Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Šatník už neplníme u Vietnamců. Za módu ale utrácíme míň než Slováci a Rumuni

Ekonomika

  13:00
PRAHA - Českou garderobu už nezásobují stánky vietnamských prodejců zdaleka tolik, jako tomu bývalo v 90. letech. Lidé stále častěji míří pro oblečení do módních a diskontních obchodů. „Opakovaný nákup v těchto řetězcích během roku připouští asi polovina dotázaných,“ uvádí aktuální průzkum společnosti GfK.

Móda, ilustrační foto foto: Shutterstock

V nákupních košících si odtud lidé nejčastěji odnášejí džíny, trička a mikiny s teniskami. „Jednoznačným základním kouskem každého šatníku jsou džíny i proto, že se u nás považují za vhodné oblečení do práce,“ popisuje vkus českých zákazníků Ondřej Horák, marketingový manažer značky F&F společnosti Tesco.

Ročně Češi vydají za ošacení necelých deset tisíc korun. „V porovnání s okolními národy utrácíme za módu nejméně ze svých příjmů – okolo 2,8 procenta, zatímco Rumuni téměř pět procent, Slováci a Poláci lehce nad čtyři procenta,“ řekla LN mluvčí internetového obchodu Zoot Andrea Burgerová.

Lidl použil v letáku modela tmavé pleti. Kritice rasistů neustoupí

České šatníky zásobují v hojném počtu nákupy přes internet, kde jsou nákupní košíky plněny častěji módou než mobily a notebooky. Z malých specializovaných obchodů nyní čeští zákazníci míří za oblečením do módních řetězců a nákupních center.

Mezi nejoblíbenější patří prodejny jako H&M, C&A, Takko nebo supermarket Tesco. „Opakovaný nákup v těchto řetězcích během roku připouští asi polovina dotázaných,“ řekla Martina Drtinová, manažerka společnosti GfK, specializující se na výzkum trhu.

Kolik Češi utratí za oblečení.

Velice oblíbené však zůstávají i nákupy oblečení v obchodních centrech. „Na útratě za oblečení českých domácností se podílejí asi 60 procenty,“ doplnila Drtinová.

Oblíbené jsou stále i tržnice s levnými oděvy. „Opakované nákupy v tržnicích či asijských prodejnách se týkají více než třetiny domácností. Role tohoto prodejního kanálu je však často jen doplňková. Významnější roli hrají asijské prodejny u nižších příjmových skupin a v malých sídlech,“ vysvětlila Drtinová.

Nákupy naslepo nevadí

Nástup prvních e-shopů s oblečením provázely obavy, zda uživatelé internetu budou mít zájem o oblečení, u něhož hraje důležitou roli padnoucí střih a velikost. Aktuální data Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK) však ukazují, že za posledních 12 měsíců Češi na internetu nakupovali nejčastěji oblečení a obuv.

„V meziročním srovnání je právě oblečení, boty a doplňky nejpořizovanějším produktem na internetu. Za posledních 12 měsíců si je pořídilo 48 procent internetových uživatelů,“ uvedl Jan Vetyška z APEK. V počtu nákupů móda předběhla tradiční elektroniku již v roce 2013. Více se přitom přes e-shopy oblékají ženy (59 procent) než muži (40 procent), a to alespoň jednou za 14 dní (70 procent).

DALŠÍ ČTENÍ:

Oblíbenost nákupu oblečení přes internet potvrzuje i vyhledávač zboží Heureka. Podle celkového počtu prodaných kusů je nejsilnější právě módní segment. „V prvním pololetí zákazníci nakoupili téměř 800 tisíc kusů zboží,“ sdělil LN Tomáš Braverman, ředitel Heureky.

Tento trend ostatně potvrzuje i výzkum ČSÚ z loňského podzimu. Podle něj až 57 procent obyvatel Česka nakupuje oblečení a obuv přes internet. Nejvíce důvěřují módním e-shopům Češi ve věku mezi 25 a 34 lety.

Podle srovnávacího portálu Heureka patří mezi nejčastěji navštěvované módní e-shopy Tchibo, Zoot, Sportisimo, Mall a BezvaSport. P růměrná cena objednávky se pohybuje kolem jednoho tisíce korun. Nejvíce financí vydají Češi na internetu za hodinky, obuv, pánská trika a pánské bundy.

boty Adidas

Z hodinek se nejvíce zajímají o značky Festina, Casio a Citizen. Z obuvi je to Converse, Adidas nebo Vans. Prodejce Mall eviduje jako nejprodávanější oděvní značky S.Oliver z Německa, Chaps z USA a italskou obuv Geox.

Podle GfK Češi v průměru utratí za ošacení zhruba 9250 korun ročně. Mezi rozhodující faktory při nákupu patří především nízké ceny, výprodeje, kvalita oblečení nebo jeho velikost.

Nejpečlivěji přistupují Češi k výběru obuvi a sportovního oblečení. Pokud jde o oblibu slev a zvýhodněných cen, Češi je berou na zřetel nejvíce při nákupu oblečení pro své děti nebo pro denní nošení. Z výzkumu organizace Na Zemi z roku 2015 vyplývá, že Češi ročně utratí za nákup obuvi něco přes 3000 korun. Méně v Evropě utratí už jen Maďaři (2 654korun). Nejvíce naopak za boty dávají Italové (5856 korun).

Pohodlí nade vše

„U dámské obuvi pozorujeme odklon od společenské elegantní obuvi k obuvi sportovního typu,“ řekl LN Radovan Fojt, marketingový ředitel prodejce obuvi Deichmann pro Česko a Slovensko.

Během běžného pracovního dne 54 procent Čechů obléká do práce nebo školy svůj každodenní oděv – tedy kombinaci triko, džíny a mikinu. Slušnější oblečení, kdy namísto trika muži obléknou košili a ženy halenku, nosí od pondělí do pátku 33 procent lidí. Formální oděv, oblek či kostýmek, oblékají jen dva lidé ze sta.

Pokud jde o skladbu běžného šatníku, Češky vlastní průměrně devět kusů kalhot, sedmero šatů a 31 triček či halenek. Naopak čeští muži mají ve skříni průměrně 24 triček nebo košil a sedm kusů kalhot. Mezi nejoblíbenější svršky tedy patří tričko, kalhoty, mikina a tenisky. Na dalších místech se objevují tepláky a kraťasy, které předběhly šaty i boty na podpatku.

Oblíbenost páru džíny a tričko potvrzují i mluvčí nizozemského řetězce C&A a švédského prodejce H&M. Ve shodě s průzkumy tak konstatují, že Češi dbají při oblékání především na své pohodlí.

„Jednoznačným základním kouskem každého šatníku jsou džíny, i proto, že se u nás považují za vhodné oblečení do práce,“ popisuje český vkus marketingový manažer značky F&F společnosti Tesco Ondřej Horák. „Velké a křiklavé vzory či barvy jsou stále ještě pro většinu zákazníků příliš odvážné. Přestože se čím dál tím více Čechů dobře obléká, jsme ve výběru oblečení obecně stále ještě o něco konzervativnější,“ dodal.

Nejhorší šatník Evropy

Srovnání evropských šatníků je pro Čechy velmi nelichotivé. Podle internetového prodejce Zoot patří český trh v odvětví módy mezi nejhorší ve střední a východní Evropě. „V porovnání s okolními národy utrácíme za módu nejméně ze svých příjmů – okolo 2,8 procenta, zatímco Rumuni téměř pět procent, Slováci a Poláci lehce nad čtyři procenta,“ řekla LN mluvčí e-shopu Zoot Andrea Burgerová.

V rumunských pobočkách online obchodu s oblečením Oldřicha Bajera utratí muži za oblečení více než v Česku. Zatímco v Česku tvoří muži 20 procent jeho zákazníků, v Rumunsku 40 procent. Český zákazník je podle Burgerové ze Zootu typický svou konzervativností.

Investice do obleku.

„V nákupu Čechů převládají tmavé, usedlejší barvy a méně odvážné střihy. Slovenský zákazník je odvážnější. Zaměřuje se na designové produkty, touží po originálních kouscích a neváhá do nich investovat. Velmi oceňuje lokální výrobu,“ řekla Burgerová. V Rumunsku však mají zákazníci pestřejší vkus. Oblékají více barevné a upnutější oděvy, ženy obouvají častěji podpatky. „Je tu snaha vyčnívat, ukázat se,“ dokresluje rumunský trh Burgerová.

Na výsledky průzkumů se však lze dívat i jinak a českého zákazníka hodnotit jako střídmého a nepodléhajícího módním trendům.

Autor:

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...