22. května 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Praha plánuje flotilu superbusů. Do spojů na letiště už se lidi nevejdou

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 14Diskuse
Dopravní podnik v Praze testoval tříčlánkový autobus značky Van Hool několik... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dopravní podnik v Praze testoval tříčlánkový autobus značky Van Hool několik... | foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA Praha v minulých měsících otestovala dva velkokapacitní autobusy. Výsledek? Společnost Ropid, která v metropoli organizuje hromadnou dopravu, sepsala doporučení k pořízení flotily těchto superbusů. Kromě letiště by mohly jezdit třeba i na vytížené lince do ZOO.

Ropid porovnával dvě základní možnosti, jak se vypořádat se stále rostoucím počtem lidí, kteří se chtějí dopravit na Letiště Václava Havla. První je zdvojení stávajících kloubových autobusů. Místo jednoho by jezdily dva spoje naráz. To je však podle Ropidu neekonomické (potřeba dvojnásobku řidičů) a neekologické kvůli dvojí dávce výfukových plynů.

Druhá možnost je pořídit flotilu vysokokapacitních autobusů. Tu podle zjištění serveru Lidovky.cz Ropid doporučil na úterním zasedání magistrátního výboru pro dopravu. Politici se chtějí projektem zabývat i na příští schůzi a řešit třeba to, že tak dlouhé vozidlo na naše silnice smí jen s výjimkou.

Pro lepší představu: autobus značky Van Hool, který dopravní podnik zkoušel několik měsíců na přelomu roku, měří bezmála 25 metrů a vejde se do něj až 181 lidí. Žádný delší autobus v Česku nikdy nejezdil. Kapacitu na lince 119 na letiště by podle propočtů Ropidu navýšil až o 38 procent – při zachování současného počtu nasazovaných vozů. A za předpokladu, že by veřejná soutěž ukázala právě na tohoto belgického výrobce. O něco nižší kapacitu nabízí o málo kratší autobus Mercedes, který dopravce testoval loni v únoru.

Dopravní podnik v Praze testoval tříčlánkový autobus značky Van Hool několik měsíců na přelomu roku 2016 a 2017.
České předpisy umožňují provoz autobusů „pouze“ o maximální délce 18,75 metru. Dle platné legislativy tak u nás tříčlánkové autobusy být provozovány nesmějí. Pro testování se ale podařilo výrobci zajistit výjimku.

„Vyhodnotilo se, že lepší variantou než zdvojené spoje je využití vysokokapacitního autobusu. Byly vytipovány linky, na nichž by měly jezdit: 119 na letiště či linka 112 do zoologické zahrady v Troji. Ropid je připravený u nás tyto spoje objednat. Otázka je, zda jsme je schopní je koupit nebo pronajmout a provozovat za ekonomicky přijatelných podmínek. Na to nám odpoví jen veřejná zakázka poté, co si ověříme ceny na trhu,“ popsal pro Lidovky.cz šéf dopravního podniku Martin Gillar.

Pro „letištní“ linku 119 by bylo vyčleněno v první fázi patnáct autobusů a stejné množství pro další tři vytipovaná spojení – linky 112 (Nádraží Holešovice – Zoologická zahrada), 107 (Dejvická – Suchdol) a 136 (Sídliště Čakovice – Jižní Město).

Projekt flotily superbusů má podporu radního pro dopravu Petra Dolínka z ČSSD. Teoreticky je možné je stihnout pořídit už příští rok. „K návrhu Ropidu se stavím velmi pozitivně. Otázkou je, jak rychle zvládne dopravní podnik autobusy vysoutěžit. Jsem klidně i pro možnost pořídit je zápůjčkou,“ popsal Dolínek.

Vysokokapacitní autobusy značek Mercedes a Van Hool, které dopravce v Praze zkoušel, jezdí v řadě velkých měst: Vídni, Istanbulu, Ženevě nebo Hamburku. Mají však i své mouchy. Druhý jmenovaný autobus, který v Praze během testů s cestujícími najezdil kolem 30 tisíc kilometrů, měl hned dvě nehody.

Autobus Mercedes-Benz CapaCity L měří 21 metrů a pojme až 191 cestujících.

Autobus Mercedes-Benz CapaCity L měří 21 metrů a pojme až 191 cestujících.

„Problém je, že ‚tříčlánek‘ je příliš dlouhý - až o deset metrů oproti stávajícím autobusům. Zůstává v křižovatce déle, což může ostatní řidiče zmást. Na druhou stranu, jeho zatáčecí osa je v pořádku, naši řidiči si nestěžovali. Autobus projel všude, kde měl, a dokonce lépe než klasický kloubový autobus, protože se díky dvěma kloubům mohl zatočit jako housenka,“ dodal Gillar.

Jisté je, že provoz obřích autobusů by byl dražší než u těch současných. Ropid spočítal, že roční náklady na lince 119 – která ve špičce vysílá autobusy na trasu v intervalu tři až pět minut – by stouply z dnešních 49,9 milionu korun na 66,8 milionu. Bylo by například nutné prodloužit zastávkové zálivy.

Dopravní výbor pražského magistrátu se k projektu staví převážně pozitivně. Nezaujal však k němu zatím konkrétní stanovisko.

„Určitě má smysl řešit pořízení vysokokapacitních autobusů. Tento projekt ale zároveň vyvolává řadu otázek. Do příštího zasedání chceme znát dvě zásadní věci. Podle platného zákona například není možné na českých silnicích provozovat tak dlouhé vozy (současné maximum je 18,75 metru – pozn. red.) a je třeba vždy získat výjimku, která platí jen několik měsíců. Co bychom dělali, kdybychom ji nedostali,“ ptal se například zastupitel za Stranu zelených Matěj Stropnický.

Bude na příštím zasedání chtít také vědět, jaké budou sekundární náklady na pořízení těchto vozů. „Půjde o druh autobusů, které v našich garážích dosud nemáme. Je tedy dobré vědět, jak budeme řešit jejich servis – zda to bude například součást smlouvy s dodavatelem,“ uzavřel Stropnický.

  • 14Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz