Jde o citlivý obchodní případ, kolem něhož od září krouží detektivové zabývající se hospodářskou kriminalitou. Zajímá je mimo jiné to, proč už předešlé vedení Českých drah nedokázalo využít nabídku získat 29procentní podíl v ČD-Telematice za 198 milionů a plně ji tak ovládnout (nyní patří Českým drahám 69 procent – pozn. red.).
Tehdy po akciích kvůli údajné pasivitě manažerů drah obratně sáhla společnost Dial Telecom. Letos v létě se je po dvou letech rozhodla skrze neveřejné výběrové řízení prodat. V tu chvíli už za 405 milionů. Jako pořadatele soutěže si vybrala společnost Patria Corporate Finance, která se na prodeje specializuje.
Policie hledala důkazy v sídle Českých drah. Zajímá se o lukrativní kabely, potvrdil Ťok |
Ani v tomto případě České dráhy neuspěly, nabídly méně než vítězná UNI Telematika, za níž stojí skupina Unicapital olomouckého podnikatele Pavla Hubáčka. Lidové noviny už dříve informovaly o tom, že nynější vedení drah bylo při druhém prodeji opatrné. Bálo se vydat částku, která byla více než dvojnásobná oproti té, za níž mohl dopravce důležité akcie získat relativně snadno už v červnu 2014.
Současné vedení drah se rozhodlo dát oficiálně najevo, že není spokojené s výsledkem výběrového řízení pořádaného výše zmíněnou Patrií Corporate Finance, patřící do skupiny ČSOB. V dopise ze 7. listopadu se manažeři drah ohradili zejména proti tomu, že 29 procent ČD-Telematiky získala firma, která vznikla dva měsíce po začátku výběrového řízení.
„Zaujala nás skutečnost, že vítěz výběrového řízení UNI Telematika, a. s., byl do obchodního rejstříku zapsán až 22. 9. 2016. Nerozumíme tomu, jak mohla zvítězit společnost, která v době zahájení výběrového řízení v červenci 2016 ještě vůbec neexistovala,“ komentoval jeden z motivů dopisu mluvčí drah Radek Joklík.
Dopravce si stěžuje také na to, že při oficiálním uzavření řízení dostal od Patrie emailové oznámení o neúspěchu ČD s tím, že oficiální oznámení bude následovat.
„Dodnes jsme nic neobdrželi. Chtěli jsme proto od Patria Corporate Finance, a.s., vědět, jak byla zajištěna transparentnost tohoto neveřejného výběrového řízení, kterého jsme se zúčastnili,“ vysvětloval před časem Joklík. České dráhy ale v tu chvíli věděly, že jejich protest je víceméně formální, protože zkrátka nabídly málo, aby mohly podíl získat.
Můžete přijít o rychlíky, varují České dráhy právníci. Ťok zvažuje změnu zákona |
Jen o pár dnů později přišla do sídla Českých drah očekávaná odpověď: vše proběhlo podle pravidel, prodávající se rozhodl akceptovat nejvyšší nabídku, kupec byl solventní a vy jste měli stejnou šanci jako ostatní.
„Odpověděli jsme ve smyslu, že ve výběrovém řízení měli všichni účastníci k dispozici srovnatelné informace. ČD vlastně jako majoritní akcionář měly tyto informace i dříve,“ řekl pro Lidovky.cz Ondřej Palát z Patria Corporate Finance.
V dopise určeném vedení Českých drah pak zdůraznil, že ani zpochybnění účelového vzniku firmy UNI Telematika není namístě. Založení nového subjektu kvůli uskutečnění konkrétního obchodu není podle něj v byznysu nic neobvyklého.
DĚNÍ V ČD-TELEMATICE
|