14. listopadu 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Díly na rekordně drahý iPhone X stojí 8000 korun. Nejvíc stojí displej od Samsungu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
iPhone X od Applu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy iPhone X od Applu | foto: Reuters

PRAHA Výzkumná firma IHS Markit rozebrala nový rekordně drahý iPhone X za 999 dolarů (v Česku po započtení daní za 30 tisíc korun). Z analýzy dílů organizace odhaduje, že součástky na jeden nový telefon vyjdou zhruba na 370 dolarů (asi 8100 korun). Ukázalo se tak, že Apple drží své tradičně vysoké marže. Zároveň jsou ale díly iPhonu X citelně dražší, než součástky pro sesterský iPhone 8.

Rozbor zároveň ukázal, že vyrobit iPhone X je citelně dražší, než méně pokrokový iPhone 8, který Apple představil ve stejnou dobu. Telefon za 700 dolarů podle IHS Markit vyžaduje součástky za 255 dolarů.

„Oba modely sdílejí některé komponenty, ale skvělý displej a snímání obličeje přispívá k vyšší ceně (iPhonu X, pozn. red.),“ popsal Andrew Rassweiler z výzkumné agentury IHS Markit.

Nejdražší je displej

Právě displej s „vykousnutím“ v horní části je nejdražší částí nového iPhonu. Vyjde na 110 dolarů a tvoří necelou třetinu ceny všech součástí. Zajímavé je především to, že dodavatelem obrazovek je největší konkurent Applu na trhu prémiových telefonů, jihokorejský Samsung, který tak paradoxně těží z úspěchu svého rivala.

Mezi další nákladné části patří díly z nerezové oceli za 61 dolarů a zadní fotoaparát za 35 dolarů. Jednou z největších novinek iPhonu X je pak funkce Face ID, která pozná obličej uživatele a odemkne mu telefon. Tento snímač stojí podle odhadů 16,7 dolaru.

Rozborka iPhonu X od výzkumné společnosti IHS Markit.

Podle IHS snímač nad displejem funguje tak, že na obličeji vytvoří 30 tisíc neviditelných bodů, s jejichž pomocí vytváří 3D obraz lidské tváře. Pomocí strojového učení by se systém navíc měl být schopný adaptovat na změny vzhledu.

Je však nutné dodat, že analýza IHS nezapočítává náklady na výzkum, vývoj, samotnou výrobu, vývoj a provoz softwaru, marketing či distribuci, do kterých výrobce investuje miliardy dolarů ročně. Rozdíl mezi náklady na hardware a finální cenou zařízení tak zdaleka nepředstavuje firemní zisk.

Samsung Galaxy S8, který je jedním z největších konkurentů iPhonu, má podle podobné analýzy díly za 302 dolarů a na trhu se prodává za 720 dolarů. Co se týká nákladů, pohybuje se tak mezi iPhonem 8 a X.

Prémiová cena za inovace

Cena iPhonu X 999 dolarů při svém odhalení mnohým pozorovatelům vyrazila dech, zákazníky ale neodradila. Předobjednávky se vyprodaly během minut a u obchodů se při uvedení do prodeje 3. listopadu tvořily dlouhé fronty. Extrémní zájem byl o telefon začínající na ceně 30 tisíc korun i v Česku.

„V iPhonu X je řada pokročilých technologií a Apple svou vlajkovou loď nacenil podle hodnoty, kterou přináší,“ popsal Wayne Lam, hlavní analytik mobilních zařízení v IHS. Ceny svých vlajkových lodí postupně zvyšuje i konkurenční Samsung, i když relacím nového iPhonu se zatím neblíží.

Ukazuje se tak, že zákazníci jsou ochotní za svůj telefon platit čím dál víc. „Hodnota takového produktu je vysoká, jelikož to není jen mobilní telefon, ale také počítač, video a audio přehrávač, herní zařízení či peněženka,“ komentoval cenu iPhonu již dříve expert na Apple Horace Dediu z webu Asymco.com.

iPhone X od Applu
iPhone X od Applu

Vysokou cenu Applu umožňuje pozice prémiové značky a nositele inovací. Daří se mu tak zachytit zákazníky, kteří jsou ochotni za nové technologie a vyladěný operační systém utrácet vysoké částky. I díky tomu si Apple tradičně odkrojí většinu zisků celého trhu chytrých telefonů.

V roce 2016 Apple ukořistil celkem 79,2 procenta zisků celého trhu. V dřívějších letech běžně překračoval dokonce 90procentní podíl. V posledním roce ale uspěl Samsung, který svůj podíl na ziscích zvýšil na 14,6 procenta.

Další v pořadí, čínský Huawei, dosáhl jen na 1,6 procenta. O zbylé jednotky procentních bodů se pak musí podělit všechny ostatní značky, které vesměs sázejí spíše na levnější telefony s menším množstvím inovací, které nedovolují vysoké marže.

Vývoji takových telefonů se však Apple úplně vyhýbá. Místo toho dlouhodobě sází na obchodní strategii, kdy jako „levnější telefony“ prodává své starší modely se sníženou cenou.

Apple podobné cenové analýzy nekomentuje, šéf firmy Tim Cook ale v roce 2015 prohlásil, že podobné odhady nebývají správné.

kopMichal Kopřiva