Pravda je, že jsem první roky dělal od rána do noci a bylo to skutečně z ruky do pusy,“ popisuje dnes dvaapadesátiletý Tlustý. „K tomu je potřeba být trošku odvážný a mít určitou přirozenou inteligenci. Nejsem žádný vysokoškolák,“ dodává.

Zato ale strávil za svůj život ve vzduchu přes patnáct tisíc hodin. Teď už si spíš ze své kanceláře s výhledem na hangár a ranvej užívá, jak by firma klidně mohla vyrábět i bez něj. I tak je neustále obklopen drobnostmi, které mu připomínají, co mu je nejbližší. Ať už jde o naleštěný trup ultralehkého letadla v reálné velikosti, konferenční stolek, jehož základ tvoří motor, nebo trofeje ze soutěží.

„Máme tu tým šikovných lidí, moje funkce je už spíš udávat směr, jakým se vydáme, co budeme dělat a jak to bude vypadat,“ říká Tlustý. Přitom není dne, aby se neprošel po výrobě. Donedávna se věnoval i prodeji, neboť díky obchodu ovládá pět světových jazyků.

Pomohly granty z EU

Jen létání jako takové ho už moc neláká. Sice stále testuje některé nové modely a výrobky, ale v poslední době propadl spíš silničnímu kolu. Jezdí na něm do práce a od jara počítá už přes tři tisíce kilometrů. Tolik za letošek zcela určitě ani nenalétal. „Souvisí to s věkem, potřebuji nabrat fyzičku. Jako malý kluk jsem měl kolo rád, ale pak jsem ho odložil a třicet let chodil do práce s mobilem na uchu. V poslední době jsem si to trochu přerovnal v hlavě a vím, že je třeba ubrat,“ vysvětluje.

Už více než deset let sídlí firma TL-Ultralight na letišti v Hradci Králové, bývalý sklad náhradních dílů si přebudovala v rozsáhlou výrobnu. Než z ní vyjede nové ultralehké letadlo, trvá to tři až pět měsíců. Ročně jich tu vznikne kolem stovky a mohlo by jich být ještě víc.

„Zakázky a poptávky nám nechybí, ale potřebujeme větší prostory a více lidí, které teď nemáme kam dát,“ říká Jiří Tlustý s tím, že je to otázka domluvy s hradeckým magistrátem o koupi dalších pozemků. Nyní zaměstnává sto lidí a podle jeho slov by dokázal dát práci jednou takovému množství.

Firma TL-Ultralight Jiřího Tlustého mladšího patří mezi čtyři nejlepší svého...
Firma TL-Ultralight Jiřího Tlustého mladšího patří mezi čtyři nejlepší svého...

Výroba ultralehkého letadla, které váží do 325 kilogramů a měří zhruba devět na devět metrů, začíná u složitých forem z dřevo-štěpkových desek. Když Tlustý začínal, chystaly se ručně. U prapůvodního modelu Sirius zabrala příprava tři roky. Současnému stroji, který si později pořídili, stačí na totéž čtrnáct dní.

„Je to obrovská výhoda. Nejenže nám stroj umí vyfrézovat formu s přesností jedné desetiny, včetně celého trupu, ale především pokud se mi třeba nelíbí kryt motoru, druhý den si uděláme jiný,“ pochvaluje si majitel firmy s tím, že tu frézují i pro automobilky.

Podobně jako na spoustu dalších strojů se na něj Tlustému podařilo dosáhnout díky grantu z Evropské unie.

„Snažíme se evropských peněz využívat, pokud je člověk vynakládá správně, představují pro firmu obrovský přínos. Kdybychom je neměli, žili bychom, ale neměli bychom takovou zaměstnanost, nedělali bychom tolik letadel a nepatřili bychom k jedněm z nejlepších. Pomoc Unie nás postrčila o desítky let dopředu,“ přiznává zakladatel TL-Ultralightu.

Lepíme letadla

Formy se poté vykládají karbonovým nebo skleněným vláknem, které spolu s epoxidem vmasírovaným válečkem a dalšími složkami dokonale ztvrdne. Tak se vytvoří jednotlivé části letadla. „Když mi tenkrát v Aeru Vodochody starší kolegové řekli, že brzo se budou letadla lepit, považoval jsem je za blázny. A co dnes děláme?“ směje se Tlustý.

Robotická ruka pak základ trupu kýženě ořeže. Díly se brousí a lakují podobně jako auta, načež putují k finální montáži. Aktuálně tu třeba dodělávají hornoplošník na plovácích, aby bavil turisty na ostrově Mauricius.

Malá česká letadla z Kunovic míří k ovládnutí amerického nebe

Tady přibude letadélku vybavení kabiny, poslední záchrana v podobě padáku a to nejdůležitější, motor. A také vrtule. Ještě před pár lety si je kupovali od různých firem, ale Tlustého neuspokojovaly. Začal si je tedy dělat po svém a dnes i vrtule dodává do celého světa.

Každý kus je nakonec podroben rozsáhlé kontrole čítající na tisíc bodů a čeká ho zálet.

V portfoliu TL-Ultralightu se momentálně nachází tři modely – hornoplošník TL-3000 Sirius, dolnoplošník TL-2000 Sting a tandem Stream. „Hornoplošník je spíš pro starší klientelu a na cestování. Dolnoplošník, to je takový sporťák, rychlejší a pro mladší. A moderní Stream bych přirovnal k ferrari,“ vysvětluje Jiří Tlustý ml. s tím, že osmdesát procent lidí si ultralehké letadlo pořizuje jako koníček. Dvacet procent odbytu připadá na letecké školy. Akrobatické manévry ale od ultralightu nečekejte, jsou zakázané.

Firma dodává do celého světa, zaměstnává na padesát dealerů v různých zemích. Aktuálně patří mezi nejvíce se rozvíjející trh Polsko, před krizí to byla Amerika. K tomu se značce otevírají příležitosti v arabských zemích. Doma zůstane jen nanejvýš pět procent výroby.

Cena ultralightu se pohybuje od 1,8 milionu do 3,5 milionu korun bez daně, záleží na vybavení, které může zákazník do určité míry ovlivnit. Také si vybere lak, polep a barvu sedaček. Druhou a levnější variantou je, že si postaví letadlo sám. Samotný provoz už nespolkne tolik, hodina letu vyjde na tisícikorunu.

Skvělá pověst českého letectví

V roce 2013 dosahovaly tržby firmy 120 milionů korun a od té doby vzrostly o desítky procent. Přitom Jiří Tlustý v roce 1989 vstupoval do byznysu s třiceti tisíci. Nikdy se nechtěl zadlužit. „Z dluhů jsem měl vždy hrůzu. Přitom na začátku devadesátých let nebyl problém přijít do banky a říct, já budu podnikat a potřebuju dvě stě milionů, hned vám je dali. Takových lidí kolem byla spousta,“ vzpomíná.

„Na druhou stranu vidím, že my, kdo jsme vyrostli v garáži z ničeho a nevzali si úvěry, jsme ty, kdo si půjčili, přerostli. Jejich podnikání mnohdy zaniklo,“ doplňuje.

Lásku k létání zdědil po svém otci, po základní škole zamířil do leteckého učiliště v Aeru Vodochody, posléze tam osm let sbíral první pracovní zkušenosti a tajně si doma na koleni stavěl motorová rogala, která prodával kamarádům.

Firma TL-Ultralight Jiřího Tlustého mladšího patří mezi čtyři nejlepší svého...

Jak jen to šlo, vrhl se do vlastního. V té době působil na Hradecku ještě jeden rogalista. Bylo nasnadě, že se pro byznys spojí. Po sedmi letech se ovšem jejich cesty rozešly.

„Podnikání není pro každého, kvůli velké psychické zátěži začal mít zdravotní problémy,“ vysvětluje Tlustý. Zpětně to hodnotí jako důležitý mezník. „Chtěl jsem jít spíš cestou dalšího rozvoje, kdežto on se držel při zemi. Stoprocentně vím, že kdybychom spolu zůstali, teď tu nestojím,“ je si jistý.

Obrovskou pílí se vypracoval mezi čtyři největší a nejlepší výrobce na světě. Proniknout na zahraniční trhy přitom nebylo vůbec snadné. „Když jsme přijeli na první veletrh do kapitalistického Německa, koukali na nás z postkomunistické země jako na opice. Během deseti let se to ale otočilo a nyní má české letectví obecně ve světě nejlepší pověst,“ podotýká zakladatel TL-Ultralightu.

Úspěšní letenkáři: Máme víc dat než aerolinky, plánujeme vlastní letadla

Za zadostiučinění považuje to, že jej dnes uctivě zdraví šéf francouzského Cosmosu. „Vždy pro mě byl velkým vzorem, měl jsem jeho samolepku nad postelí. Jenže zatímco oni měli na veletrhu obrovský stánek, my se krčili někde v rohu. Měl jsem na den pět marek a spali jsme ve staré škodovce. Dnes vzhlíží k nám,“ těší Tlustého.

Do budoucna by rád svou firmu předal jednomu ze synů. Přestože musel odmítat spousty nabídek na prodej. „Nechci zatratit něco, co jsem dlouze budoval,“ podotýká. Pětadvacetiletý syn se momentálně vydal sbírat životní zkušenosti coby profesionální pilot dopravních letadel. Druhému je teprve třináct.

Do posledního detailu

Do důchodu se ale úspěšný podnikatel ještě zdaleka nechystá. Naopak se mu hlavou honí spousta nápadů, jež by rád zhmotnil.

Aktuálně se chystá výroba modelu Stream v armádní verzi. „Půjde o speciální úpravu s turbínou o výkonu tři sta koní výhradně pro výcvik armádních pilotů. Vidíme v tom obrovský potenciál,“ upřesňuje.

Jak přijde řeč na vývoj, je ve svém živlu. Míní totiž, že každé letadlo musí být vyladěné do posledního detailu. A to ne každý umí. „Pilot dělá spoustu chyb a je důležité, aby mu je letadlo umělo odpustit. Když stavíte letadlo, nesmíte myslet jen na to, aby bylo rychlé, obratné a mělo nízkou spotřebu, musíte vytvořit celkově hodné letadlo,“ popisuje.

Své ultralighty charakterizuje nejen jako líbivé, ale i jako dobře fungující. Protože létat podle něj dokážou i dveře od stodoly, když je opatříte motorem. Otázka je jak.

Kdo jiný by to měl vědět lépe než ten, kdo nalétal přes patnáct tisíc hodin, je sedminásobným mistrem republiky ve sportovním létání a z mistrovství světa odletěl s trofejemi za druhé a třetí místo.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...