10. června 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Němci trestají České dráhy. Vagóny pro linku do Berlína jsou zpožděné a poruchové

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 19Diskuse
Lokomotiva zvaná Zátopek od Škody Transportation. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva zvaná Zátopek od Škody Transportation. | foto: Petr LundákMAFRA

PRAHA/BERLÍN České dráhy řeší velkou nepříjemnost. Na jaře tohoto roku „přilétla“ vysoká pokuta od Deutsche Bahn, s nimiž má tuzemský železniční dopravce exkluzivní smlouvu na provozování linky Praha-Berlín-Hamburk. Problémy jsou zpoždění a kvalita dodávek repasovaných vagónů pro tuto trasu. Zajišťuje je společnost Pars Nova ze skupiny Škoda Transportation.

Nejde o malé peníze. Podle informací serveru Lidovky.cz musel český dopravce Němcům zaplatit částku přesahující 30 milionů korun. A to je sankce za rok 2016, za letošek je podle důvěryhodného zdroje možné očekávat další peněžní trest.

Pro lepší pochopení situace: důležitou součástí dohody mezi českým a německým dopravcem – uzavřené na pět let – je požadavek na zařazování moderních vlaků. Tedy zajištění hezkých vagónů s USB zásuvkami, wi-fi připojením a upraveným interiérem. Dráhy si proto před několika lety objednaly úpravu 93 vozů Siemens, s nimiž v minulosti jezdily Rakouské dráhy. Zakázku za zhruba miliardu korun získala Pars Nova.

Téměř od začátku nebylo s její dochvilností vše v pořádku, stížnosti padaly i na kvalitu. Dodavateli musí České dráhy modernizované vozy reklamovat, a proto jim chybí při zařazování do souprav. Místo toho nasazují na linku vagóny, které neodpovídají požadavkům ve smlouvě. Letos na jaře už kvůli tomu ČD musely platit výše zmíněnou tučnou pokutu.

„Společnost Deutsche Bahn uplatnila smluvní pokutu z důvodu nedodržení řazení a kvality, což bylo způsobeno poruchovostí modernizovaných vozidel a jejich pozdními dodávkami. Výše sankce vychází ze smlouvy a je předmětem obchodního vztahu mezi námi a DB. Celou částku České dráhy uplatní u opravce,“ řekla pro Lidovky.cz mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Platit by tedy v konečném důsledku měla šumperská strojírna Pars Nova, respektive její mateřská společnost Škoda Transportation. Zaslané otázky týkající se důvodů pozdních dodávek a problémů s kvalitou však její mediální zástupci nechali bez odpovědi.

Vagon Českých drah zmodernizovaný šumperskými dílnami Pars Nova. Primárně jde o vozy určené pro trasu Praha - Berlín - Hamburk.
Vagon Českých drah zmodernizovaný šumperskými dílnami Pars Nova. Primárně jde o vozy určené pro trasu Praha - Berlín - Hamburk.

Pro firmu jde o nepříjemnou záležitost z toho důvodu, že v současné době finišují jednání o jejím prodeji do rukou světové jedničky ve výrobě kolejových vozidel, společnosti China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) za zhruba 30 miliard korun. Obchodu jako takového by se však dotknout neměla.

Věc je citlivá i kvůli dlouhodobě napjatému vztahu mezi Českými drahami a Škodou Transportation, jedním z dvorních dodavatelů lokomotiv a vagónů. Od dubna tohoto roku se státní dopravce snaží u soudu zrušit výsledek arbitráže. Rozhodčí soud v listopadu 2015 přiřkl plzeňské strojírně vítězství v dlouholetém obchodním sporu o zpožděnou dodávku lokomotiv. ČD musely Škodě vyplatit celkem 1,2 miliardy korun.

Potíže nejsou nic nového

Pro České dráhy je trať do Berlína a Hamburku velmi prestižní, o získání exkluzivity dlouho usilovaly. Před dvěma lety se jim podařilo získat smlouvu na pět let. Tehdy o lukrativním spojení vyjednával i RegioJet Radima Jančury.

V marketingové kampani ČD je německá trasa jedním z nejviditelnějších bodů, vlaky směr Berlín odjíždějí z Prahy či Ústí nad Labem každé dvě hodiny.

EXKLUZIVNÍ TRASA

  • Přímé vlaky EuroCity jezdí z Prahy a Ústí nad Labem do Drážďan a Berlína každé dvě hodiny.
  • Část z nich pokračuje až do přístavního města Hamburk.
  • Exkluzivní smlouvu na pět let podepsaly ČD s s Deutsche Bahn v květnu 2015. Do té doby ji vždy obě strany prodlužovaly jen o rok.
  • Součástí dohody bylo zkvalitnění vozového parku a důraz na marketing trasy.
  • Repasované vozy Siemens můžou jet rychlostí až 200 km/h, mají mít wi-fi připojení, USB zásuvky či upravené sedačky.
  • O získání této trati několik let usiloval RegioJet Radima Jančury. DB s ním dokonce vedly exkluzivní jednání. Z obchodu ale sešlo a Němci se nakonec dohodli s ČD.

I proto jsou pro českého dopravce nesnáze s dodávkami tak mrzuté. Deutsche Bahn k nim žádné podrobnosti sdělovat nechtěly. „Máme s Českými drahami smlouvu o spolupráci, která mimo jiné obsahuje standardy kvality pro vozidla včetně případných sankcí za jejich nedodržení,“ reagovala stručně mluvčí DB Susan Lehmannová. Na doplňující otázky už neodpověděla.

Nespokojenost německé strany s vozovým parkem pro tuto linku má několik let starou historii. V září roku 2015 přišel na ředitelství ČD dopis, v němž manažeři Deutsche Bahn dávají najevo nelibost nad dodávkami vagónů. Kritizovali však ale i to, že lokomotivy řady 380 (také od Škody Transportation), s nimiž se pro berlínskou trasu počítalo, nesplňují normy pro německé koleje.

Proto musí dodnes ČD na nádraží v Drážďanech vyměnit lokomotivu za jinou, která může ve spolkové republice jezdit.

„Bohužel vidíme, že projekt repasování vagónů se společností Pars (Nova) je značně zpožděný. To je způsobené problémy s technikou a kvalitou, které ještě nebyly vyřešeny. Rozumíme tomu, že České dráhy nepřejímají vagony, které nedosahují požadované kvality. Nicméně bychom velmi ocenili, pokud byste nám mohli poskytnout další informace ohledně doby, kdy očekáváte vyřešení těchto záležitostí,“ psali manažeři Deutsche Bahn v dopise z 25. září 2015.

Vzhledem k pokutě udělené před několika měsíci ke zlepšení a zrychlení dodávek podle všeho nedošlo.

  • 19Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.