Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Občanský zákoník: s reklamací na ochozené boty už nepochodíte

Ekonomika

  11:00
PRAHA - Nový občanský zákoník od ledna zruší povinnou dvouletou lhůtu pro reklamaci. Zákazníci sice nadále budou moci reklamovat zboží, které mělo vady v okamžiku převzetí, u závad vzniklých během provozu ale automatická dvouletá záruka podle právníků skončí.
Výběr bot - ilustrační foto

Výběr bot - ilustrační foto foto: Shutterstock

Co se změní? Odpovědnost za vady, které měl výrobek při převzetí, bude stále dva roky. Pokud ale bude zákazník reklamovat zboží do šesti měsíců, bude mít výhodnější pozici. Obchodník ho totiž bude muset k reklamaci přijmout nebo prokázat, že zboží nebylo vadné už při koupi.

Jiné to však bude u záruky za jakost. „Vady vzniklé běžným opotřebením nebo vady způsobené nesprávným užíváním nepůjde automaticky reklamovat do 24 měsíců, protože obchodníkům zůstane ze zákona jen povinnost věc v pořádku dodat,“ vysvětluje právník Tomáš Liškutín, který se věnuje oblasti spotřebitelských práv.

Klikněte pro zvětšení.

Prodejci sice budou odpovídat za záruční dobu uvedenou na zboží, na jeho obalu, v přiloženém návodu nebo třeba v reklamním letáku, nově si ji ale podle většiny právních výkladů budou moci nastavit podle sebe.

„Obchodníci si tak budou moci nastavit záruku podle sebe. Je pravděpodobné, že budou prodávat třeba tu samou televizi s půlroční zárukou za 10 tisíc korun, s roční zárukou za 12 tisíc a s pětiletou zárukou za 15 tisíc korun,“ říká Liškutín a podobně mluví i další právní experti. Výklad nového občanského zákoníku je podle nich v oblasti reklamací zatím nejednoznačný, lze ale předpokládat, že solidní prodejci záruku zachovají.

„Lze předpokládat, že solidní výrobci a prodejci vyčkají, než se situace ohledně záruční doby vyjasní, a zatím ji budou nadále poskytovat. Navíc ti, kteří kladou důraz na kvalitu svých výrobků, budou poskytovat dobrovolnou záruku bez ohledu na výklad zákona, jak je to běžné i v jiných evropských zemích,“ říká Lukáš Poddaný, právník z advokátní kanceláře Ambruz&Dark Deloitte Legal.

„Otázkou však zůstává, zda se část výrobců a prodejců, zejména takových, kteří se na trhu snaží konkurovat především nízkou cenou a nikoli kvalitou, nepokusí otestovat limity zákonné úpravy a zda již od 1. ledna 2014 nezačnou odmítat reklamace s poukázáním na nejasný výklad zákona,“ doplňuje Poddaný.

SERIÁL NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK

Samotní velcí prodejci, které LN oslovily, se shodují, že záruční lhůty zatím měnit nebudou. Délka záruky ale podle nich záleží i na výrobcích. „Délku záruční doby stanovují primárně výrobci. V tuto chvíli poskytují někteří z nich 24měsíční záruku pouze proto, že jsou k tomu legislativou donuceni,“ říká mluvčí internetového prodejce Alza.cz Oldřich Kurz.

Změny, které přinese nový kodex, se ale dotknou i dalších oblastí reklamací. Nově si například zákazníci budou moci zboží nebo jeho část opravit sami a po obchodníkovi poté požadovat slevu. Zákazníci tak nebudou muset čekat 30 dní, než obchodník reklamaci vyřídí.

V případě, že bude vadná jen určitá část výrobku, bude obchodník moci k reklamaci přijmout jen tuto část. To v praxi znamená, že bude-li poškozený například kryt mobilního telefonu, zákazník nebude moci reklamovat celý přístroj, ale pouze jeho kryt.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...