Dozorčí rada Volkswagenu chce odvolat generálního ředitele Martina Winterkorna, uvedl list Taggesspiegel. Nahradit ho má šéf Porsche Matthias Müller. Mluvčí Volkswagenu ale zprávu listu označil za „nesmysl“.
A CO ŠKODA?Automobilka Škoda v současnosti již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů. V úterý to řekl její mluvčí Jozef Baláž. Motory se montovaly do starších verzí modelů Škody Rapid, Fabia, Roomster, Octavia nebo Superb. Více ZDE. |
Automobilka uvedla, že software k falšování údajů mají instalována všechna auta vybavená motorem typu EA 189. „Tento typ motoru vykazuje odchylky při testech a reálném provozu,“ uvedl koncern v tiskovém prohlášení. Zdůraznil ale, že software nemá žádný vliv na ovládání a jízdní vlastnosti aut ani na jejich spotřebu.
Ve Spojených státech, kde skandál s emisemi vypukl, byl software odhalen u některých vozů Volkswagen a Audi. „Vnitřní vyšetřování zatím dospělo k závěru, že tento software pro ovládání motoru je instalován také u dalších vozidel s naftovým pohonem spadajících do skupiny Volkswagenu,“ uvedl však dnes koncern. Do skupiny Volkswagenu patří také česká automobilka Škoda Auto.
Skandál poškodí značku Made in Germany, tvrdí ekonom
Skandál s falšováním údajů o emisích automobilů Volkswagen ve Spojených státech poškodil celou značku Made in Germany a může ohrozit i ostatní německé vývozce. Deníku Bild to v úterý řekl prezident berlínského ekonomického institut DIW Marcel Fratzscher. Varoval také, že kvůli skandálu hrozí u Volkswagenu i jeho dodavatelů zánik pracovních míst.
BREAKING: Volkswagen sets aside 6.5 billion euros ($7.3 billion) to deal with costs of emissions scandal
— The Associated Press (@AP) 22. Září 2015
„Možná pokuta pro Volkswagen v USA je ještě ten nejmenší problém. Škody mohou utrpět i další němečtí vývozci, protože Volkswagen byl dosud vývěsním štítem pro výrobky označené Made in Germany,“ uvedl Fratzscher. Podle něj je nyní nutné udělat vše pro omezení škod, aby co nejméně utrpěla pověst německých exportérů.
Francie volá po vyšetření skandálu automobilky Volkswagen na úrovni EU |
Fratzscher také podotkl, že Volkswagen kvůli skandálu patrně utrpí na celém světě mnohem větší škody, než je pokuta ve výši až 18 miliard dolarů (435 miliard Kč), která mu hrozí v USA. Vozy největší automobilky světa chtějí prověřit i Jižní Korea a Švýcarsko, Francie navrhuje vyšetření skandálu na úrovni Evropské unie. „Škoda na pověsti vyjde Volkswagen velmi draho. Ohrožena budou i pracovní místa u Volkswagenu a mnoha jeho dodavatelů v Německu,“ uvedl prezident DIW.
#BREAKING Volkswagen says 11 mn cars worldwide fitted with pollution cheating software
— Agence France-Presse (@AFP) 22. Září 2015
Ministr dopravy Alexander Dobrindt vyzval automobilku, aby případ rychle a transparentně vyšetřila. Jen tak je podle něj možné obbnovit důvěru zákazníků ve Volkswagen a omezit rozsah škod.
Pád akcií Volkswagenu pokračujeAkcie automobilky Volkswagen pokračují v propadu, ztrácejí znovu asi pětinu hodnoty. Firma kvůli skandálu s emisemi zhoršila výhled hospodaření. |
Největší německý autoklub ADAC agentuře DPA sdělil, že se skutečné emise automobilů liší od oficiálních údajů automobilek. „Už roky říkáme, že informace výrobců (o emisím) nesedí,“ uvedl mluvčí ADAC. Podle něj to potvrzují i pravidelné testy emisí oxidu uhličitého a dalších škodlivin, které autoklub provádí od roku 2003.