Nejde o žádnou drobnost. Vytrhané kusy černobílé umělotiny pokryly část Pražského okruhu za Cholupickým tunelem k brněnské dálnici D1. Rozházené těsnění bylo minulý týden k vidění na desítkách míst.
Stalo se tak navíc na nejnovější části obchvatu Prahy, který je v provozu teprve šest let.
Na obchvaty zadarmo. Ťok zveřejnil místa, kde nebude potřeba dálniční známka |
Silničáři o situaci vědí a v pátek 16. září závadu reklamovali u dodavatele stavby, kterým je v tomto případě společnost Dálniční stavby Praha ze skupiny Strabag. Říkají, že použitá těsnicí zálivka má krátkou životnost, okolo pěti let, což by v tomto případě odpovídalo.
„Občas se to stane téměř na každém úseku, ovšem ne v takovém množství jako nyní na Pražském okruhu,“ připouští závažnost a nezvyklý rozsah závady mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký. Těsnění, které dělníci do spárů vpravují ve formě zálivky, mezi cementobetonovými deskami pracuje. A logicky zabraňuje tomu, aby do mezer mezi nimi zatékalo.
„Problémem by mohla být voda, která by v místě zatekla do dálnice. V případě, že je věc ihned řešena, však žádné poškození nehrozí. Voda by musela zatékat několik let,“ míní Studecký.
To by však nebyl pro vozovku ideální scénář. „Před zimou je rozhodně nutné obnovit těsnění spár (příčných a podélných), aby se do vozovky nedostala voda a v zimě nedocházelo vlivem zmrazovacích a rozmrazovacích cyklů k poškozování celého vozovkového souvrství,“ zdůrazňuje Petr Mondschein, vedoucí silniční laboratoře na Katedře silničních staveb ČVUT.
Dodává, že pokud by pod desky zatekla voda v zimním období, nemělo by to okamžitý vliv na aktuální stav desek. „K degradaci bude docházet postupně a životnost bude zkrácena. Nějaký rozumný odhad se však nedá udělat,“ řekl serveru Lidovky.cz.
Jak silničáři, tak i zástupci stavební firmy si nepřipouští, že by se opravy měly výrazně protáhnout.
„Zatěsnění spár bylo ze strany ŘSD reklamováno 16. září. Na tento podnět reagujeme obratem, aktuálně vyřizujeme dopravní opatření a počítáme s tím, že opravu spár provedeme do začátku zimního období v souladu se Smlouvou o dílo,“ tvrdí mluvčí skupiny Strabag Edita Novotná.
DALŠÍ ČTENÍ: |
Proč k uvolnění těsnění došlo, není jasné.
„Na fotografiích to vypadá, že těsnící profily neplní svou funkci a sacím efektem těžkých nákladních vozidel byly ze spár vytaženy. Proč se tomu tak stalo, těžko konstatovat jen ze snímků,“ říká dopravní expert Mondschein.
Do nových staveb se už podle silničářů používá trvalejší těsnění. ŘSD v zadávací dokumentaci v současné době požaduje materiál s pryžovým profilem, která má dvojnásobnou životnost oproti současné zálivce. Tedy kolem deseti let.
Nejde o jedinou nepříjemnost spjatou s nejnovější částí Pražského okruhu. Přilehlé obce bojují o to, aby stát stavbou protihlukových stěn vyřešil rámus z obchvatu.
Květnový rozsudek Nejvyššího správního soudu pak naznačil, že pro dopravní stavby je tříletá doba zkušebního provozu až až. Část vnějšího silničního prstence okolo Prahy funguje přitom bez kolaudace už šest let. V krajním případě může dojít k jejímu uzavření.
Hlavnímu městu citelně chybí i pokračování okruhu o délce zhruba dvanácti a půl kilometru. Jde o úsek od exitu na dálnici D1 až k vyústění hradecké D11. Například kamiony by tak mohly zůstat na okruhu a nevjížděly by dále do Prahy. V současné době kvůli nim trpí zejména čtvrť Spořilov, přes níž nyní nákladní dopravci jezdí.
JAK SE DĚLÁ DÁLNICE
Petr Mondschein, vedoucí silniční laboratoře na Katedře silničních staveb ČVUT |