29. června 2017 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Italský šéf měl lístek na trajekt. Soud kvůli tomu odročil spor o hlavní nádraží

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Hlavní nádraží - Fantova kavárna. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hlavní nádraží - Fantova kavárna. | foto: Lidové noviny

PRAHA Neobvyklá omluvenka zdrží soudní tahanice českého státu s italskou firmou Grandi Stazioni, která si třináct let pronajímala hlavní nádraží v Praze. Jednatel společnosti měl zakoupený lístek na trajekt, a zároveň chtěl u jednání být. Soud mu vyhověl, líčení se tedy podle zjištění serveru Lidovky.cz odkládá na září.

Developer z Itálie hned dvěma listopadovými žalobami napadl skutečnost, že mu Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni z různých důvodů neprodloužila nájemní smlouvu. V jedné požaduje vyplacení 776 milionů za opravu odbavovací haly a stavbu obchodů. V další žalobě pak dokonce zpochybňuje skutečnost, že hlavní nádraží v Praze patří SŽDC.

Podle Grandi Stazioni jsou totiž majitelem stále České dráhy, loňské převedení zhruba 1500 železničních budov na SŽDC považuje firma za neplatné. Správci železnice by tak podle tohoto výkladu neměli nárok italskou společnost z největšího českého nádraží „vyhodit“.

A právě tento spor – v němž jsou žalovanými stranami ČD i SŽDC – měl 9. srpna začít řešit Obvodní soud pro Prahu 2. Místo toho se jím bude zabývat až 20. září, vyhověl totiž žádosti Grandi Stazioni o odročení.

V odůvodnění soudu stojí, že důvodem odložení jednání je „nepřítomnost jednatele žalobce (jenž chce být u jednání přítomen) v České republice (zakoupena jízdenka na trajekt Itálie – Řecko ještě před nařízením jednání).“

Lidovky.cz oslovily tuzemského jednatele Grandi Stazioni Andreu Odoardiho, na zaslanou textovou zprávu však nereagoval. V minulosti všechny dotazy vždy odmítal stručným „bez komentáře.“

Lokomotiva řady 380 s polepem připomínající výročí expreního spojení Slovenská strela mezi Prahou a Bratislavou.

Vyjadřovat se k neobvyklému odročení nechtěly ani žalované státní firmy SŽDC a ČD. „Můžeme pouze potvrdit skutečnost, že soud projednání odročil,“ odpověděl mluvčí železničního dopravce Petr Šťáhlavský.

Dráhy mají mimochodem od května alespoň o jednu starost méně. Obvodní soud pro Prahu 1 označil právní nárok Grandi Stazioni na odškodné 776 milionů vůči Českým drahám, bývalému vlastníkovi největší stanice v zemi, jako neodůvodněný a ne zcela pochopitelný.

V případu žaloby na určení vlastnictví hlavního nádraží, jehož se týká odročení, však ČD stále figurují spolu se SŽDC.

Italové si loni neúspěšně nárokovali prodloužení nájemní smlouvy o dalších 30 let. Žalobou si následně řekli o 776 milionů korun, tedy peníze utracené za rekonstrukci. Ještě loni zaplatila SŽDC společnosti Grandi Stazioni 565 milionů, tedy jen část požadované sumy.

Jedním z důvodů bylo to, že developer do požadované částky započetl i položku týkající se nádraží v Karlových Varech.

Vestibul a pokladny na hlavním nádraží v Praze.
Znečištěné schodiště na parkoviště u hlavního nádraží v Praze.

Přetahovaná o velké peníze začala poté, co SŽDC loni v říjnu odmítla investorovi prodloužit nájem o dalších třicet let. Podle ní by bylo nutné vybrat nového správce stanice v soutěži, ne prodloužit smlouvu automaticky tomu stávajícímu.

Italové navíc nestihli opravit historickou část nádraží, což byl jeden z jejich závazků. Rekonstrukce se dočkala jen odbavovací hala a část fasády.

SŽDC převzala loni v létě většinu tuzemských nádraží od Českých drah. Původně její vedení kalkulovalo s možností, že firmě Grandi Stazioni nemusí podle znění dané smlouvy vyplatit ani korunu odstupného. Tuto možnost ale později zavrhlo.

ITALOVÉ NA HLAVNÍM NÁDRAŽÍ

  • Grandi Stazioni ČR uspěla ve výběrovém řízení na revitalizaci hlavního nádraží v Praze a v prosinci 2003 podepsala smlouvu.
  • Zavázala se zrekonstruovat odbavovací halu i historickou budovu nádraží. Platila nájem a zároveň pronajímala obchodní prostory, což byl hlavní zdroj příjmů. V roce 2015 vydělala v Česku 54 milionů korun při tržbách 144 milionů.
  • Podobně opravila (a stále provozuje) stanici v Mariánských Lázních.
  • První část modernizace v Praze skončila po čtyřech letech v roce 2010, o tři roky později pak uzavřela stavební práce u Fantovy kavárny.
  • Zbytek historické budovy měl být opravený už v roce 2013, ale došlo k prodloužení termínu o tři roky. Nově mělo být hotovo do 16. 10. 2016, což se ale nestalo.
  • Na začátku října dostala Grandi Stazioni od majitele hlavního nádraží SŽDC výzvu k vyklizení dosud využívaných prostor.
  • Grandi Stazioni Česká republika, s.r.o. byla ovládaná z 61 procent společností Grandi Stazioni S.p.A.
  • Tu před časem skupina Ferrovie dello Stato Italiane (italské státní dráhy) prodala fondům Antin a ICAMAP a investorům Borletti Group.
  • Dalším společníkem je Evropská banka pro obnovu a rozvoj s podílem ve výši 39 procent
  • 16Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.